Elmúlt év augusztusában már hírt adtunk Tagozatunk honlapján a VIZEK rendszer fejlesztéséről, illetve arról, hogy abba Tagozatunk is bekapcsolódott. A rendszer jelen ütemű fejlesztése gyakorlatilag véget ért, mely alkalmat ad arra, hogy ismét rövid tájékoztatást adjunk a lezajlott egyeztetésekről, annak eredményeiről.
Tagozatunk részéről az együttműködés előkészítésben Jancsó Béla, az érdemi egyeztetési folyamatban Haracsi János és Németh Gábor vett részt, az egyeztetéseken rajtunk kívül a rendszert üzemeltető OVF, valamint a fejlesztő szervezet (4iG) munkatársai vettek részt, változatos felállásban és létszámmal. Jóllehet, az informatikai szakrendszerek, illetve az eljárásrendi folyamatok kapcsolódása miatt a Katasztrófavédelmi Főigazgatóság részvétele is indokolt lett volna, erre végül – elsősorban az idő hiánya miatt – nem volt mód.
Az együttműködés eltelt mintegy 9 hónapja során 9 alkalommal vettünk részt személyes egyeztetésen (ezek közül kettő a már fejlesztett rendszer tesztelése volt, számítógép előtt), emellett jelenős előkészítő és problémafeldolgozó háttérmunkával járultunk hozzá a fejlesztéshez.
Amint azt már a korábbi beszámolónkban is jeleztük, részben a már kötött szerződéses keretek (rögzített feladatok, határidők) miatt „hegyeket rengető” eredményekkel nem számoltunk. Az egyeztetések eredményeként meglehetősen korlátozott számú és mértékű funkciójavítást sikerült elérnünk, maga a fejlesztés célkitűzése is a bekövetkezett jogszabályváltozások lekövetése mellett alapvetően bizonyos új funkciók fejlesztése (pl. Nemzeti Földügyi Központ csatlakozása, nem engedély köteles kutak bejelentése, vízkészletgazdálkodás támogatás, egyéb közigazgatási rendszerekkel történő integrálás) volt a cél, nem annyira az ismert funkciók optimalizálása, javítása. Külön fájó pont, hogy a VIZEK rendszer egyik alapfunkcióját jelentő vízügyi objektumazonosítási folyamat fejlesztése, az ehhez kapcsolódó anomáliák, értelmezési és adatmegadási problémák érdemi javítása továbbra is várat magára, csak úgy, mint a vízügyi hatósági oldali folyamatjavítások (melyek bár szigorúan véve nem a VIZEK rendszer része, kollégáink mégis egyetlen csomagként tekintenek e két dologra).
Hogy pozitív eredményekről is beszámolhassunk, kiemeljük, hogy az egyeztetésen résztvevők teljes mértékben egyet értettek azzal, hogy további jelentős fejlesztések szükségesek, és ezek előkészítésével nem lehet leállni. Az OVF és a Kamara képviselői elkötelezettek a további együttműködésben, és igyekeznek ennek kereteit megtalálni. Nem volt jelentős nézetkülönbség a kamarai javaslatok jogosságában, megalapozottságában sem, és kölcsönösen hasznosnak értékeltük az eddigi együttműködést is, elsősorban mint a jövőbeni fejlesztési irányok megalapozásaként. Emellett néhány új, illetve javított funkció is pozitívan hathat a rendszer használatára (pl. ügyek másolásának lehetővé tétele, vízügyi nyilatkozat módosításának lehetősége az eljáráson belül, ügyfolyamatokat rögíztő, rendszer által generált PDF dokumentum előállítása, egyes felesleges adatmegadások törlése, illetve értelmezések segítése stb.)
Együttműködésünk zárásaként egy mérleget vontunk, melyben emlékeztető jelleggel rögzítettük, mely kamarai javaslatok teljesültek, illetőleg melyek (és várhatóan milyen időtávon) teljesülhetnek.
A mintegy 66 db kamarai javaslati pont (köztük a vízügyi objektum-tulajdonságok szükségességének, értelmezésének, funkcionalitásának generális szakmai felülvizsgálata) elenyésző kisebbsége került le a napirendről.
A VIZEK rendszer jelen ütemben fejlesztett változatának aktiválása – információink szerint – a nyár folyamán várható.
2023-05-13
Németh Gábor VIZEK munkacsoport vezető