11° C
Ma 2025. október 24., péntek, Salamon napja van.
11° C
Ma 2025. október 24., péntek, Salamon napja van.
Főoldal 5 kitekintő 5 Heathrow: így újítanák meg az M25-ös kulcsfontosságú autópályát forgalomkorlátozás nélkül

Heathrow: így újítanák meg az M25-ös kulcsfontosságú autópályát forgalomkorlátozás nélkül

okt 24, 2025 | kitekintő

A világ egyik legforgalmasabb repülőtere olyan tervet mutatott be, amellyel teljes autópálya-szakaszt építene át anélkül, hogy a közlekedés napokra vagy hetekre megbénulna. A Heathrow repülőtér mérnökei szerint az új M25-ös szakasz a forgalom zavartalan fenntartása mellett készülhet el, miközben helyet teremtenek a repülőtér tervezett harmadik kifutópályájának.

 

A repülőtér 49 milliárd font értékű bővítési tervének egyik kulcseleme, hogy az M25-ös autópálya egy rövid, ám kulcsfontosságú szakaszát át kell helyezni. Az új útvonalat a jelenlegi autópályától mintegy 130 méterre nyugatra, attól elkülönítve építenék meg. A Heathrow szerint így elkerülhetők lennének a hosszan tartó sávlezárások, a forgalmat pedig csak rövid, éjszakai időszakokban terelnék át az elkészült új pályára. A korábbi M25-ös nyomvonal helyén ezután épülhetne meg az új kifutópálya.

A fejlesztés teljes egészében magánfinanszírozásból valósulna meg, és az új autópályaszakasz szélesebb, biztonságosabb és áteresztőbb lenne a mostaninál. A tervek külön le- és felhajtósávokat is tartalmaznak, hogy az M25-ön áthaladó és az M4-esre lehajtó forgalmat szétválasszák – ezzel csökkentve a veszélyes sávváltásokat és növelve a közlekedés biztonságát.

A Heathrow a National Highways szakembereivel dolgozta ki a koncepciót, és több alternatívát is megvizsgált, köztük azt is, hogy a kifutópálya az M4-es bevezető fölé épüljön. Ezt azonban elvetették: a megoldás több lakóház lebontását, nagyobb zajterhelést és a Heathrow Express, illetve az Elizabeth Line vasútvonal alatti alagút miatt komoly technikai kockázatokat jelentett volna.

A repülőtér példaként a frankfurti, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtereket említi, ahol hasonló műszaki megoldásokat már sikeresen megvalósítottak. Bár a brit kormány támogatja a harmadik kifutópálya tervét, a projektnek még számos engedélyezési és környezetvédelmi vizsgálaton kell átmennie – a helyi önkormányzatok és civil szervezetek pedig továbbra is aggódnak a zaj, a levegőminőség és a zöldterületek csökkenése miatt.

„A Heathrow-bővítés egyszeri lehetőség, hogy javítsuk az ország légi-. és közúti összeköttetéseit. A tervünk biztosítja, hogy a zavartalan legyen a közlekedés a kivitelezés idején, miközben a repülőtér és a környék infrastruktúrája is megújul” – mondta Sophie Chapman, a repülőtér közlekedési igazgatója.

 

Forrás: https://www.newcivilengineer.com/latest/heathrow-explains-how-it-would-upgrade-m25-without-traffic-disruption-during-49bn-expansion-30-09-2025/

kamarai hírek

Nógrád Vármegyei Mérnöki Kamara – Őszi Mérnöknap

Immár 15. alkalommal rendeztük meg október 15-én őszi mérnöknapunkat „Mérnöknek lenni kell” címmel. Idén is csatlakoztunk a Nógrád Vármegyei Kormányhivatal Foglalkoztatási, Foglalkoztatás-felügyelet és Munkavédelmi Főosztály által szervezett, a salgótarjáni városi...

história

A szabadság öröksége minden műegyetemi polgáré

Az egyetemen meghirdetett tüntetéssel induló 1956-os forradalomra emlékeztek a BME központi épületében, állami vezetők és ’56-os szervezetek képviselői jelenlétében.     „1956 egyik fő követelése a szellemi és tudományos szabadság volt. A szabadság, amely...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)