19° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
19° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Tiszta energia a szénbányákból

szept 10, 2020 | kitekintő

Az Egyesült Királyság számos elhagyott szénbányáját zöldenergia-projektek keretein belül hasznosítják. Lehet, hogy megtalálták a kulcsot Nagy-Britannia szennyező ipari múltjából fakadó örökségének átalakításához, az alacsony szén-dioxid-kibocsátású jövőjéhez?

 

A nyár elején Anglia egyik utolsó megmaradt szénbányája – Durham Bradley – 200 száz év termelését befejezve „lehúzta a függönyt”. Már csak a derbyshire-i hartingtoni bányát művelik. Az ipari forradalmat tápláló, és az Egyesült Királyság városi táját formáló ágazat egy lépésre van attól, hogy ipartörténelmi lábjegyzet váljon belőle. Bár a szénkitermelésnek vége, maguknak a bányáknak még mindig létfontosságú szerepük lehet az Egyesült Királyság energia-összetételében, mivel számos zöld kezdeményezés született a városok alatti tárnák, aknák és járatok labirintusára alapozva.  

Mivel az Egyesült Királyság számos bányáját évtizedekkel ezelőtt elhagyták, és ennek a ma már történelmi tevékenységnek a legtöbb nyoma mélyen a föld alatt fekszik, könnyű megfeledkezni az Egyesült Királyság széniparának mértékéről. Megdöbbentő módon az Egyesült Királyság lakosságának egynegyede (és földterületének körülbelül 14 százaléka) a szénmezők felett található. Sőt, valójában a szénnek és az általa létrehozott iparnak köszönhető, hogy ezek a városok, települések egyáltalán létrejöhettek.

Sok éven keresztül Nagy-Britannia ipari múltjának ezt az örökségét egyfajta kötelezettségnek tekinteték. A biztonsági előírások betartása, és a bányákba áramló milliárd gallonnyi víz 365 napon keresztül történő kiszivattyúzása az adófizetőknek évente körülbelül 2,4 milliárd fontjába kerül.

Ám az elmúlt években kutatók, mérnökök és tudósok elkezdték megvizsgálni annak a lehetőségét, hogy a szennyező múltnak ez az öröksége, és különösen a bányavíz hatalmas mennyisége – amelyet geológiai folyamatok akár 40˚C-ig is felmelegítenek – segíthet-e az Egyesült Királyságn nulla szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való áttérése.

Az alapkoncepció egyszerű: lefúrnak a bányába, a vizet a felszínre pumpálják, hőcserélőbe vezetik, ahol aztán a távhőszolgáltató-rendszerben keringő víz melegítésére használják. Ez egy meglepően hatékony folyamat. A hőszivattyúk 4-es teljesítmény-együtthatóval (coefficient of performance, COP) dolgoznak (azaz minden betáplált 1kW villamos energiáért 4kW-tal egyenértékű hőmennyiséget kapnak vissza), de a mélyebb aknákból nyert magasabb hőmérsékletű víz esetében a rendszer még hatékonyabb: akár a 10-es teljesítmény-együtthatót is el lehet érni. A lehűlt bányavizet visszavezetik a bányába, hogy az újból felmelegedhessen.

Az injektáló furatok elhelyezése kulcsfontosságú, mivel a cél az, hogy a visszavezetett víz a lehető legtovább haladjon a bányán belül, mielőtt újra kitermelnék. Itt jön segítségül az a 150 éve érvényben lévő előírás, mely szerint pontosan meghatározzák a bányaüzemeltetőknek, hogy milyen módon kell nyilvántartást vezetniük a bányákról. 

Ezekkel az információkkal – valamint a bányahőmérsékletekre vonatkozó „történelmi” adatokkal – felszerelkezve a mérnökök képesek kezelni a bányák komplexitását, hogy meghatározzák a kivételi és visszatöltési pontok optimális helyét. Durhamben a furatok mindössze 20 méterre helyezkednek el egymástól, de a felszín alatti 6,5 km-nyi vezetékhálózat fut. Ezen a helyszínen 200 lyukat fúrtak, és évente 120 millió köbméter bányavizet kezelnek. A nagyságrend ellenére a szakemberek nem ezt tartják az igazi kihívásnak, hanem a távfűtéssel történő összekapcsolását; a régi viktoriánus lakásállomány utólagos korszerűsítése nem igazán halad, ezért inkább az új lakónegyedekre koncentrálnak.

Az egyik ilyen kezdeményezés a Durham megyei Seaham Garden Village fejlesztésénél folyamatban lévő 6 MW teljesítményű rendszer kiépítése. Ennek során a régi Dawdon bánya mindössze 18-20 fokos vizét fogják felhasználni mintegy 1500 új ház és számos közösségi épület fűtésére. Amint a rendszer beindul, az ökológiai lábnyom a gázfűtés lábnyomának mindössze tizede (!) lesz. A viszonylag alacsony hőmérsékletű vizet 60 fokosra fűtik fel, ami azt jelenti, hogy nincs szükség acélcsövekre: műanyagot használnak, ami olcsóbban szerezhető be és fektethető le.

A szénmezők közelében elterülő közösségeket hátrányos helyzetbe hozta a bányák bezárása, de itt a lehetőség arra, hogy a bányák, mint alacsony szén-dioxid-kibocsátású, alacsony költségű energiaforrások, mindezt megfordítsák.

 

Forrás: https://www.theengineer.co.uk/generating-clean-energy-from-the-coal-mines/

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...