16° C
Ma 2025. október 13., hétfő, Kálmán és Ede napja van.
16° C
Ma 2025. október 13., hétfő, Kálmán és Ede napja van.
Főoldal 5 országjáró 5 Vízpótlásra szorulhat a Balaton 2040-től

Vízpótlásra szorulhat a Balaton 2040-től

jún 6, 2023 | országjáró

Az éghajlatváltozás lehetséges hatásairól tanácskoztak és a károk mérséklésének módjait vették számba a Balatonnal foglalkozó szakértők Tihanyban. A bemutatott új modellek szerint 2040-től szükséges lehet a Balaton vízpótlása – közölte június 6-án a tanácskozásnak otthont adó Balatoni Limnológiai Kutatóintézet igazgatója.

 

Erős Tibor emlékeztetett arra, hogy a Balaton esetében 1921-től rendelkezünk vízmérlegekkel, de 2000 előtt még soha nem fordult elő annyi szélsőséges helyzet, mint 2000 és 2022 között. Ebben az időszakban kilenc év során is csökkent a Balaton vízszintje. A 2000 és 2003 közötti aszály okozta károk után a szakértők kidolgozták a vízpótlás lehetséges alternatíváit, de intézkedést akkoriban még nem tartottak időszerűnek. Akkori megoldási lehetőségként előtérbe került a vízvisszatartás a mederben vagy a vízgyűjtőn létesített tározókkal – mondta. Az igazgató beszélt arról is, hogy az ülésen több előadó sürgette a döntést a vízhiány kezeléséről. A bemutatott modellek szerint ugyanis a jövőben vélhetően vízpótlásra lesz szükség, 2040 és 2060 között alkalmanként, utána pedig viszonylag rendszeresen. Emiatt olyan részletességű terv kidolgozását javasolták, amellyel a rendszer egy-két év alatt megépíthető, ha azt vészhelyzet indokolja. Erős Tibor felidézte: az utóbbi évtizedekben vizeink fokozódó melegedésével jelentős számban jelennek meg idegenhonos növény és állatfajok, amelyek kiszoríthatnak őshonos fajokat. Kiemelte: óvakodni kell a klímaváltozás negatív hatásainak felerősítésétől, azaz például a mikroklímát, széljárást megváltoztató és a természetes élőhelyeket átalakító beavatkozásoktól. Megjegyezte, hogy a Balaton jövője szempontjából nagy szerepet játszik a társadalom érzékenysége, a tóhoz való viszonyulása. (MTI)

kitekintő

Így hangzik a jövő

A Ferrari az Elettrica modellel piacra dobja első elektromos sportautóját – Formula-1-es technológiával, 800 kW teljesítménnyel és valódi, nem pedig mesterséges hanggal.   Ha a Ferrari elektromos autót gyárt, akkor biztosak lehetünk benne, hogy itt nem csak a...

interjú

A legjobb jövőépítő stratégia a kíváncsiság és az empátia

A jövő nem egy fix történet, amit valaki már megírt – hanem forgatókönyvek sokasága, amelyből mi választhatjuk ki, melyik valósul meg. Dr. Rab Árpád jövőkutató a Bosch × Richter Innovátorok Napján arról is beszélt, hogyan segíthet a jövőkutatás abban, hogy...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)