22° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
22° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Ütemterv szerint

júl 2, 2020 | interjú

Beszélgetés Süli János miniszterrel
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Paks II. beruházás: a két új blokk létesítésének előkészítéséért, engedélyeztetéséért és a projekt lebonyolításáért felelős társaság benyújtotta a létesítésiengedély-kérelmet a nukleáris hatóságnak. A dokumentum jelentőségéről, illetve a projekt előrehaladásáról beszélgettünk a Paksi Atomerőmű két új blokkjának tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszterrel.

Dubniczky Miklós

Június 30-án nyújtotta be a Paks II. Atomerőmű Zrt. az Országos Atomenergia Hivatalnak az új atomerőmű létesítési engedélykérelmét. Mit tartalmaz pontosan ez az irdatlan mennyiségű, csaknem 300 ezer oldalnyi dokumentáció?

A projekt megvalósításához több mint hatezer engedély szükséges, ezek közül jelentőségük miatt kiemelendők az ún. létesítmény szintű engedélyek, ilyen a környezetvédelmi-, a telephely-, a létesítési-, az üzembehelyezési-, illetve az üzemeltetési engedély. A környezetvédelmi engedélyt még 2016 szeptemberében, a telephelyengedélyt 2017 márciusában kapta meg a projekt. A beruházás megvalósításának következő, eddigi legfontosabb mérföldköve az OAH által kiadott létesítési engedély lesz, ennek birtokában kaphatja meg ugyanis a beruházás azokat a további engedélyeket, amelyek alapján az új blokkok tényleges építési, gyártási, beszerzési és szerelési munkái megkezdhetők. A létesítésengedély-kérelem alapdokumentuma az előzetes biztonsági jelentés, amelyben igazolni kell, hogy a tervezett atomerőmű a tervekben bemutatott műszaki kialakítással, technológiai megoldásokkal és üzemeltetési módszerekkel teljesíti a nukleáris biztonsági követelményeket, biztonságosan megépíthető és üzemeltethető. Ez a jelentés egy többéves, igen összetett munka eredménye. Első lépésben a tervezési alapot kellett kidolgozni, amely az erőműre és annak rendszereire, rendszerelemeire határozza meg azokat a nukleáris biztonsági és egyéb előírásokat, tervezési szempontokat, amelyeket a tervezés során figyelembe kell venni. A tervezési alap véglegesítése után az előkészítő munka az atomerőmű műszaki terveinek kidolgozásával folytatódott. Az erőmű építményeinek, rendszereinek és rendszerelemeinek műszaki tervei mellett elkészültek azok az elemzések, értékelések is, amik alátámasztják a tervben bemutatott műszaki kialakítások megfelelőségét. Az előzetes biztonsági jelentés a műszaki terv és a kapcsolódó értékelések alapján ismerteti a tervezett atomerőmű nukleáris biztonsági jellemzőit és tételesen igazolja a releváns nukleáris biztonsági követelmények maximális teljesülését.  

Mi történik a munkaterületen, miközben az OAH az engedélykérelmet vizsgálja? Hogyan halad előre a projekt?

A felvonulási területen már korábban megkezdődött a munka, és mára elkészült a transzformátorállomás, szerkezetkész a megrendelő és a fővállalkozó számára épült két irodaház, illetve az üzemi konyha és étkező. Folyamatos a további felvonulási épületek engedélyeztetése is. Az új blokkok helyszínének közvetlen szomszédságában hamarosan megkezdődik az erőmű-beruházási központ kivitelezése. Mindemellett jól halad az a területelőkészítési munka, amelynek zárásaként az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. átadja az új blokkok területét a projektcég számára. Az Európai Bizottság döntése alapján a létesítésiengedély-kérelem benyújtását követően három hónappal lehet kérelmezni a földmunkák elkezdését, ezek tehát 2021 elején kezdődhetnek, a létesítést megelőző területelőkészítésre vonatkozó engedély megszerzése után. A főépület építéséhez a társaság az engedélyt várhatóan 2021 őszén kaphatja meg, a létesítési munkák ezt követően indulhatnak.

Továbbra is változatlan a szerződéses ár? Sikerül tartani a határidőket?

A magyar kormány erős jogi garanciák mellett kötött szerződést Paks II. megvalósítására. Kulcsrakész, fix áras szerződést kötöttünk a fővállalkozóval, mindezt úgy, hogy közben a beruházás magyar állami tulajdonban marad. A fix áras szerződés révén a 12,5 milliárd eurós beruházási érték nem emelkedhet, attól eltérni nem lehet. Brüsszel is megerősítette: az új blokkok építésére hazánknak szüksége van, a blokkok visszahozzák a befektetett pénzt és profitot is termelnek. Nagy örömömre szolgált, hogy az a két részhatáridőt, amit tavaly szeptemberben a dokumentációk átadása, illetve most a létesítési engedély beadása kapcsán rögzítettünk, tartani tudtuk. Mindez számomra azt is jelzi, hogy a magyar és az orosz tervezőgárda összeszokott Az orosz fél – amely az Európai Unió területén még nem épített atomerőművet – megismerte az európai követelményeket, mi pedig, akik 37 éve építettünk utoljára nukleáris blokkokat, felfrissítettük a birtokunkban lévő tapasztalatokat, hogyan kell egy ilyen komplex / összetett fejlesztési projektet engedélyeztetni.

Orosz reaktorok, francia áramtermelő berendezések és német irányítástechnika. Létezik másutt is a világon ez a fajta vegyeskonstrukció, vagy Paks II. egyfajta referenciaerőmű lesz?

