24° C
Ma 2025. szeptember 19., péntek, Vilhelmina napja van.
24° C
Ma 2025. szeptember 19., péntek, Vilhelmina napja van.
Főoldal 5 kitekintő 5 A világ legerősebb daruja a Hinkley Point C-nél dolgozik

A világ legerősebb daruja a Hinkley Point C-nél dolgozik

aug 1, 2025 | kitekintő

A Saren SGC-250-es daru építi az elmúlt évtizedek első brit atomerőművét Hinkleyben A brit Hinkley Point C atomerőmű hatalmas építkezésén egy daru tornyosul az égbe, minden korábbi méretet felülmúlva. A Sarens SGC-250, más néven „Big Carl” több mint puszta technológia. Megtestesíti a modern mérnöki tudományok változását – a moduláris építési módszerek, az előre gyártott hatalmas alkatrészek és a logisztika irányába, amely szinte elképzelhetetlen lenne ilyen gépek nélkül. A Big Carl 2019 óta dolgozik Európa legnagyobb energetikai projektjén. A feladata: milliméteres pontossággal elhelyezni a több tonnás előregyártott alkatrészeket.

 

Az SGC-250 akár 5000 tonnás emelőképességével és 250 méteres maximális magasságával a világ egyik legerősebb szárazföldi daruja. A belga Sarens cég fejlesztette ki, egy olyan vállalat, amely lószállító vállalkozásból a nehéz- és speciális szállítmányozás globális piacvezetőjévé nőtte ki magát.

 

Miért volt szükség egy olyan darura, mint a Big Carl?

Az SGC-250 tervezése mögött egy olyan trend áll, amely évek óta megváltoztatja az építőipart: az ipari előregyártás. A mérnökök egyre inkább a nagyméretű, előre összeszerelt modulokra összpontosítanak, amelyeket ellenőrzött körülmények között hoznak létre – és csak az építkezésen szerelnek össze. Ez időt takarít meg, csökkenti az időjárási kockázatokat és növeli a minőséget. Ez azonban az emelőtechnológiával szemben támasztott követelményeket is megváltoztatja. Carl Sarens, a Sarens műszaki vezetője így fogalmaz: „Ügyfeleink ma már inkább a nagyméretű alkatrészeket szerelik össze előre, ellenőrzött környezetben, hogy aztán a kifejezetten nagyméretű paneleket a helyszínen összeállítsák. Ez hatalmas emelőkapacitású – és rugalmasan mozgó – darukat igényel. Az SGC-250-et pontosan ilyen körülményekre tervezték. A helyszínen teljesen összeszerelhető, nem igényel hagyományos értelemben vett alapozást, és még mozgatható is – még összeszerelt állapotban is.”

 

Mitől olyan különleges az SGC-250?

A Sarens Giant Crane 250, vagy röviden SGC-250 több mint egy „nagy daru”. Következetes műszaki fejlesztés eredménye, amely a nagy infrastrukturális projektek követelményeihez igazodik. Legfontosabb kulcsadatai:

Emelőkapacitás: 5000 tonna 40 méteres sugárban

Maximális kinyúlás: akár 275 méter

Maximális magasság: 250 méter fock kombinációval

Hajtás: 12 villanymotor, hat független egységen keresztül vezérelve.

Mozgathatóság: 96 kerék kettős gyűrűs gerendaszerkezeten, két kocsival.

Ellensúlyok: 52 konténer, egyenként 100 tonna súlyú, helyben rendelkezésre álló homokkal töltött konténer.

 

A legfontosabb jellemző az alacsony talajnyomás: még teljes terhelés esetén sem haladja meg a 25 tonnát négyzetméterenként. Ezt az elosztott kerekes forgóvázak és a speciálisan tervezett szórószőnyegek teszik lehetővé. Ez azt jelenti, hogy az SGC-250 puha vagy érzékeny talajon is használható – ez az előny döntő lehet a korlátozott teherbírású építkezéseken. Kialakítása moduláris rendszeren alapul. Számos alkatrész, mint például az ellensúlydobozok és a vezérlőkonténerek konténerbe helyezhetők. Ez csökkenti a szállítási költségeket és egyszerűsíti a logisztikai koordinációt. A Big Carl emellett két kampóval is működhet – egy a főágon és egy a fock-felfüggesztésen. Ez növeli a hatótávolságot és lehetővé teszi a párhuzamos emelési műveleteket.

