-0° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
-0° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

A kaposvári teátrum újjászületése

nov 15, 2019 | országjáró

Átadták a közönségnek a felújított és kibővített Csiky Gergely Színházat november 11-én.
A beruházás több mint 9 milliárd forintba került, a három évig tartó rekonstrukciót pedig nehezítette, hogy a több mint százéves épület szerkezete rosszabb állapotban volt, mint azt
a mérnökök az első felméréskor valószínűsítették.

Az épület a félhengeres oldal-rizalitjaival, mozgalmas tömeg és tetőmegoldásaival a kor kiemelkedő építészeti alkotása volt, a színház tetőszerkezetének nagyméretű vasbeton-áthidaló megoldását pedig a magyar építéstörténet úttörő szerkezetként tartja számon. Az ötvenes években az épületet kibővítették, ami elsősorban a játékteret érintette, majd ezt követően nyolcvanas évek elején teljes felújításon esett át. A színház rekonstrukciójához az elmúlt években többször készültek engedélyezési tervek. Az épület átalakításának, bővítésének koncepciója folyamatosan módosult, a megbízói igények, ill. az épület állagának romlása miatt.

Az eredeti színház épület 1910-1911-ben épült Magyar Ede és Stahl József  tervei alapján.  A nyugati főbejárati részen 3 szint magas, a nézőtér két oldalán négyszintes. A főszínpadhoz északon és délen csatlakozó épületrészek három szintesek, hátsó színpad területén az épület két szintes volt. A műemléképület szerkezeti rendszere monolit vasbeton pillérváz. H-alakú pillérek (külméret kb. 30 x 30 cm), közötte nagyméretű tégla kifalazás 15 cm vastagságban. A 20 x 20 cm keresztmetszetű vasbetongerendák között 8-10 cm vastagságú monolit vasbeton födémlemezek vannak, így az egyes födémmezők általában a vasbetonpillérek vonalában lévő gerendákra támaszkodnak (illetve ezekkel a gerendákkal merevítettek). Jellemző a nézőtéri páholyok szerkezete: a nézőtér felé futó gerendák alaprajzilag úgy vannak megépítve, hogy egy-egy páholyból a lehető legelőnyösebb látószöget próbálják biztosítani a nézőtér irányába. A nézőtér feletti födém a tető hajlásszögét követi: ferde monolit vasbetonlemez, mely kb. 2,0 m-ként megépült, oldalnézetben háromszög geometriájú vasbetonkeretekre támaszkodik. A tetőtéri keretek közül minden második kerethez készült csak alsó összekötő gerenda. A nézőtér feletti íves álmennyezet cementrabitzból készült, és a padlástér feletti ferde monolit vasbetonlemezhez volt felfüggesztve.

A nézőtér és a színpad között vasbetonkeret épült. Belső oldalán a pillérekre támaszkodó rácsos tartó tartja a nézőtér lezárását biztosító vasfüggönyt. A színpadtömb határoló szerkezete vasbetonvázas, a színpadtér legfelső födéme vasbeton. A színpad feletti négyszintes, acélszerkezetű kezelő, illetve technológiai födémek a 19,40 m magasságban található acélszerkezetű zsinórpadlás födéméről vannak befüggesztve.

A később épült bővítéseket a rekonstrukció során elbontották.

A teljes cikk a Mérnök Újság novemberi számában olvasható.

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...