– A múlt őszi Építőmérnök 200 rendezvénysorozat, valamint az országot bejáró, „Formáljuk a jövőt, átalakítjuk a világot” elnevezésű köztéri plakátkiállítás az évtized talán legfontosabb mérnökszakmai eseménye volt. A kérdés csak az, valóban elérte-e a célját?
Szántó László: A rendezvénynek eleve több célja volt: alapvetően az építőmérnöki pályát kívántuk népszerűsíteni, részint kifelé, a társadalom felé, bemutatva, hogy szakmánk száz- és ezerféle módon jelenik meg körülöttünk utak, hidak, alagutak, épületek képében, részint pedig befelé, a szakmagyakorló reálértelmiség körében akartuk felvillantani, milyen sokszínű és fontos hivatás a miénk. A rendezvénysorozat hosszú távú eredményességét nyilvánvalóan majd az egyetemi jelentkezések emelkedésében láthatjuk. Az építőmérnököknek a következő évtizedekben több infrastruktúrát kell megtervezniük, mint az elmúlt kétezer évben összesen. Egy év telt el azóta, hogy az Akadémia dísztermében a köztársasági elnök ezt a kijelentést tette, de nem tudjuk, hogy a rendezvénnyel közvetlen összefüggésben, vagy attól valójában teljesen függetlenül, mindenesetre az idei évben érzékelhetően emelkedett az építőmérnöknek jelentkezők száma. A rendezvénysorozat szerintem akkor érheti el a célját, ha egyre több fiatal választja a mérnöki hivatást, társadalmunk pedig büszkén tekint az építőmérnöki teljesítményekre és alkotásokra. A rendezvénysorozat másik célja az volt, hogy megmozgassuk belső társadalmunkat, szakmai tagozatainkat, és megmutassuk, milyen PR-akciókkal lehet bemutatni tevékenységünket. Önmagában is sikernek tartom, hogy a plakátkiállítás körbejárta az országot, mindenütt helyi sajtóhír lett belőle, s végre sok ember találkozhatott az építőmérnöki témákkal.
Györki Gábor: Az Építőmérnök 200 rendezvényeit első lépésnek szántuk szakmánk népszerűsítése érdekében, a munkát pedig folytatni kell további akciókkal, illetve meg kell tölteni tartalommal a kamara és az Institution of Civil Engineers (ICE) közötti együttműködést.
Kocsis András Balázs: A rendezvénysorozat apropója az volt, hogy kétszáz éve alakult meg Londonban az ICE, és a 2018-as esztendőt az európai építőmérnöki közösség az építőmérnökök éveként ünnepelte meg. Alkotásaink és alkotóink reflektorfénybe állítása mellett az ünnep arra is alkalmat nyújtott, hogy beszéljünk szakmánk alulértékeltségéről és népszerűsítése lehetőségeiről.
– Az angol építőmérnöki társaság, az ICE népszerűsítő kampányában az építőmérnöki szakterületek képviselői egyenesen szuperhősök. Nekünk miféle PR-ötleteink vannak?
Szántó László: Az ICE-nél professzionális stáb dolgozik évről évre azon, hogyan lehet marketingeszközökkel is vonzóbbá tenni az építőmérnöki pályát. Nagyon komoly pénzeket áldoznak erre, míg mi a kamara egyik szakmai tagozataként próbálunk valamit tenni ugyanezért, tulajdonképpen nulla költségvetésből. Az Építőmérnök 200 rendezvényt a Tartószerkezeti Tagozat külső szponzorok bevonásával tudta megvalósítani. Kétségtelen tény, hogy a mérnöki tevékenység és műszaki szakértelem aránytalanul kevés figyelmet kap a hazai sajtóban. Médiaszerepléseink és sajtómegnyilvánulásaink mennyiségét és minőségét ezért sürgősen emelni kellene. Ez egyértelműen kamarai feladat. Fontos szakpolitikai kérdésekben véleményt kell nyilvánítanunk, de ugyanennyire lényeges lenne bemutatni a laikus közönségnek a mérnöki szempontból kiemelkedő alkotásokat, mert ezt ma egyáltalán nem tesszük.