Hinkley Point C építkezés: a szuperlatívuszok építkezése

 

Az SGC-250 jelenleg Európa egyik legnagyobb építkezésén dolgozik: a délnyugat-angliai Somersetben található új Hinkley Point C atomerőmű építésén. A két harmadik generációs nyomottvizes reaktor 2031-től mintegy 6 millió háztartást lát majd el villamos energiával. Az építkezés területe mintegy 2 km² – időnként akár 12 ezer ember is dolgozik rajta egyszerre. A Sarens az SGC-250-et használja a több mint 700 nehéz alkatrész pontos pozicionálására. Ezek közé tartoznak a következők:

Öt nagy acélgyűrű a reaktor külső burkolatához, több mint 14 méter magas és 245 tonnát nyomó reaktorkupolák, előregyártott betonelemek és modulok a turbinacsarnok és a reaktorépület számára.

2025 júliusában az SGC-250 felemelte a kupolát a második reaktorépületre. Ez szimbolikus pillanat volt, mivel ez jelezte e blokk külső burkolatának szerkezeti befejezését. A kupola súlya „csak” 245 tonna volt, nem volt kihívás Big Carl számára. A daru elméletileg ennek hússzorosát is képes lett volna felemelni. De nem csak az ereje miatt olyan fontos a daru ezen az építkezésen. Az építkezés három különböző zónájában is képes működni anélkül, hogy teljesen le kellene szerelni. Ezt egy hidraulikusan behúzható futómű teszi lehetővé, amely lehetővé teszi, hogy a teljesen összeszerelt darut a gyűrűsgerenda-építmény fölött mozgatni lehessen.

 

Logisztikai remekmű: szállítás és összeszerelés

Mielőtt az SGC-250 Hinkleyben működhetett volna, először is el kellett jutnia oda. Minden egyes alkatrészt az Avonmouth-i kikötőn keresztül szállítottak az Egyesült Királyságba – konténerekben, modulokban és a nagyméretű, összesen több mint 3000 tonna súlyú alkatrészekben. A logisztikát a Collett intézte. A csapat éjjel-nappal, két műszakban dolgozott. A hajót 24 órán belül teljesen kirakodták. Ezt követően több mint 400 egyedi szállítás következett a kikötőből az építkezés helyszínére, ami mintegy 70 kilométeres távolságot jelent. A szállítások pontosan összehangolt ütemterv szerint történtek, amelyet a Hinkley Point C szállítási irányítási rendszerével szinkronizáltak. A kikötőben kijelölt raktárterület lehetővé tette, hogy az alkatrészeket a megfelelő sorrendben szállítsák le. Ez jelentősen lerövidítette az összeszerelési időt. Néhány hónapon belül az SGC-250 készen állt a telephelyen, és elkezdte emelni azokat az alkatrészeket, amelyeket nélküle nem is lehetett volna leszállítani.

Biztonság és redundancia: nincs helye a hibáknak

Egy nukleáris projektben a legmagasabb szintű biztonsági előírások érvényesek. Az SGC-250 CE-tanúsítvánnyal rendelkezik, és megfelel a funkcionális biztonság legmagasabb teljesítményszintjének (PL E) követelményeinek. Minden biztonság szempontjából fontos rendszer redundánsan van kialakítva. Ez azt jelenti, hogy még, ha egy meghajtó vagy vezérlőegység meghibásodik is, egy második rendszer automatikusan átveszi az irányítást. A tizenkét motor hat egységre van osztva, ezek mindegyike egymástól függetlenül vezérelhető és karbantartható. Ez azt jelenti, hogy például az egyik motoron javításokat lehet végezni, miközben a daru a többi egységgel tovább működik. A Sarens speciálisan képzett szerelőket és darukezelőket alkalmaz az SGC-250-hez, akik gondoskodnak az összeszerelésről, a működtetésről és a karbantartásról. A vezérlés számítógépes, az olyan paramétereket, mint a szélterhelés, a talajnyomás, a tehereloszlás és a kitérés folyamatosan figyelemmel kísérik.

