10° C
Ma 2024. október 16., szerda, Gál napja van.
10° C
Ma 2024. október 16., szerda, Gál napja van.
A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...

A „Magyar Közlekedési Múzeum – Debrecen” építészeti ötletpályázatának legjobbjait díjazták

okt 16, 2024 | praxis

Az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti ötletpályázatot hirdetett a Magyar Közlekedési Múzeum debreceni épületének tervezésére. A debreceni Kölcsey Központban tartott ünnepélyes díjátadón összesen 9 pályaművet jutalmaztak. Az eseményen részt vett Lázár János építési és közlekedési miniszter, Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára, Papp László Debrecen polgármestere, valamint Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.

 

Az ötletpályázat célja, hogy olyan tervek készüljenek, melynek köszönhetően a Debrecenben megvalósuló Magyar Közlekedési Múzeum épülete emblematikus, jövőbe mutató legyen, ugyanakkor gépjármű központú kiállítást kínáljon, mely egész napos látogatói élményt nyújt, s maradéktalanul teljesíti a legkorszerűbb múzeumtechnológia követelményeket, illetve tematikája összehangolt kiegészítője a szomszédos BMW Group gyár látogatói program kínálatának. Ötletpályázat révén a kiírás szinte semmilyen kötöttséget nem fogalmazott meg, így a tervezők teljes alkotói szabadságot kaptak. A felhívásra összesen 18 terv érkezett, melyek szinte mindegyike izgalmas javaslatokat tartalmazott. Jellemző visszatérő geometria volt a terveknél a kör, vagy körszerű (ovális, elliptikus) alaprajzra szerkesztett tömeg.

A 18 tervből 9 pályaművet díjazott a bírálóbizottság: megvételi és kiemelt megvételi díjban részesültek azok a tervek, melyeknek bizonyos elemeit találták értékesnek az ítészek, míg első, második és harmadik díjat azok a pályaművek kaptak, amelyek minden szempontból leginkább megfeleltek a koncepció elvárásainak. Megvételben részesült Fülöp Tamás terve, a TSPC Kft., valamint az UNITEF’83 Zrt. ötlete, míg kiemelt megvételi díjat kapott az Építészkohó Kft., a Tecton Kft. és a VH Stúdió Kft. A harmadik helyezettnek járó oklevelet a DAW Építész Stúdió Kft., a második helyezettnek járó díjat pedig a DPI-Design Kft. vehette át.

A legjobbnak az Archiko Kft. építésziroda tervét találta a zsűri. Az ötletpályázat során többféle tervet vesz meg az Építési és Közlekedési Minisztérium, amely alapján később egy részletes, mindenki számára megfelelő tervezési programot tud elkészíteni. A többféle megoldási javaslatokból készül egy részletes tervezési program, amelyet követően akár egy tervpályázat is kiírhatóvá válik. Az ötletpályázat nyertesei által készült tervek tehát nem kerülnek automatikus kivitelezésre. Az ötletpályázat feladata, hogy minél több új elképzeléssel és nézőponttal szolgáljon, s akár kisebb irodák, építész hallgatók is megmutathassák tehetségüket, gondolataikat.

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...