Kocsis András Balázs: Akkor lehet erről beszélni, ha a társadalom egyáltalán tudja, milyen épületek, építmények valósulnak meg, illetve mi magunk is büszkék vagyunk az alkotásainkra. Érthetetlen, hogy a kifejezetten építőmérnöki létesítményeket elismerni hivatott Tierney Clark-díjra például évről évre alig érkeznek jelölések, miközben sorra épülnek a kitüntetésre érdemes műtárgyak és szerkezetek.
Györki Gábor: A szakma-népszerűsítésnek szerintem három rétegét kellene megkülönböztetni. Egyrészt a pályaválasztás előtt álló fiataloknak kellene megmutatnunk, hogy ez egy különlegesen szép szakma, másrészt a mérnöktársadalomnak, hogy kollégák, legyünk már végre büszkék arra, amit csinálunk, harmadszor pedig a társadalom felé kellene növelni szakmánk presztízsét.
Szántó László: Sokat foglalkozunk a kamarában a megfelelő minőség, megfelelő díjazás kérdéskörével, de azon túl, hogy honoráljuk a kiemelkedő építőmérnöki teljesítményeket, mindezt nem pusztán erkölcsileg kellene megtennünk, hanem anyagilag is. Lássuk be, egy szülő a legpotensebb jövedelemforráshoz akarja kapcsolni a gyerekét, ám nem feltétlenül ahhoz, amit a gyerek szeretne. A kicsik egyébként még nagyon kedvelik az építést, vonzódnak mindenféle mérnöki tevékenységhez, aztán idővel ez valahogy az értékítéletükben átalakul, vagy talán a józan ész tántorítja el őket a mérnöki pályától.
– A plakátkiállítás szimbolikus fotója számomra az volt, amin egy ötévesforma fiú, kezében egy játék markolóval egy talajmechanika-molinón nézi a földmunkagépet…
Kocsis András Balázs: Szerintem mindannyiunknak ez a fotó volt az.
Szántó László: Legjobban talán ez a korosztály volt elbűvölve a plakátjainktól. A sikeres szakmákat választjuk, ahol kisebb terheléssel lehet diplomát szerezni, és kevesebb melóval lehet sok pénzt keresni. Az építőmérnöki az egyik legnehezebben, a legtöbb tanulással megszerezhető diploma, ugyanakkor messze nem a legjövedelmezőbb. Nem mondom, lehet keresni ezzel a szakmával, de alkalmazottként ez még egyáltalán nem jellemző. Azt kell elérnünk, hogy az alkalmazottként dolgozó építőmérnökök is jó anyagi körülmények között élhessenek. Ma a tízezer mérnökvállalkozó kamarája vagyunk. Elképesztő mennyiségű egyszemélyes vállalkozás működik az országban, ahelyett, hogy elkezdenénk tömegben fejlődni, sokkal nagyobb értékeket összehordani és sokkal jobb megélhetést produkálni magunknak.
– Nehéz úgy jó reklámot csinálni bármilyen projektnek, ha az építtetők titoktartási klauzulákat írattatnak alá a tervezőkkel, és sem építés közben, sem utána nem írhatnak, nem nyilatkozhatnak a létesítményről.
Szántó László: Az önreklám egyik első lépése az, hogy elkezdünk büszkék lenni arra, amit megterveztünk, megépítünk, ami technológiai előrelépést jelent. Magyarországon számtalan építőmérnöki projektre lehetnénk büszkék, mégsem teszi ezt se a beruházó, se a mérnöktársadalom. Ezen át kell lendülnünk, és idejében el kell kezdeni beszélni egy-egy építési beruházásról: miért jó az adott projekt, miért hatalmas tett, amit éppen végrehajtunk vele. Be lehetne mutatni a műszaki nóvumokat, a tanulságokat, vagy éppen a hibákat. Mi mérnökök leginkább egymástól és leginkább a gyakorlati példákból tanulhatunk.