 

Az energetikai átmenet jelentős építkezési helyszíne

A Hinkley Point C nem csak egy jelentős műszaki, hanem egy politikai projekt is. Az Egyesült Királyság azt a célt követi, hogy 2050-re klímasemlegessé váljon. E cél elérése érdekében az atomenergia ismét központi szerepet fog játszani – a szél- és napenergia, valamint a tárolási megoldások kiegészítéseként. A Hinkley Point C jelenleg az első atomerőmű, amelyet több mint 20 éve építenek az Egyesült Királyságban. A két harmadik generációs nyomottvizes reaktor együttesen 3200 megawatt teljesítményt fog biztosítani, ami körülbelül hatmillió háztartás számára elegendő. Az EDF energiaszolgáltató szerint ezzel évente kilencmillió tonna CO₂-kibocsátást lehet majd megtakarítani.

Az építkezés azonban nem mentes a kihívásoktól. A projekt már most mintegy öt évvel van lemaradva az eredeti ütemtervhez képest. A Hinkley Point C a tervek szerint 2026 helyett legkorábban 2031-ben léphet működésbe. Az építési költségek is emelkedtek. Ennek ellenére a brit kormány kitart a projekt mellett – más reaktorok, például a Sizewell C vagy a lehetséges minireaktorok mintájaként is.

 

Kis reaktorok, nagy elvárások?

Az olyan nagyszabású projektek mellett, mint a Hinkley Point C, a politikusok és az ipar egyre inkább a kismoduláris reaktorokra (SMR) összpontosítanak. Ezeket a mini atomerőműveket gyárakban előre gyártják, majd a felhasználási helyükre szállítják. Ez csökkenti az építési költségeket és lerövidíti a tervezési fázisokat. Az ilyen koncepciókat olyan vállalatok támogatják, mint a Microsoft és a Google, amelyek stabil és alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaellátásban érdekeltek adatközpontjaik számára. Vannak azonban kritikák is. A kutatók rámutatnak, hogy az SMR-ek kifejlesztése évekig tarthat – évekig, amelyek hiányoznak a globális felmelegedés elleni küzdelemben. Érvelésük szerint a befektetéseket jobban lehetne a szélenergiába, a naperőművekbe és a modern tárolási technológiákba irányítani.

 

Az SGC-250: áthidaló technológia a nagy igénybevételű projektekhez

Nehéz túlbecsülni azt, amit a Sarens SGC-250 a Hinkley Point C építkezésen elér. A daru lehetővé teszi a nehéz, előre összeszerelt alkatrészek hatékony és biztonságos mozgatását – ez döntő előny a szoros építési ütemtervek és a magas minőségi követelmények idején. Ritkaságszámba megy, hogy a daru szétszerelés nélkül mozoghat az építkezésen. Ahogy az is, hogy egyetlen horoggal akár 5000 tonnát is képes megemelni, méghozzá 40 méteres sugárban. A Hinkley Point C csak a kezdet volt. A jövőben az SGC-250-et finomítói projektekben, kikötőkben vagy nagyméretű tengeri alkatrészek összeszerelésénél is lehetne használni. Technológiája mindenütt keresett, ahol nagy tömegeket kell mozgatni és pontosan pozícionálni.

 

26 ezer ember építi a Hinkley Point C-t

A Hinkley Point C projekt nem csupán egy erőműépítési projekt – ez egy foglalkoztatási program is. Közvetlenül vagy közvetve több mint 26 ezer ember vesz részt benne. Ebbe 14 ezer szakmunkás, 1500 gyakornok és számos, az Egyesült Királyság gazdaságilag hátrányos helyzetű régiójából származó munkavállaló tartozik. A Sarens SGC-250 is része ennek a munkának. Enélkül a telephelyen végzett számos modul összeszerelése nem lenne lehetséges. A mögötte álló logisztika nélkül pedig nem lenne építés, nem lenne üzemeltetés, nem lenne fejlődés.

 

Képek: EDF

Forrás: https://www.ingenieur.de/technik/fachbereiche/bau/sarens-sgc-250-der-gigant-der-hinkley-baut/

kamarai hírek

Orvostechnika és üzemeltetés szakmai nap

A Magyar Mérnöki Kamara Egészségügyi Műszaki Tagozata „Orvostechnika és üzemeltetés” címmel október 16-án szakmai napot rendez. A konferencián a szakemberek a műtők biztonsági kérdéseit tárgyaljak majd, ismertetve a legújabb műszaki megoldásokat.   A...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)