10° C
Ma 2025. december 05., péntek, Vilma napja van.
10° C
Ma 2025. december 05., péntek, Vilma napja van.
Főoldal 5 kitekintő 5 Elektromos autók és elektroszmog – mennyire veszélyesek valójában az e-autók?

Elektromos autók és elektroszmog – mennyire veszélyesek valójában az e-autók?

dec 2, 2025 | kitekintő

Egy, a Német Szövetségi Sugárvédelmi Hivatal megbízásából készült vizsgálat tisztázta, hogy az elektromos autók vezetői és utasai nagyobb mértékű elektroszmognak vannak-e kitéve, mint a hagyományos, belső égésű motorral hajtott járművekben. Az eredmények szerint az elektromos autókban mérhető mágneses terek nem jelentenek egészségügyi kockázatot – bár a fűthető ülések helyileg magasabb értékeket okozhatnak.

 

Mi az elektroszmog, és hol fordul elő?

Az elektromos és mágneses terek – köznyelven elektroszmog – mindenhol jelen vannak, ahol elektromos áram folyik. Ez vonatkozik mind a hagyományos, mind az elektromos autókra. Az ADAC-hoz rendszeresen fordulnak olyan emberek, köztük orvosi implantátummal élők is, akik azt kérdezik, hogy az elektroszmog az elektromos járművekben egészségügyi kockázatot jelenthet-e. E kérdés megválaszolására az ADAC a Rajnai–Vesztfáliai Műszaki Egyetem (RWTH Aachen) Elektromágneses Környezetvédelmi Kutatóközpontjával, valamint a Seibersdorf Labor GmbH-val közösen, a Szövetségi Sugárvédelmi Hivatal és a Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium megbízásából átfogó kutatást végzett. A vizsgálat során több mint 975 000 mérést végeztek elektromos autók és elektromos motorkerékpárok üzem közben, és megállapították: az elektromos járművekben nincs kimutatható egészségügyi kockázat az elektroszmog miatt.

 

Elektroszmog: különbségek az elektromos és a hagyományos autók között

Míg a magas frekvenciájú elektromágneses terek tekintetében nincs lényeges különbség az elektromos és a hagyományos autók között, addig az alacsony frekvenciájú mágneses mezők esetében vannak eltérések. Ezeket az elektromos motorok, az áramátalakítók, a töltési folyamatok és a fedélzeti hálózat működése idézi elő. A magas frekvenciájú terek ezzel szemben nem az autó hajtásából, hanem a fedélzeti kommunikációs rendszerekből (Bluetooth, WLAN, rádiós kulcs, guminyomás-ellenőrzés, radar) származnak.

 

Határértékek és egészségvédelem

A kutatás kimutatta, hogy a vizsgált járművek egyikében sem lépték túl az egészségvédelmi határértékeket. Az emberi szervezet védelme az elektromágneses terek ellen olyan határértékeken alapul, amelyeket a Nemzetközi Bizottság a Nem Ionizáló Sugárzás Elleni Védelemért (ICNIRP) rendszeresen felülvizsgál és a tudományos eredmények alapján ajánl. A projekt során tizenegy elektromos autót, két plug-in hibridet, egy hagyományos járművet és négy elektromos motorkerékpárt teszteltek az ADAC próbapadján, a penzingi tesztpályán és valós forgalomban is. A mérésekhez egy emberi testet utánzó ülés-dummyba tíz érzékelőt építettek be a lábtól a fejmagasságig, és minden autóban két ülésen végeztek méréseket. Az eredményeket számítógépes testmodellek segítségével is elemezték, hogy felmérjék a mágneses mezők tényleges hatását az emberi szervezetre.

 

A mérések eredményei

A vizsgálat szerint menet közben rövid ideig, helyileg előfordulhatnak olyan mágneses térértékek, amelyek meghaladják az ICNIRP referenciaértékeit – főleg induláskor, fékezéskor, gyorsításkor vagy egyes elektromos rendszerek bekapcsolásakor. Azonban az anatómiai testmodellekkel végzett elemzés kimutatta, hogy a tényleges alap-határértékek egyik esetben sem lépték túl a biztonságos szintet, tehát nincs egészségügyi kockázat, még beültetett eszközt viselők vagy várandós nők számára sem. A legmagasabb értékek a lábtérben jelentkeztek, míg a fej- és mellkasi régióban jóval alacsonyabb terhelés volt mérhető.

 

A fűthető ülések. mint rejtett elektroszmog-források

Nemcsak az elektromotor, hanem más elektromos rendszerek – például a jármű indítása vagy a ülésfűtés – is okozhatnak ideiglenesen magasabb mágneses mezőt. A kutatás különösen a fűtött üléseknél mutatott ki tartósan megemelkedett értékeket, főként a hát és az alhas környékén, bizonyos vezérlőegységek működése miatt. Ezek az értékek is a határérték alatt maradtak, de kimutathatók voltak – és ez nemcsak elektromos, hanem hagyományos autókban is előfordul.

 

A jármű felépítése és a vezetési stílus is befolyásolja a terhelést

Az elektromos autók között is jelentős különbségek mutatkoztak: a mágneses tér nagysága erősen függ a jármű konstrukciójától, az elektromos kábelek és komponensek elhelyezkedésétől. A motor teljesítménye önmagában nem meghatározó tényező, de a vezetési stílus igen: erőteljes gyorsítás és fékezés esetén nagyobb elektromágneses terhelés lép fel, mint egyenletes sebességnél.

 

Következtetés: biztonságos, de tanulságos eredmények

A tanulmány megállapította, hogy az elektromos autókban nem jelent egészségügyi veszélyt az elektroszmog. Az eredmények ugyanakkor fontos alapot adnak a jövőbeni technológiai fejlesztésekhez, szabványosításhoz és szabályozáshoz. Mivel az elektromágneses környezetvédelem kérdése a jövőben egyre nagyobb szerepet kap, a szakértők javasolják, hogy a gyártók valós körülmények között mérjenek, és a tervezés során már vegyék figyelembe a kábelek és elektromos egységek elhelyezését, hogy a mágneses terhelés a lehető legkisebb legyen.

 

Forrás: https://www.ingenieur.de/technik/fachbereiche/verkehr/elektrosmog-so-gefaehrlich-sind-elektroautos/

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)