2° C
Ma 2025. november 22., szombat, Cecília napja van.
2° C
Ma 2025. november 22., szombat, Cecília napja van.
Főoldal 5 praxis 5 Kiírták a közbeszerzést a Gödöllő-Budapest és a Csömör-Budapest HÉV-vonalak fejlesztésének tervezésére

Kiírták a közbeszerzést a Gödöllő-Budapest és a Csömör-Budapest HÉV-vonalak fejlesztésének tervezésére

aug 26, 2025 | praxis

Megjelent a Gödöllő-Budapest (H8) és Csömör-Budapest (H9) HÉV-vonalak fejlesztésének, valamint egy új járműtelep kialakításának tervezésére vonatkozó közbeszerzési hirdetmény – mondta Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára augusztus 26-án sajtótájékoztatón, Budapesten.

 

Kiemelte, a projekt célja, hogy modern, letisztult városi-elővárosi vasúthálózat jöjjön létre, a jövőben a metró Cinkotáig közlekedhessen, P+R parkolók épülhessenek a vonal mentén, valamint megszűnjenek a szintbeli kereszteződések, biztosítva ezzel a belvárosba történő gyorsabb és kényelmesebb eljutást. A helyettes államtitkár hangsúlyozta, értékét tekintve az ország legnagyobb kötöttpályás vasúti tervezői szerződése van közbeszerzés alatt, a tervezés rendkívül összetett feladatot jelent majd. Részletezte, tervezési feladat a két HÉV-vonal mintegy 27 kilométeres szakaszának teljeskörű rekonstrukciója, amely magában foglalja azt is, hogy Cinkotáig mintegy 8 kilométer vonalon HÉV helyett metró üzemelne. A tervezési feladat része továbbá a csömöri ág jelenleg villamosítással el nem látott 2 kilométeres szakaszának villamosítása, valamint egy teljesen új járműtelep megtervezése az M0-ás autóút környezetében – tette hozzá. Kiemelte, az egyik legnagyobb kihívás lesz az Örs vezér téri műtárgyak külön szintű átvezetésének megtervezése, a HÉV XVI. kerületet kettévágó hatásának megszüntetése, továbbá a meglévő Cinkotai járműtelep hasznosításának újragondolása, valamint P+R parkolók megtervezése. Emellett ideiglenes létesítményekről, ütemezésről is gondoskodni kell. Újra kell gondolni a teljes járműüzemet, hiszen Cinkotáig metró üzemről, utána pedig HÉV közlekedésről lenne szó – sorolta. A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a tervezés során egyeztetéseket tartanak az érintettekkel, a projekt érinti a XVI. kerületen kívül a X. kerületet, a XIV. kerületet, valamint a Pest vármegye keleti agglomerációjában élőket.

A tervezési munkára a tárca nettó 7,5 milliárd forintot szán, a tervezői szerződést a remények szerint jövő év első negyedévében, márciusig kívánják megkötni, ettől számítva a tervezőnek 44 hónap áll rendelkezésére a tervezési feladat elvégzésére és az engedélyeztetésére – mondta Pántya József.

Szatmáry Kristóf országgyűlési képviselő a sajtótájékoztatón elmondta, a projekt, és a 2-es metró Cinkotáig közlekedtetése a kerület számára óriási változás lesz. A kiviteli tervek és a források rendelkezésre állása esetén a beruházás 2030-ig megindulhat. Kovács Péter XVI. kerületi polgármester kiemelte, már a tervezés során lehetősége lesz az önkormányzatnak a véleményét, javaslatait, észrevételeit elmondani. Azt kívánja, hogy ez a projekt – vagyis az, hogy a metró Cinkotáig jár majd – olyan sikertörténet legyen, amely a kormány, a fővárosi, a kerületi és az agglomerációs önkormányzatok együttműködésében jön létre. (MTI)

praxis

A mérnöki gondolkodás új paradigmája

A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése az elmúlt években elsősorban a szoftveres innovációkról szólt: a nagy nyelvi modellek, a generatív rendszerek és a felhőalapú számítás dominálták a technológiai diskurzust. Mára azonban világossá vált, hogy a...

piac

Gyors szkennelés kézből – lábon 

SLAM technológia a mérnöki felmérések új dimenziójában Egy ipari csarnokban vagy pincejáratban, ahol a GPS-jel gyenge, a mérnöknek mégis pontos térképre van szüksége – mit tehet? A SLAM technológia erre ad választ: mozgás közben, kézben tartva képes feltérképezni a...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)