11° C
Ma 2025. október 13., hétfő, Kálmán és Ede napja van.
11° C
Ma 2025. október 13., hétfő, Kálmán és Ede napja van.
Főoldal 5 kitekintő 5 Így hangzik a jövő

Így hangzik a jövő

okt 13, 2025 | kitekintő

A Ferrari az Elettrica modellel piacra dobja első elektromos sportautóját – Formula-1-es technológiával, 800 kW teljesítménnyel és valódi, nem pedig mesterséges hanggal.

 

Ha a Ferrari elektromos autót gyárt, akkor biztosak lehetünk benne, hogy itt nem csak a hatótávolság, a töltési idő vagy az akkumulátor kapacitása számít. Maranellóban a technika soha nem volt csupán eszköz a cél eléréséhez – az autónak érzelmeket kell keltenie, hangot kell adnia, lélegeznie kell. A Ferrari Elettrica a márka első tisztán elektromos sorozatgyártású modellje, és már most egyértelmű: két évtizedes Formula-1-es tapasztalat DNS-ét hordozza magában. Több mint 60 új technikai megoldást szabadalmaztattak. Minden, ami a kocsit hajtja, irányítja vagy stabilizálja, a Ferrari saját fejlesztési részlegéből származik.

 

Alumínium, adrenalin és felelősség

Az Elettrica alapját egy teljesen új platform képezi, amely 75%-ban újrahasznosított alumíniumból áll. Könnyű, merev – és mindenekelőtt fenntartható. Ez az alap nagyobb szabadságot biztosít a mérnököknek, mint egy belső égésű motor esetében. Az akkumulátor ugyanis nem egy külső, idegen test, hanem a tartószerkezet része.

195 Wh/kg energiasűrűséggel és körülbelül 800 voltos feszültséggel Formula-1-es szintű teljesítményt nyújt. Az összes modul mélyen a jármű alvázában, az első és a hátsó tengely között helyezkedik el. Ez körülbelül 80 milliméterrel csökkenti a súlypontot egy hasonló benzinmotoros modellhez képest. Ennek hatása: nagyobb stabilitás, jobb ütközési viselkedés és olyan vezetési élmény, amely a Ferrarit magabiztosan közelíti meg középmotoros ikonjaihoz.

Magát az akkumulátort a maranellói gyárban fejlesztették. Kapacitása 122 kWh, volumetrikus energiasűrűsége pedig közel 280 Wh/L – ez csúcsérték a sorozatgyártású járművek között. 15 modulból áll, összesen 210 cellával, amelyeket a koreai SK gyártó szállított. Tizenhárom közülük mélyen a padlóban, kettő pedig a hátsó ülés alatt található. Így megmarad a hely és az egyensúly a belső térben.

 

Vezetési élmény, mint egy versenyautóban

A súlyeloszlás 47% elöl és 53% hátul – szinte ideális egy sportautóhoz. Ez az egyensúly biztosítja, hogy az Elettrica inkább vágja a kanyarokat, mint hogy végig menjen rajtuk. Elől egy 210 kW teljesítményű és akár 3500 Nm nyomatékú szinkronmotor működik. Hátul egy 620 kW és 8000 Nm teljesítményű egység található. Ezzel az Elettrica megközelíti az 1100 lóerő határt, bár a Ferrari hivatalosan még nem közölte a teljesítményt. Minden kerék külön szabályozható. A rendszer neve Torque Vectoring – milliszekundum pontossággal osztja el az erőt a tapadás és a kanyardinamika optimalizálása érdekében. Ha az első tengelyre nincs szükség, például sebességtartáskor, akkor energiatakarékossági okokból leválasztják. 500 milliszekundumon belül újra aktiválódik – elég gyorsan ahhoz, hogy a vezetőnek az az érzése legyen, hogy minden körülmény között tökéletesen kapcsolódik az úthoz.

