Egy felső-bajorországi töltőállomáson akkor a legolcsóbb az áram, amikor süt a nap. A szomszédos napelempark ugyanis ekkor termeli a legolcsóbban az áramot. Ebből a modellből az autósok, az áramtermelők és az egész hálózat profitál.
A benzinkutak árai ritkán követnek érthető szabályokat. Vannak olyan „benzinasztrológusok”, akik azt tanácsolják, hogy késő este tankoljunk, mert akkor vagy ebédidőben állítólag olcsóbb a benzin és a gázolaj. A jövőben az elektromos autók töltőállomásainak eltérő árai logikusan megmagyarázhatóak lesznek: az időjárástól függnek majd. Ha erősen fúj a szél és/vagy felhőtlen égboltról süt a nap, olcsó áram áramlik az akkumulátorokba. Éjszaka sokkal többet kell fizetni.
Ár a nap állása szerint
Az e-autók tulajdonosai már most ízelítőt kaphatnak ebből a felső-bajorországi Eglingban található Vispiron töltőállomáson. „Ár a nap állása szerint” – olvasható a világító számok alatt az aktuális kilowattórás tarifákkal. És ez érthető, hiszen közvetlenül a szomszédban egy 6,6 hektáros napelempark található, amely maximális napsugárzás esetén 6,2 megawattot termel. Az a napelempark késő reggeltől késő délutánig gyakran annyi áramot termel, hogy a falusiak egyáltalán nem tudják felhasználni, és a csatlakoztatott öt megawatt kapacitású puffer akkumulátor nem tud többet felvenni. Az áramot ekkor általában nevetséges áron táplálják be a hálózatba, vagy teljesen elveszik, mert a hálózat túlterhelt. Itt jönnek jól az elektromos járművek. Még ha az áramot különösen kedvező áron is szolgáltatják, akkor is sokkal több bevételük lesz, mint amennyit a piacon kapnának.
Az időjárásfüggő árak egyre nagyobb problémát jelentenek
Egyelőre még kivételnek számítanak a töltőpontokon alkalmazott változó árképzési modellek, de az iparágban már biztosra veszik, hogy egész Európában be fogják vezetni őket: „Ez nagyon nagy kérdés lesz” – mondja Markus Emmert, a berlini Német e-Mobilitási Szövetség vezérigazgatója. A müncheni székhelyű, megújuló energiával kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtó Vispiron csoport számára az e-autók tulajdonosainak szóló csábító ajánlatok üzleti szempontból tökéletesen ésszerűek. Ráadásul ez a teljes gazdaság esetében is így van. Minél több áramot fogyasztanak a szél- és napelemparkok vonzáskörzetében, annál alacsonyabbak a villamosenergia-hálózat üzemeltetési költségei, amelyet ráadásul nem is kell annyira bővíteni, mint amikor a termelő és a fogyasztó között nagy távolságok vannak. Különösen a fotovoltaika van jelentős hatással a villamos energia árára: a kilowattóránkénti nagykereskedelmi ár nyári időjárás esetén napközben gyakran kilowattóránként tíz centtel és ennél is nagyobb mértékben ingadozik. A legolcsóbb a villamos energia déli 12 és délután 3 óra között, a legdrágább pedig reggel és este. Ha ezeket az ingadozásokat továbbadjuk a fogyasztóknak, és ők ennek megfelelően módosítják a töltési idejüket, az segít stabilizálni a hálózatot. A változó tarifák harmadik kedvezményezettje tehát a villamosenergia-rendszer.
Néha a zöldáram-előfizetés nem segít
Az elektromos autók hozzájárulhatnak a hálózat stabilitásának megőrzéséhez és a fosszilis energiahordozókból származó áramtermelés csökkentéséhez, így elősegíthetik az energetikai átmenetet. Ha Ön esténként és éjszakánként tölti autója akkumulátorait, amikor kevés a szél, akkor a feltöltött áram legalább 80%-át szén- és földgázerőművek termelik, még akkor is, ha van zöldáram-előfizetése. Ezzel szemben, ha túl kevés áramot fogyaszt, amikor erős szél és sok napsütés van, egész erőműveket kapcsolnak ki. Ezen úgy lehetne változtatni, hogy tömegesen drága tároló (puffer) akkumulátorokat építenénk, de ez jelentősen megemelné az áram árát.
Technikailag megvalósítható, gyakorlatilag nem
Jobb lenne, ha a fogyasztók akkor fogyaszthatnák a villamos energiát, amikor azt tömegesen termelik. Ehhez azonban az kellene, hogy az interneten keresztül kapják meg a vonatkozó információkat, ami technikailag már jóval több mint tíz éve lehetséges. Ugyanakkor a villamos energia árát az időjáráshoz kellene igazítani, ami technikailag szintén nem lenne problémamentes. A legtöbb magán-, kereskedelmi és ipari fogyasztó így elsősorban a felesleg idején fogyasztana villamos energiát. Ez akár automatikusan is történhetne. A háztartásokban például a mosógépek intelligens összekapcsolása pontosan akkor indítaná el a mosógépeket, amikor a villamos energia bőségesen termelődik és ennek megfelelően olcsó.
Forrás: https://www.ingenieur.de/technik/fachbereiche/verkehr/das-wetter-bestimmt-den-preis-an-der-ladesaeule/