19° C
Ma 2024. október 07., hétfő, Amália napja van.
19° C
Ma 2024. október 07., hétfő, Amália napja van.
Az energia és ami mögötte van

Az energia és ami mögötte van

Október 7-től lehet regisztrálni az Erőművek Éjszakája idei helyszíneire. Az esemény egyedülálló lehetőség megismerni és megérteni az energiatermelés technológiáját és a közműszolgáltatók működését” – mondta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási...

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Újabb és egyben az utolsó nagy mérföldkövéhez érkezett a gyulafirátóti viaduktok felújítása – közölte közösségi oldalán a MÁV.   A Gyökeres és a Répás-árok felett húzódó, újonnan beemelt hídszerkezeteken egy M44-es mozdonnyal végezték el a statikus és dinamikus...

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Magyarországon elsőként a BKV teszteli a Mercedes-Benz új, elektromos-hidrogén hajtással rendelkező, városi csuklós autóbuszát. A futurisztikus megjelenésű járművel október 8. és 16. között díjmentesen lehet utazni a 8E vonalán. A BKV az utasok tapasztalatait,...

Összeomlott a drezdai Carola-híd

szept 11, 2024 | kitekintő

Szeptember 11-én, hajnali három óra körül mintegy 100 méter hosszan az Elbába omlott a drezdai Carola-híd.

 

Az éjszaka folyamán a Carola-híd egyik oldalának 100 méter hosszú szakasza az Elbába omlott. A gyalogos- és kerékpárút, valamint a villamosvágányok érintettek. Sérültek nem voltak, de az utolsó villamos állítólag csak néhány perccel korábban haladt át a hídon. A híd összesen három hídszakaszból áll. A személygépkocsi- és teherautóforgalom számára fenntartott sávok (látszólag) sértetlenek. A híd további részei azonban még összeomolhatnak, és a fennmaradó hídszakaszok sem fognak egyhamar felszabadulni.

Az omlás két távfűtéscsövet is megrongált. Állítólag forró víz szivárgott ki, ami nagy vízveszteséget okozott a csővezetékekben. A városban jelenleg a teljes távhőellátás szünetel. A részlegesen összeomlott híd miatt egyelőre a hajóforgalom sem lehetséges.

A híd Szászország fővárosának fontos közlekedési ütőere, amely az óvárost köti össze az újvárossal. A hidat 1967 és 1971 között építették. A hídnak az óváros felé eső déli része érintett. A hídfőnél a betonon körülbelül egy méter széles repedés keletkezett. Az ok egyelőre tisztázatlan. Az egyik lehetséges kiváltó ok a korrózió lehetett, Holger Kalbe, Drezda város híd- és műszaki szerkezetek osztályának vezetője szerint az NDK-korszakban itt jelentős kloridbeszivárgás történt. Elvileg ez okozhatta a feszített betonhíd belsejében lévő megerősítés korrózióját.

A híd régóta leromlott állapotúnak számít, ezért 2019 óta már két szakaszt felújítottak, az érintett és utolsó szakasz pedig 2025-ben következik. A felújítási munkálatok során először használtak szénbetont egy nagy hídnál.

 

A VDI rendszeres épületellenőrzést sürget

A VDI (Verein Deutscher Ingenieure, Német Mérnökök Egyesülete) az eset kapcsán a rendszeres, a műszaki szabályoknak megfelelő ellenőrzések fontosságát hangsúlyozza. Frank Jansen, a VDI-hez tartozó Építőipari és Épületgépészeti Társaság ügyvezető igazgatója rámutat, hogy az építőipari szerkezetek DIN 1076 szabvány szerinti, illetve a VDI 6200 szabvány szerinti, egyéb szerkezetekre vonatkozó rendszeres építményellenőrzések döntő szerepet játszhatnak a súlyos károk korai felismerésében. A szakértő hangsúlyozza az ilyen ellenőrzések fontosságát a veszélyes események megelőzése érdekében. A VDI 6200-as irányelv értékelési kritériumokat, kipróbált és bevált ellenőrző listákat, utasításokat és ajánlásokat ad a szerkezeti rendszerek stabilitásának értékeléséhez és karbantartásához, mind a meglévő, mind az új épületek esetében. Az irányelv a szerkezeteket károsodási súlyossági osztályba és robusztussági osztályba sorolja. Meghatározza az ellenőrzési módszereket és eljárásokat, és ajánlásokat tesz az ellenőrzési időközökre a lehetséges károsodás súlyossági osztályától, a szerkezeti jellemzőktől, az épület anyagtulajdonságaitól és az intézkedésektől függően.

 

Leromlott híd-infrastruktúra

Németország 130 ezer hídját, amelyek közül 40 ezer a német autópálya-hálózaton található, rendszeresen ellenőrzik. Sok helyen a növekvő nehéz teherforgalom miatt idő előtti anyagfáradás figyelhető meg. Csak a német autópályákon és főutakon több mint 4000 híd szorul(na) felújításra.

 

Forrás: https://www.ingenieur.de/fachmedien/bauingenieur/ingenieurbauwerke/carolabruecke-eingestuerzt/

 

Kép: Stadt Dresden

Az energia és ami mögötte van

Az energia és ami mögötte van

Október 7-től lehet regisztrálni az Erőművek Éjszakája idei helyszíneire. Az esemény egyedülálló lehetőség megismerni és megérteni az energiatermelés technológiáját és a közműszolgáltatók működését” – mondta Scherer Zsolt, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási...

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Sikeres próbaterhelés a Bakonyban

Újabb és egyben az utolsó nagy mérföldkövéhez érkezett a gyulafirátóti viaduktok felújítása – közölte közösségi oldalán a MÁV.   A Gyökeres és a Répás-árok felett húzódó, újonnan beemelt hídszerkezeteken egy M44-es mozdonnyal végezték el a statikus és dinamikus...

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Hidrogénmeghajtású autóbuszt tesztel a BKV

Magyarországon elsőként a BKV teszteli a Mercedes-Benz új, elektromos-hidrogén hajtással rendelkező, városi csuklós autóbuszát. A futurisztikus megjelenésű járművel október 8. és 16. között díjmentesen lehet utazni a 8E vonalán. A BKV az utasok tapasztalatait,...