A Giorgia Meloni miniszterelnök vezette gazdasági és fejlesztési programbizottság augusztus 6-án bejelentette, hogy elfogadta az olasz félszigetet Szicíliával összekötő híd végleges tervét, amely a világ legnagyobb függőszerkezete lesz, költsége pedig megközelíti a 14 milliárd eurót.
A gazdasági és fenntartható fejlődésért felelős minisztériumközi bizottság (Cipess) közleményben hangsúlyozta, stratégiai jelentőségű infrastrukturális beruházásról van szó a déli térségek fejlesztése és az egész ország számára. A Messinai-szoros két partja közötti híd építési költsége 13,532 milliárd euró, és az összeget közpénzből fedezik, amit többek között a tavalyi és az idei költségvetés biztosít – olvasható a Cipess közlésében. A dokumentum felidézi, hogy a projekt 1971 óta szerepel napirenden, de 2022-benGiorgia Meloni kormánya indította újra.
A világ leghosszabb, 3300 méteres függőhídjának megvalósításáról van szó, amelyen a tervek szerint mindkét irányba többek között három-három sávos autóút, valamint vasútvonal vezet. Óránként 6000 jármű és napi 200 vonat áthaladásával számolnak. A tervek szerint a híd óránkénti több mint 200 kilométeres erősségű szélnek is ellen tud állni, valamint a Richter-skála szerinti több mint 7-es erősségű földrengésnek. A híd calabriai és szicíliai oldalán további 40 kilométer bekötőútrendszert akarnak építeni, melyek a térség autósztrádáival teremtenek majd kapcsolatot. A hajók áthaladását is biztosító 72 méter magas szerkezet két hídfőjénél egy-egy, közel 400 méteres tartótornyot emelnek. A híddal egy időben fejlesztenék a dél-olaszországi közlekedési hálózatot új nagysebességű vasútvonalak létrehozásával.
Matteo Salvini infrastrukturális és közlekedési miniszter azt mondta: a Cipess döntését kiindulási pontnak tartja a munkák elindításához. „Egy ekkora infrastrukturális beruházás fejlődési motorként hat majd az egész olasz gazdaságra” – fejtette ki Matteo Salvini. Közölte, hogy az építkezési munkák akár már október előtt megkezdődhetnek, mivel a Cipesst követően már csak a számvevőszéknek kell rábólintania a projektre. „Ha a munka minél előbb megindul, a műszaki szakértők számításai szerint a hídon 2032-ben vagy 2033-ban lehet majd első alkalommal áthaladni” – jelentette ki Salvini. A miniszter emlékeztetett, hogy jelenleg a calabriai Villa San Giovanni és a szicíliai Messina közötti átkelés komphajókkal történik, ami járművel vagy vasúttal, legalább két és három óra közötti időt vesz igénybe, de van, amikor többet. A hídon keresztül tizenöt perc alatt meg lehet majd tenni az utat.
Salvini a híd szicíliai és calabriai kiindulópontján személyesen mutatja be a tervezet részleteit, illetve az építkezés miatti kisajátítás ellen tiltakozó helyi föld- és ingatlantulajdonosokkal is találkozik. A környezetvédő szervezetek a kormány „költséges hazárdjátékának” nevezték a híd megépítését. (MTI)