Györki Gábor: A britek a közelmúltban létrehoztak egy olyan weboldalt, ahová a mérnökök névtelenül feltölthetik az építési projekteknél szerzett tapasztalataikat, legyenek azok jó példák, incidensek, netán balesetek, akármi, aminek szakmai tanulságai lehetnek. Ez bárki számára kereshetően elérhető, a Journal of Structural Engineering folyóirat pedig rendszeresen szemlézi a weboldalt, a legérdekesebb eseteket közlik a nyomtatott lapban.
Szántó László: Régebben a Mérnök Újság is rendszeresen publikált különféle építési hibákat. Ilyen cikkekre szükség van, kívánatos lenne, ha a mérnökök végre aktivizálnák magukat, és beküldenék a maguk szakterületéről a tanulságos példákat.
Kocsis András Balázs: A nyitottsághoz: minimális előrelépés azért látszik, hiszen vannak már olyan kivitelezések, ahol a zárt kerítésen keresztül be lehet tekinteni az építési területre, nyomon lehet követni a megvalósulást. Ami pedig a titoktartási nyilatkozatot illeti, azért ez egy komoly dolog…
Györki Gábor: Komoly, persze, kérdés azonban, hogy indokolt-e? Ha atomerőművet építünk, értem és elfogadom a titoktartást, viszont ha sportlétesítményt, akkor nem látok semmiféle titkolnivalót. Nyilvánvalóan nem a szerkezetek sebezhetőségét akarjuk felfedni és mutogatni a nagyközönség előtt, csupán azt kellene lehetővé tenni, hogy az emberek bepillanthassanak abba, mi történik a kerítésen túl, s ne arról pusmogjanak, hogy itt sutyiban épül valami, ami az elején ennyibe került, most meg már kétszer-háromszor annyiba. Amikor pedig nézőként elmennek a meccsre, ne pusztán a székeket meg a büfét lássák, hanem azt is, hogy a létesítményben komoly szerkezetek és gépészeti rendszerek működnek. Nyugat-Európában már nemcsak az terjed, hogy a nagyprojektek építési helyszínén látogatóközpontot hoznak létre, vagy ablakot vágnak a kerítésre és onnan figyelemmel kísérhető a munkaterület, illetve az építés folyamata, hanem az is, hogy a kerítésbe elhelyeznek egy monitort, amelyen különféle vetített információkat kaphatnak az érdeklődők a projektről, mi történik éppen, mikor lesz kész, hogyan épül.
– Azért akadnak előremutató megoldások idehaza is, ilyen a Puskás-projekt, ahol látogatóközpont és vezetett túrák várták az érdeklődőket.
Szántó László: Pontosan ezt kellene általánossá tenni. Amikor egy-egy ilyen nagy létesítmény épül, be kell tudnunk mutatni a szakmának és a laikusoknak egyaránt a benne rejlő mérnöki teljesítményt, az építmény műszaki tartalmát, értékeit. Régi vesszőparipám, hogy szükség van az építés közbeni kommunikációra, de létezik a projekt befejezését követő megfelelő kommunikáció is. Tőlünk nyugatra a mérnökök büszkén mutogatják konferenciákon, a szaksajtóban, hogyan, milyen műszaki nóvumokkal, mérnöki bravúrokkal valósultak meg a projektek, a helyszínen táblán örökítik meg a szakági stáblistát, és infografikákon mutatják be a járókelőknek a megvalósítás fontosabb vagy érdekesebb részleteit. Nálunk ilyen gyakorlatilag nem létezik. Óriási beruházások fejeződnek be úgy, hogy gyakorlatilag semmiféle információt nem jelenítünk meg a tervezésükkel és kivitelezésükkel kapcsolatban, legfeljebb csak üres marketingdumákat. Ez egyszerűen elképesztő, és véleményem szerint óriási hiba.
Györki Gábor: A londoni Shard felhőkarcoló tetőkilátójára lift repít fel, s amíg az ember halad felfelé, a felvonó oldalán egy hatalmas kijelzőn levetítik az építés folyamatát. Mire a látogató felér a tetőre, felépül az épület.