3° C
Ma 2025. december 28., vasárnap, Kamilla napja van.
3° C
Ma 2025. december 28., vasárnap, Kamilla napja van.
Főoldal 5 kitekintő 5 Roncsautók, mint nyersanyagforrások: hogyan biztosítja az EU az acél, az alumínium és más anyagok utánpótlását?

Roncsautók, mint nyersanyagforrások: hogyan biztosítja az EU az acél, az alumínium és más anyagok utánpótlását?

dec 28, 2025 | kitekintő

Az Európai Unióban évente több mint hatmillió jármű éri el élettartama végét. Ezek a roncsautók jelentős mennyiségű értékes nyersanyagot tartalmaznak, amelyek újrahasznosítása eddig nem mindig történt meg kellő hatékonysággal. Az autóiparra vonatkozó új uniós előírások célja, hogy az olyan anyagok, mint az acél, az alumínium és a műanyagok, minél nagyobb arányban körforgásban maradjanak, és a járművek újrahasznosítása számottevően javuljon.

 

A jövőben az Európai Unióban forgalomba kerülő személygépkocsikat, motorkerékpárokat, teherautókat és egyéb járműtípusokat úgy kell megtervezni és gyártani, hogy azok életciklusuk végén könnyebben újrahasznosíthatók legyenek. A Deutsche Presse-Agentur beszámolója szerint az Európai Parlament és az uniós tagállamok tárgyalódelegációi megállapodtak az elhasználódott járművekre vonatkozó rendelet új szabályairól, amit mindkét fél megerősített. A módosítások célja, hogy az olyan alapanyagok, mint az acél, az alumínium és a műanyagok, hatékonyabban visszakerüljenek a gazdasági körforgásba.

Az Európai Parlament részéről a tárgyalásokat vezető Jens Gieseke hangsúlyozta, hogy a járműveket úgy kell kialakítani, hogy használatuk befejezése után egyszerűbben szétszerelhetők legyenek, alkatrészeik pedig könnyebben újrahasznosíthatók. A megállapodást egyértelmű sikerként értékelte a környezetvédelem, a klímavédelem és az ipar szempontjából egyaránt.

 

Elvi megállapodás a körforgásos gazdaság megerősítéséért az autóiparban

Ahhoz azonban, hogy az új szabályok hatályba léphessenek, még az Európai Parlamentnek és az uniós tagállamoknak hivatalosan is jóvá kell hagyniuk azokat. Amennyiben a tárgyalófelek már megállapodtak a kompromisszumról, ez a jóváhagyás jellemzően csak formaság. A kisebb járműgyártók egyes előírások alól mentességet kapnak. Magnus Heunicke, Dánia környezetvédelmi minisztere szintén üdvözölte az egyezséget. Véleménye szerint az előzetes megállapodás jelentős lépést jelent a körforgásos gazdaság megvalósítása felé az európai autóiparban. Sikerült olyan szilárd jogi keretet kialakítani, amely bezárja a kiskapukat, az értékes anyagokat az uniós gazdaságon belül tartja, valamint visszaszorítja a környezetre ártalmas, közlekedésre alkalmatlan járművek harmadik országokba történő exportját. Az új rendelet emellett ösztönözni fogja a fenntartható járműtervezési innovációkat, és erősebb, tisztább piacot teremt az alapanyagok és alkatrészek számára.

 

Új szabályok a járművek újrahasznosításának és körforgásának javítására

Az új rendelet hatálya jelentősen kibővül a korábbi szabályozásokhoz képest. A jövőben nemcsak a személyautókra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozik majd, hanem a nehéz haszongépjárművekre (például teherautókra), a motorkerékpárokra és a speciális járművekre is. A nehéz speciális járművek kis gyártói mentesülnek az előírások egy része alól.

Az újonnan gyártott járműveknek olyan kialakítással kell rendelkezniük, amely lehetővé teszi az alkatrészek és komponensek könnyebb újrahasznosítását, újrafelhasználását vagy felújítását. A megállapodás egyik központi eleme a kötelező arányok bevezetése a felhasznált újrahasznosított anyagokra, különös tekintettel a műanyagokra. A szabályozás értelmében hat éven belül legalább 15%, tíz éven belül pedig 25% újrahasznosított műanyagot kell felhasználni az új járművek gyártásában. Ennek a mennyiségnek legalább 20%-a zárt körforgásból kell, hogy származzon, vagyis korábban már újrahasznosított roncsjárművekből, annak érdekében, hogy az értékes anyagok az Európai Unión belül maradjanak. A rendelet hatálybalépését követő egy éven belül az Európai Bizottság egy megvalósíthatósági tanulmány alapján további célértékeket határoz meg más anyagokra is, például az acélra, az alumíniumra, a magnéziumra és a kritikus nyersanyagokra vonatkozóan. A hangsúly azon lesz, hogy ezeket a célokat elsősorban a fogyasztóktól származó hulladékanyagok újrahasznosításával érjék el.

 

Az autógyártás erőforrás-igénye – az újrahasznosítás szerepe felértékelődik

Az Európai Unióban évente több mint hatmillió jármű kerül ki a forgalomból. Ezek a járművek rendkívül nagy mennyiségű nyersanyagot tartalmaznak. Az európai autóipar például az EU-ban előállított acél mintegy 19%-át használja fel, ami évente több mint 7millió tonnát jelent. Emellett körülbelül 2 millió tonna alumínium és jelentős mennyiségű réz kerül beépítésre a járművekbe, továbbá évente mintegy 6 millió tonna műanyagot használnak fel az autógyártás során. Ezek az adatok jól mutatják, milyen kiemelt szerepe van a hatékony újrahasznosításnak. Az új szabályok hatálybalépését követő öt év elteltével tilos lesz a roncsautók és más elhasználódott járművek exportja. Az Európai Unió ezzel kívánja biztosítani, hogy az értékes nyersanyagok az uniós piacon maradjanak, miközben a környezet és a harmadik országok lakosságának egészsége is nagyobb védelemben részesül.

 

Forrás: https://www.ingenieur.de/technik/fachbereiche/umwelt/schrottautos-als-rohstoffquelle-so-sichert-die-eu-stahl-aluminium-und-co/

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)