Megjelent a Lánchíd felújításának kivitelezési munkáiról szóló közbeszerzési részvételi felhívás az Európai Unió Hivatalos Lapjában – tudatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) augusztus 11-én.

 

A júliusban bejelentett ütemtervnek megfelelően – ha kedvező ajánlatok érkeznek és a kormány biztosítja az ígért támogatást – a BKK 2021 februárjában köthet szerződést a kivitelezővel, márciusban kezdődhet a munka, így a Lánchíd 2023-ra „születhet újjá” – olvasható a közleményben. A BKK a Közbeszerzési Hatóság által kért hiánypótlást néhány nap alatt teljesítette, az eljárásban mindez nem okoz semmilyen késedelmet – írták.

A Lánchíd felújításával kapcsolatos információk megismerhetők a BKK honlapján, a www.bkk.hu/lanchid címen. (MTI)

Előzmény

A tervezést a FŐMTERV – MSc – CéH tervezői konzorcium végezte, a 2013. december 17-én aláírt, 2014. november 7-én módosított (1054/110-54/2012/1024 és 1054/110-103-54/1024 iktatószámú) szerződések alapján. A tervezési munka tanulmánytervek készítésével indult, amelyben megvizsgálták a Széchenyi lánchíd, a Várhegyi alagút és környezetük forgalombiztonsági és közlekedésfejlesztési lehetőségeit, a Széchenyi lánchíd és a Várhegyi alagút műtárgyainak szerkezeti állapotából és kialakításából adódó kötöttségeket és fejlesztési lehetőségeket. A tanulmánytervek alapján elkészültek a Széchenyi lánchíd és a Várhegyi alagút együttes engedélyezési tervei, amelyre az illetékes építésügyi hatóság 2016. március 8-án kiadta az építési engedélyt. A kiviteli tervek hatósági jóváhagyása 2017. február 23-án történt. A kivitelezéshez szükséges lebonyolítói és műszaki ellenőri szolgáltatások elvégzésére 2017. október 26-án a Budapest Közút Zrt.-vel kötöttek szerződést. A 2018. február 21-ei Fővárosi Közgyűlés ütemekre bontotta a projekt megvalósítását. Az első ütemben a Széchenyi lánchíd és a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró felújítására biztosított fedezetet, a második ütembe sorolta a Várhegyi alagút és a Clark Ádám tér felújítását. A kivitelezési közbeszerzési eljárás lefolytatására 2018. március 5-én szerződést kötöttek a Fővárosi Közbeszerzési Kft.-vel.
A 2018. június 13-ai Közgyűlés felkérte Budapest főpolgármesterét, hogy kezdeményezzen és folytasson tárgyalást a Kormánnyal többletforrások igénylésére abból a célból, hogy a szétválasztott projektrészeket egy időben valósíthassák meg. A Magyar Közlönyben a 1447/2018. (IX. 18.) Korm. határozat támogatta az egyidejű megvalósítást. Ez 2020-ra legfeljebb 7 milliárd forint elkülönítését indítványozta, amit a Magyarország Kormánya és a Budapest Főváros Önkormányzata közötti támogatási szerződés rögzíthet. A kormányhatározat a támogatás feltételéül szabta a Széchenyi lánchíd járdáinak kiszélesítését, és a közúti forgalom korlátozását 18 hónapban maximálta. A 2018. szeptember 26-ai Fővárosi Közgyűlés elfogadta a kormányhatározatban rögzített előírásokat: a járdaszélesítési, az ütemezési-tervezési és az engedélyezési feladatok elvégzésével kiegészítve tehát a Széchenyi lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró és a Várhegyi alagút felújításának lebonyolítását egyetlen közbeszerzési eljárásként. A Közgyűlés a támogatási szerződés aláírásával a rendelkezésre álló fedezet biztosításáig feltételes közbeszerzési eljárás lefolytatását engedélyezte a Budapesti Közlekedési Központnak. Az együttes felújítás ajánlati felhívása 2018. október 9-én jelent meg, amelynek alapján a közbeszerzési eljárás elindulhatott
A Kormány 2019. április 30-án megjelent 1248/2019. (IV. 30.) Korm. határozatával módosította korábbi döntését, amelynek értelmében a járdaszélesítés nem része a Lánchíd kivitelezésének, és a kapcsolódó támogatás ezzel összhangban 6 milliárd forintra módosul. 2019. május 3-án a Miniszterelnökséget vezető miniszter és a főpolgármester együttes nyilatkozatot adott ki, amely szerint a Lánchíd járdaszélesítéséről szóló 1248/2019. (IV.30) Korm. határozatban szereplő 1 milliárd forintot a szélesítés visszavonásával egyidejűleg a Kormány visszaadta a hídhoz kapcsolódó környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. Ennek keretében a Pest–Buda vonalban tervezett gyalogosfolyosót is kialakítják.
Tekintettel a műszaki tartalom módosulására, a korábban kiírt közbeszerzési eljárás visszavonása és az eljárás újraindítása vált szükségessé. Az eljárás visszavonása 2019. május 10-én megtörtént. Mindezzel párhuzamosan elkezdődött a közbeszerzési eljárás módosított műszaki tartalomnak megfelelő előkészítése.
Az új eljárás 2019. július 16. napján indult, amelyre 2019. szeptember 23-ára érkeztek be az ajánlatok. Mindkét eljárási részre (I.rész: Széchenyi lánchíd és Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró felújítása, II. rész: Várhegyi alagút felújítása) 4 – 4 darab ajánlat érkezett, amelyek mindegyike meghaladta a rendelkezésre álló fedezetet.
Az eljárást 2020. január 21-én fedezethiány miatt eredménytelenül lezárták.