A Paks II. projekt egy nemzetközi nagyberuházás. A General Electric szállítja a szekunder kört – a turbina francia, a generátor amerikai –, az irányítástechnika francia-német,  Framatome-Siemens, a földmunkákat pedig egy német mélyépítő cég, a Bauer végzi majd. A brüsszeli előírásoknak megfelelően az orosz fővállalkozónak a munkák 55 százalékát nyílt európai uniós tenderen kell kiírnia. Azt gondoljuk egyébként, hogy ezek az atomerőműi egységek a világ legjobb blokkjai közé fognak tartozni. A reaktortechnológiát jól ismerjük, az orosz fél ezeket meglehetősen nagy tartalékokkal méretezve, jól átgondolt konstrukcióban, kiforrott műszaki filozófia szerint tervezte meg. A Roszatom által kifejlesztett VVER-1200 blokk egy továbbfejlesztett harmadik generációs blokktípus, melynek tervezésekor a biztonságnövelés hangsúlyos szerepet kapott. Aktív, energiabetáplálást igénylő, valamint passzív, funkciójukat energiabetáplálás és emberi közreműködés nélkül ellátni képes biztonsági rendszerek garantálják a biztonságot. Több olyan műszaki megoldást alkalmaznak, ami szintén újdonság a nyomottvizes technológiájú blokkoknál: ilyen például az utasszállító repülőgép rázuhanásának is ellenálló kettősfalú konténment, az olvadékcsapda, valamint a hidrogénkezelésre szolgáló rekombinátorok.

Hol működik még az a fajta VVER-1200-as nyomottvizes reaktorblokk, amit megvásárolunk?

A Roszatom több mint négy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a VVER típusú blokkok fejlesztése és üzemeltetése terén. Ez idő szerint 62 ilyen blokk működik a világ különböző országaiban, a Pakson jelenleg üzemelő négy reaktorblokk is ebbe a típusba tartozik. Az első VVER-1200 blokkokat Oroszországban helyezték üzembe: két blokk Novovoronyezsben és egy blokk a Szentpétervár melletti Szosznovij Borban jelenleg is termel, ez utóbbi telephelyen egy további egységet építenek. A Leningrád Atomerőmű II. kiépítésének 2. blokkján nemrég befejeződött a fizikai indítást megelőző, melegjáratásnak nevezett ellenőrzéssorozat. Ennek során egyebek közt vizsgálták a biztonsági berendezések működését normál üzemi és üzemzavari körülmények között, beleértve azt az esetet is, ha teljesen megszűnne a blokk saját elektromos betáplálása. A melegjáratás során üres üzemanyag-kazettákkal tesztelik a rendszert. Összesen mintegy 150 különböző tesztet végeztek el, amelynek során ellenőrizték a reaktor és berendezései, továbbá a gőzfejlesztők, a fő keringtető szivattyúk rendeltetésszerű működését, valamint az összes biztonsági rendszert, beleértve az automatikus reaktorvédelmi rendszert is. Fehéroroszországban is épült két ilyen reaktor, ott most kezdik az üzemanyag berakást, vagyis már a fizikai indítás előtt állnak. Finnország, Egyiptom és Törökország is rendelt már ebből a blokktípusból, és az is elképzelhető, hogy Bulgária is – a miénkhez hasonló konstrukcióban – újraindítja atomerőmű fejlesztési programját. 

A jelenleg üzemelő paksi blokkok építésekor a magyar ipar – főként az energetikai gépgyártás vagy az építési kivitelezői erőforrások tekintetében – jóval nagyobb kapacitásokkal rendelkezett. Ki fogja felépíteni Paks II-öt?

Az orosz fővállalkozó koordinálásában azok, akik a különböző versenyeljárásokban munkákat, megbízásokat tudnak elnyerni. A magyar kormánynak az a célja, hogy a beruházásba minél több hazai vállalkozás és munkavállaló kapcsolódhasson be. A végrehajtói, műszaki irányítási, gyártási munkákat külföldi cégek, az összeszerelési, létesítési munkákat azonban hazai vállalkozások végezhetik.

A Paks II. projekt rengeteg mérnöki munkát igényel. Milyen elvárásoknak kell megfelelniük azoknak, akik be akarnak kapcsolódni a beruházásba?

A Paks II. Zrt. – mint nukleáris engedélyes – a hatályos jogszabályoknak megfelelő új minősítési rendszert dolgozott ki és működtet a beszállítók kiválasztására és alkalmasságuk igazolására. A társaság mind a saját, mind a fővállalkozó által bevonni kívánt szállítók alkalmasságát a nukleáris minősítési eljárás során szerződésenként vizsgálja. A munka elkezdésének feltétele a sikeres minősítés. Nincs ebben semmi ördöngösség: jó szakemberek kellenek és magas színvonalon, megbízhatóan kell teljesíteni. Értelemszerűen az I-IV. blokkon már dolgozott, a nukleáris iparban tapasztalatot szerzett szakemberek persze értelemszerűen előnyt élveznek a versenyeztetésnél.  

Mekkora leterheltségre számíthat a következő időszakban a nukleáris iparban gyakorlattal rendelkező hazai tervezői és szakértői gárda?

Folyamatos a munkavégzés. Az erőmű főrendszereinek technológiája adott, de a kiviteli terveket ellenőrizni, jóváhagyni nekünk kell, illetve a különféle kapcsolódó létesítményekben, segédépületekben, iroda- és gépházakban is bőségesen lesznek geotechnikai, statikai, anyagmozgatási, villamos, gépészeti stb. tervezési, műszaki ellenőrzési munkák, amiket egytől egyig magyar mérnökcégek végezhetnek el.

A teljes interjú a Mérnök Újság júliusi lapszámában olvasható. A szerk.

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...