A világ legnagyobb műszaki szakmai szervezete, az amerikai alapítású IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers/Villamos- és Elektronikai Mérnökök Intézete) Milestones (Mérföldkő) Programjába választotta a budapesti millenniumi kisföldalattit. A mérföldkövek listáján többek között a japán Tokaido Shikanzen gyorsvasút, az első hordható szívritmus szabályzó, az első lézer, illetve Nikolas Tesla munkássága is szerepel. Az eredetileg 2020. március 25-re, a deák téri Földalatti Vasúti Múzeumba tervezett átadó ünnepséget a COVID-19 világjárvány miatt határozatlan időre elhalasztották.
A népesség robbanásszerű növekedésével az 1800-as évek végén arányosan nőtt Budapest utcáinak zsúfoltsága is. A főváros egykori vezetői a városi utazás megreformálását tűzték ki célul egy földalatti tömegközlekedési vonal megvalósításával, hogy enyhítsék az utak torlódását és alternatív, gyors közlekedési eszközt kínáljanak a megszokott lovaskocsik és villamosok mellett. A kezdeményezésüket siker koronázta: mindössze 21 hónap alatt megépült és 1896-ban üzembe helyezték Európa első földalatti vasútját Budapest szívében, mely során számtalan kimagasló technológiai újítást alkalmaztak.
Innováció
Alig kevesebb, mint két éves építkezés alatt 2000 építőmunkás dolgozott két műszakban a nyomvonalon, megalkotva a kontinentális Európa számos innovációt felvonultató első elektromos vasútját. A földalatti innovatív elemei között szerepeltek például a kétirányú villamoskocsik, illetve az elektromos világítás a metróállomásokon és kocsikon. Ez volt az első földalatti vasút, amely kétirányú villamosvagonokat használt – azaz kabinok voltak mindkét végén. Más földalatti vonatok abban az időben mozdonyokat használtak egyetlen vezetővel, akik keresztirányú kapcsolót működtettek, hogy a vonatot egy másik vágányra állítsák át. Ez korlátozta a szerelvények irányváltoztatását. A budapesti kétirányú kocsik azonban a járművezetők számára lehetővé tették az irány megfordítását, ezzel biztosítva a nagyobb rugalmasságot.
A szabványos vasúti járművek akkoriban túl magasak voltak a 3 méteres alagúthoz, ezért átalakították az alagút magassági korlátait. A szerelvény magasságának csökkentése érdekében a mérnökök alacsony padlójú alvázat építettek – a világon először –, melyek kis tengelytávon rögzített kerekekkel és féktárcsákkal voltak felszerelve és a kocsikat alváz kötötte össze, amely golyót és tengelykapcsolót használt. A vasúti rendszer táplálására a mérnökök felsővezetékeket telepítettek ahelyett, hogy egy hagyományos harmadik sínrendszert fektettek volna le a vágányok mentén. A vonatok elektromos áramgyűjtőket használtak a felsővezetékekhez történő csatlakozáshoz. Egy erőmű épült az Akácfa utcában, az Andrássy úttól körülbelül öt háztömbnyire délre, ahol 350 voltos egyenáramot generáltak a kisföldalatti számára: az áram táplálta a villamosrendszert, valamint a lámpákat a szerelvényekben és az állomásokon. Ezzel Budapest volt az első város a világon, ahol földalatti elektromos áramgyűjtő rendszert használták.