18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

A mérnök pozíciója

nov 20, 2019 | piac

Magyarországon az első FIDIC-rendszerű szerződéssel az M0 első szakasza épült az 1980-as évek második felében. Az akkori, 1977-es kiadású Piros könyvben szerepelt a „független mérnök”. A szakma ezt a szerepet jó néven vette, megszerette. Sőt azok is megtanulták ezt a kifejezést, akik soha nem dolgoztak FIDIC-szerződéssel. Pedig húsz éve, 1999 óta a FIDIC nem használja már ezt megnevezést, másképp határozza meg a mérnök pozícióját. Miért és honnan van ez a szűnni nem akaró vonzódás?

Zsigmondi András

Kezdő építésvezető koromban egyszer a dutyiba készültem. Az történt, hogy egy 30 tonnás hídelem konzolja elrepedt és az elem leszakadt. A darukezelő keze-lába remegett és a szerkezeten mindenféle repedések jelentek meg, amelyeket gyorsan lefényképeztem, úgy gondoltam, hogy az elkerülhetetlen bírósági tárgyaláson majd szükség lesz rá.
Aztán este-éjszaka a tervezővel és okos kollégákkal leültünk, végiggondoltuk, mi is történt és miért. Végül kitaláltuk a megoldást. Az éjszakába nyúló brainstorming alatt nagy tapasztalatú, idős tervezőnk azt mondta: „A mérnök barátja az anyag, ha valahol valami történik, a feszültségek átrendeződnek, az alakváltozás kicsit módosul, így a problémát általában megoldja az anyag. Baj csak akkor történik, ha van egy olyan pont, egy részlet, ahol a tervező is hibázik egy kicsit, a vállalkozó sem pont úgy csinálta, ahogy kell, és az ellenőrzés sem volt megfelelő.” A mi esetünk ilyen volt, mindhárman vétettünk egy kis hibát, ami végül kulminálódott egy szerencsés szerencsétlenségben. (Utóirat: a híd még mindig működik.)
Három lényeges résztvevő közül ebben a cikkben a mérnök-műszaki ellenőr szerepét, helyzetét szeretném tanulmányozni. (Az utóbbi években a szakma megkülönbözteti az ún. mérnök és műszaki ellenőr tevékenységét, de ezek között a határ nem éles, sőt a tevékenység erősen összefügg, ezért én a mérnök alatt mindkét szerepet értem. Jelenleg a mérnök jogszabályi meghatározása: beruházáslebonyolító.) A FIDIC-szerződéseket egyesek szeretik, mások nem, de egy kifejezést minden vállalkozó megtanult: „független mérnök”. Valóban független-e a mérnök?

A bank független mérnöke és a megrendelő mérnöke

Az ipari gyakorlatban a „mérnöki” funkciónak két változata van:
1. A hitelnyújtó/bank mérnöke, más néven független mérnök olyan megnevezés, amelyet gyakran adnak a hitelező vagy a finanszírozó mérnöki képviselőjének egy nagy értékű projektnél. Úgy kell függetlennek lennie, hogy a projekt technikai szempontjaival kapcsolatos vélemények vagy a pénzfelhasználás ellenőrzése során ne legyen elfogult sem a hitelezők, sem a fejlesztők/tulajdonosok javára. A függetlenség fenntartása érdekében ezt a független mérnököt általában a hitelező választja, de a fejlesztő vagy tulajdonos fizeti.
A független mérnök szakképzettsége speciális, mivel a projekt mérnöki szempontjainak megértése mellett jól kell ismernie a projektfinanszírozás üzleti aspektusait is.
2. Bár a banki független mérnök szerepe hasonlít a beruházó mérnökéhez, a tevékenységük mégis egyértelműen eltérő. A banki független mérnök rendszeresen értékeli és tájékoztatja a hitelezőket és a jogi tanácsadókat a projekt aktuális pénzügyi állapotáról, és ezzel együtt a műszaki szempontokról. Ezzel ellentétben a megrendelő/beruházó mérnöke gyakrabban foglalkozik a minőséggel, minősítéssel, a kivitelezővel és a berendezések beszállítóival, így biztosítja, hogy a projekt műszaki megvalósítása megfeleljen az elvárt specifikációknak és igényeknek. A megrendelő mérnöke esetenként a befektető szakértelmének hiányosságait is pótolja.
A független mérnök egyik elvi definíciója angol szakirodalom alapján a következő: Egy mérnök, aki független véleményével segíti a műszaki kockázatok enyhítését, ami elősegíti a projekt sikerességét. Osszuk részekre a definíciót!
Egy mérnök: a független mérnöknek rendelkeznie kell a megvalósítás technológiájával kapcsolatos szakértelemmel, hogy véleményt adjon a projektről.
Független: a független mérnököt nem lehet az egyik félnek tekinteni. A független mérnök tevékenységének középpontjában a projekt sikerének kell lennie. Így kvázi semleges szereplő.
A műszaki kockázatok mérséklése: a független mérnöknek ajánlásokat kell tennie a projekt kockázatainak minimalizálására, hogy ezek a kockázatok az alkalmazott technológiában és a szerződések műszaki követelményeiben megfelelően szerepeljenek.
A projekt sikerének lehetővé tétele: a siker meghatározása minden félnek mást jelent. Elsődleges, hogy a projektnek úgy kell megvalósulnia és működnie, hogy minden fél számára megtérüljön a befektetése, a befektetett energiája.

A teljes cikk a Mérnök Újság novemberi lapszámában olvasható.

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...