22° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
22° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Új szerkezetoptimalizációs eszköz

febr 19, 2020 | praxis

Kormányzati támogatással készül Angliában egy olyan épületszerkezeteket optimalizáló szoftveres megoldás, amely az eddiginél alacsonyabb karbonlábnyomot hagyó épületszerkezetek kialakítását teszi lehetővé.

A Peregrine egy beépülő modul a Grashopper programhoz – amely egy algoritmikus modellező környezet a Rhino tervezőprogramban. A kiegészítő egy nagy teljesítményű optimalizációs algoritmus használatával keresi meg egy adott épület optimális, statikailag stabil és könnyű szerkezeti modelljét. A programban számtalan eszköz áll a felhasználó rendelkezésére, hogy a végeredményt minél több téren lehessen a későbbiekben felhasználni.
A kiegészítőt több, az Egyesült Királyság kutatási alapjainak bevonásával együttműködő szervezet fejleszti Build-Opt név alatt. A fejlesztésben kiemelt szerepet vállalt több egyetem, a Scheffield, a Bath és az Edinburgh Egyetem, illetve olyan neves mérnökcégek, mint az Aecom, az Arup, vagy a Buro Happold. A kereskedelmi forgalomba kerülő megoldást a University of Scheffield vállalkozása, a LimitState néven elindított startup dobta piacra. A program júniusig ingyenesen használható, ez után pedig havi előfizetéssel érhető majd el.
A BIM+ portálnak nyilatkozó Matthew Gilbert professzor, a LimitState vállalkozás vezetője szerint a CO2-lábnyom méretének legnagyobb hányada a tervezés korai fázisában történő döntéseknél alakul ki. „Úgy látjuk, a Peregrine, egy kézreálló megoldási lehetőséget kínál a tervezők számára, hogy már a tervezés korai fázisában megtalálják a kedvező, és kis energiafelhasználású szerkezeteket a megszokott megoldások helyett.”
A Peregrine nagy hatékonyságú, optimális szerkezeti kialakítást tesz lehetővé a különböző terhelési, alátámasztási anyagfelhasználás szempontjából optimalizált lehetőségek együttes vizsgálatával. „A legfontosabb újdonság – mondja Gilbert professzor – a szoftver által alkalmazott szigorú matematikai modellezésben rejlik, szemben a más alkalmazások hatékony, rugalmas, bár lényegesen lassabb megoldásokkal”.

A Build-Opt által készített két – hasonló statikai tulajdonságokkal rendelkező – faszerkezetű hídmodellje. Az első (fent) hagyományos szerkezet és számítások, míg az alsó modell a Peregrine optimalizációs eljárásával készült, változó keresztmetszetű elemekkel kialakított megoldása.

„Noha referenciaprojektek még nem készültek, a Peregrine sokkal jobb eredményeket ad, mint a szokásos, ismert eszközökkel készített szerkezetek” – húzza alá Gilbert professzor.
A rendszer egy optimális megoldást kínál fel adott elvárásokhoz, a tervezőmérnök pedig ennek alapján döntheti el, hogy a szerkezet megépíthető-e, vagy egyszerűsítésre szorul a Grashopper automatikus eszközkészletének alkalmazásával. Ez utóbbiak egyébként lehetővé teszik, hogy az elemek vagy illesztések számát a tervező szabadon változtassa, miközben a szerkezet egészének konzisztenciája biztosítva marad, a szerkezet súlya pedig számottevően nem változik.
Egy teszt során a Buil-dOpt két, statikailag egyenértékű fahídszerkezetet készített el, az egyiket a Warren-féle egyenlőoldalú rácsos szerkezettel, a másikat pedig a Peregrine alkalmazásával optimalizálva, változó méretű és kialakítású rácselemek használatával. Az utóbbiról kimutatható volt, hogy terhelés szempontjából ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkezik, míg anyagfelhasználása közel a fele, a gyártás bonyolultságának növekedése pedig elenyésző volt.
„Ahogy egyre jobban halad az építési technológia az előregyártás irányába, várhatóan úgy csökken a többletterhelés a bonyolultság növekedésével, s egyre kevesebb többletköltség jelentkezik a komplexitás növekedésével”. A Peregrine további fejlesztéséről szólva Gilbert professzor elmondta: „Olyan holisztikus megoldáson dolgozunk, amely a számítások hatásterületét jelentősen kiterjeszti, és nem csak a modell külső szerkezetének, hanem a teljes épületszerkezetnek, a gerendák, oszlopok és a teljes teherhordó szerkezetnek optimalizálására is alkalmas lesz. Ez a holisztikus megközelítés jelentősen tudja csökkenteni az épületszerkezet kialakításához szükséges anyagmennyiséget”. (Forrás: BIM+)

Rövid videó a plugin működéséről:

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...