Metró és helyi érdekű vasút (hév) építésével enyhítené Kolozsvár önkormányzata a város és környezete közlekedési gondjait. Emil Boc polgármester április 23-án aláírta a szerződést a megvalósíthatósági előtanulmányt és tanulmányt készítő cégcsoporttal.
A polgármester Kolozsvár története legnagyobb mobilitási projektjének nevezte a metró és hév megépítését. Mindkét tömegközlekedési eszköz nyugat-kelet irányban köti majd össze a várost a környezetébe tartozó településekkel. Elmondta: a hév kiépítése a könnyebb feladat, hiszen ez a Kolozsvárt átszelő, jelenleg is használatban levő vasútvonalon közlekedhetne. A hév a nyugati Bánffyhunyadtól a keleti Désig forradalmasítaná a vasúti személyszállítást. Kedvező fejleménynek nevezte, hogy a Szállításügyi Minisztérium 2024 októberéig villamosítja és modernizálja a Nagyvárad-Kolozsvár vasútvonalat. Ezen, valamint a Kolozsvár-Dés vasútvonalon fognak járni a helyi érdekű vonatok is, amelyek számára a Kolozsvártól nyugatra fekvő Magyarnádas és a várostól keletre fekvő Bonchida között új állomások sorát alakítanák ki. A polgármester kiemelte: a helyi érdekű vasút révén a repülőtér is megközelíthetővé válik.
Az elképzelt metró Gyalut kötné össze Kolozsvárral, és átszelné a várost. Elsőként a Szászfenes-Kolozsvár szakaszt építenék meg, ezzel alternatívát kínálnának mindazok számára, akik a Kolozsvárral összenőtt, több mint 30 ezer lakost számláló nagyközségből ingáznak a városba.
Emil Boc megemlítette: a Nagyvárad-Kolozsvár országút Szászfensen áthaladó szakasza Románia legforgalmasabb útja, naponta átlagosan 75 ezer gépkocsi halad át rajta. A metró Gyalu és Szászfenes területén a felszínen közlekedne, Kolozsváron bújna a föld alá, és a Marasti lakótelep végén, a jelenlegi vasúti felüljáró környékén lenne a végállomása. Itt találkozna a helyi érdekű vasúttal.
A hév és metró megvalósíthatósági előtanulmányát, az általuk érintett területek urbanisztikai tervét és a megvalósíthatósági tanulmányát az olasz SWS Engineering SPA, a francia Systra és a román Metrans Engineering SRL konzorciuma készíti el. Az erről szóló szerződés aláírása az után vált lehetségessé, hogy a bíróság elutasította a pályázaton alulmaradt egyik cég óvását.