Egy egyetemi hallgató korábbi dolgozatából nőtt ki a dél-franciaországi Toulouse város eddigi legnagyobb közlekedési beruházása: a 27 kilométer hosszú, többnyire föld alatt futó harmadik metróvonal, amely a tervek szerint 2028-ra készül el. A „Line C” vagy Toulouse Aerospace Express nemcsak közlekedési mérföldkő, hanem mérnöki szempontból is izgalmas kihívás.
A koncepció a 2010-es évek elején született meg egy közlekedésmérnök hallgató tanulmányában, amely egy új észak–déli metróvonal indokoltságát vázolta fel a városban. Bár a tervet kezdetben pénzügyi okokból elvetették, a város gyors népességnövekedése, valamint az Airbus és más nagyvállalatok, ill. a település ipari központ jellegéből fakadó közlekedési igények miatt új lendületet kapott. A politikai támogatás és az új finanszírozási struktúrák révén 2017-ben hivatalosan is döntés született a kivitelezésről, 2022-ben pedig elindult az építkezés.
A metróvonal 27 km hosszú, melyből kb. 20 km alagútban, a fennmaradó 5-7 kilométeres szakasz viadukton halad. 21 állomás épül, ebből 17 föld alatti, 4 felszíni. A déli szakaszon a viadukt tó felett ível át Labège térségében, ami különleges statikai és alapozási megoldásokat követelt meg. Az alagutakat öt TBM (tunnelling boring machine) fúrja, több szakaszon párhuzamosan dolgozva. A talajviszonyok változatossága – homokos rétegek, agyag, valamint magas talajvízszint – miatt nyomáskiegyenlítős pajzsok és speciális szegmenses falazatok alkalmazása vált szükségessé.
Az alagútgyűrűkhöz acélerősítés nélküli, szálakkal erősített beton elemeket használnak, csökkentve az acéligényt és a karbonlábnyomot. A kivitelezés során törekednek a kitermelt földtömeg újrahasznosítására, valamint a felszíni munkák környezeti hatásainak minimalizálására.
A projekt teljes költsége 3,15 milliárd euró, amelynek 76%-át hitelek, a fennmaradó részt pedig állami támogatások, önkormányzati források és helyi hozzájárulások fedezik. Ez a beruházás jól mutatja, hogy az innováció gyakran alulról érkezik: egy diák dolgozatából mára Európa egyik legnagyobb metróépítési projektje lett. Mérnöki szempontból a legnagyobb kihívások közé tartozik a különböző talajmechanikai viszonyok kezelése, a föld alatti és felszíni szerkezetek integrálása, valamint a kivitelezés párhuzamos, több fronton történő szervezése.
Forrás: How a student’s idea turned into Toulouse’s longest underground Metro line