 

Hang helyett mesterséges zaj

Az elektromos autók csendesek. A Ferrari nem akarta ezt megváltoztatni, hanem „csak” átalakítani. A mesterséges motorhangok helyett a mérnökök az elektromos motorok valódi hangjára támaszkodnak. „Mint egy elektromos gitár, amelynek hangját egy erősítő alakítja ki” – így írja le a koncepciót a Ferrari. A nem kívánt frekvenciákat egy Order Noise Cancellation nevű rendszer szűri ki.

Így olyan hangkép jön létre, amely reagál a vezetési stílusra – lágy, ha nyugodtan haladunk, éles és fémes, ha sportosabban vezetünk. A vezetőnek hallania kell, mi történik az autóban – nem pedig valamit, amit a számítógép sugall.

 

Digitális finomság és mechanikai pontosság

A 48 voltos futómű a Purosangue SUV rendszerének továbbfejlesztése. Valós időben reagál az út egyenetlenségeire, figyeli az olaj hőmérsékletét a lengéscsillapítókban, és minden kerékre külön-külön állítja be a lengéscsillapítást. Még a hátsó kerekek is kormányoznak – akár 2,15 fokkal. Ez a kocsit mozgékonyabbá teszi a városban és stabilabbá nagy sebességnél.

Az úgynevezett eManettino rendszer segítségével különböző vezetési módokat aktiválhat: a maximális hatékonyságot biztosító „Range” módtól a maximális dinamikát biztosító „Performance” módig. A jól ismert váltófülek is új szerepet kaptak: a jobb oldali a nyomaték fokozását, a bal oldali a fékerőt növeli – a Ferrari ezt „Torque Shift Engagement” néven emlegeti.

 

Gyors töltés, korlátozott ambíciók

Az akkumulátor 800 voltos technológiának köszönhetően akár 350 kW-os teljesítményen is tölthető. Ideális körülmények között 20 perc alatt elegendő elektron áramlik be 300 kilométernyi hatótávolsághoz. Összességében az Elettrica egy akkumulátor-töltéssel több mint 530 kilométert tud megtenni. Ennek ellenére a Ferrari óvatosan közelíti meg az elektromos mobilitás fejlesztését. Eredetileg az összes modell 40%-ának kellett volna elektromos meghajtásúvá válnia 2030-ig. Most a vállalat 20%-ról beszél. A márka nyilvánvalóan nem akar mindent egy lapra feltenni – legalábbis nem az elektromosra.

 

Műszaki adatok (előzetes)

Felépítés: alumínium térváz, 75 %-ban újrahasznosított anyagokból

Hajtás: két elektromos tengely, négykerék-hajtás

Teljesítmény: elől 210 kW / hátul 620 kW

Nyomaték: összesen akár 11 500 Nm

Akkumulátor: 195 Wh/kg energiasűrűség, kb. 800 V

Súlyeloszlás: 47:53 (elöl/hátul)

Futómű: 48 V aktív, hátsó tengely kormányzás

Különlegesség: Torque Vectoring, eManettino, zajszűrés

Piaci bevezetés: 2026 (design bemutatása az első félévben)

 

Forrás: https://www.ingenieur.de/technik/fachbereiche/verkehr/ferrari-elettrica-erstes-elektroauto-kommt-mit-formel-1-dna/

interjú

A legjobb jövőépítő stratégia a kíváncsiság és az empátia

A jövő nem egy fix történet, amit valaki már megírt – hanem forgatókönyvek sokasága, amelyből mi választhatjuk ki, melyik valósul meg. Dr. Rab Árpád jövőkutató a Bosch × Richter Innovátorok Napján arról is beszélt, hogyan segíthet a jövőkutatás abban, hogy...

interjú

Versenyben a legújabb technológiákért

Az elmúlt időszakban a bitek világában történt a legtöbb forradalmi innováció, és nincs ez másként a járműiparban sem, ahol beköszöntött a szoftverkorszak. De hogyan alakítja a legújabb trend a gyártók stratégiáját, milyen új képességeket igényel ez a...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)