Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy a Z generáció tagjai a munkahelyeken és egyéb szociális környezetben is másféle elvárásokat támasztanak, mint az idősebb korosztályok, ám Bereczki Enikő generációkutató szerint ezek jó része tiszteletre méltó igény: átláthatóságot, tiszta és őszinte kommunikációt, valamint társadalmi felelősségvállalást várnak el a munkaadójuktól és a tágabb közösségtől. Mit tanulhatunk tőlük, miért ne „fiataloskodjunk” ha egy Z-vel beszélgetünk, és mi az a Bandersnatch? Egyebek mellett ezekről a témákról beszélgettünk. Az interjú apropóját az adja, hogy a szakember a Hajdú-Bihar Vármegyei Mérnöki Kamara debreceni konferenciáján „Z generáció: az oktatás kihívása vagy az innováció katalizátora” címmel tart előadást októberben.
Mennyire egységes egy generáció, jelen esetben a „Z”?
A Z generáció – amelynek tagjai 1997-2012 között születtek – nem homogén, és a tagjai között jelentős eltérések lehetnek. Egy generáció összetartó ereje gyakran a közös társadalmi és technológiai környezetből ered. A Pew Research Center szerint a Z generáció tagjai olyan globális események, mint a digitális technológia robbanása és a COVID-19 járvány hatásai alatt nőttek fel, ami formálja őket, de ezzel együtt, illetve ezzel párhuzamosan a szociokulturális különbségek jelentősek lehetnek. Egy, a közelmúltban tartott tréningemen egy vezető elmesélte, hogy a cége nemrégiben indított egy új, digitálisan támogatott munkakörnyezetet, hogy alkalmazkodjon a fiatalabb munkavállalók, köztük a Z generáció elvárásaihoz. A vezető szerint az új munkavállalók – akik nagy része a Z generáció tagja –, nagyon eltérő tapasztalatokat és elvárásokat hozott a munkahelyre, ami őket is meglepte. Míg egyes fiatalok rendkívül jól alkalmazkodtak a technológiai újításokhoz, mások küzdöttek az új rendszerek használatával. Az eset rámutatott, hogy bár a Z generáció tagjai közös technológiai háttérrel rendelkeznek, az egyéni különbségek azonban jelentős hatással lehetnek a munkahelyi teljesítményre és kultúrára.
Mitől olyanok, amilyenek? Az internettől, a Covidtól, a Zeitgeisttól, vagy valami mástól?
A Z generáció jellemzői nagymértékben formálódtak a jelenlegi korszellemtől, hatással van rájuk az internet, a digitális technológiák éppúgy, mint a globális események, lásd a COVID-19 járványt. A kutatások szerint ezek a tényezők alapvetően befolyásolták világképüket és viselkedési mintáikat. A McKinsey & Company 2021-es jelentése szerint a digitális technológia gyors fejlődése és a járvány hatása alatt a Z generáció tagjai még inkább az online térben és digitális eszközökkel kapcsolatba lépve – egymással és a világgal – élték meg ezt a periódust. Más források szerint is a fiatalok arról számolnak be, hogy a digitális technológia és a COVID-19 hatásai drámaian befolyásolták életüket és világképüket. Egy tavalyi kutatásom szerint a fiatalok negyven százaléka depressziós volt a járvány alatt, és hatvan százalékuk digitális kiégéssel is küzdött. Az online közösségek, a folyamatos információáramlás, és a globális események nemcsak, hogy megerősítették a digitális technológia szerepét az életükben, hanem hozzájárultak ahhoz is, hogy egy globálisan összekapcsolt és érzékeny generációként fejlődjenek, ugyanakkor az online függőségek – például a videójáték vagy pornófüggés – is megerősödtek.
A fentiek tükrében mit várhatunk el tőlük, és mit nem?
A Z generáció elvárásai a munkahelyekkel és a társadalmi normákkal kapcsolatban eltérhetnek a korábbi generációk esetében megszokottól. Általában nyitottak az új technológiákra, értékelik a rugalmasságot és az autentikus kommunikációt, valamint fontos számukra a munka és a magánélet egyensúlya. Nagyban hozzájárulhatnak az innovációhoz, hiszen sokan „out of the box” vagy hacker-gondolkodásúak, vagyis új folyamatokkal kísérleteznek. Magánemberként is tapasztalom, hogy a Z generáció tagjai a munkahelyeken és a társadalmi környezetben is másféle elvárásokat támasztanak. Az unokaöcsém, aki 26 éves, gyakran beszél arról, hogy elvárja a munkahelytől a flexibilitást, a tiszta és őszinte kommunikációt, valamint a társadalmi felelősségvállalást. Az elvárások magasak, ugyanakkor a fiatalok gyakran nem biztosak abban, hogy miként lehetne ezeket a gyakorlatban megvalósítani. A saját tapasztalataim alapján azt látom, a fiatalok sok esetben olyan munkahelyeket keresnek, ahol a munka és a magánélet egyensúlya biztosított, és ahol érezhetik, hogy értékes hozzájárulást nyújtanak a társadalom számára.
És ők mit várnak el tőlünk?
A Harvard Business Review tanulmánya szerint a Z generáció tagjai elvárják, hogy a munkahelyek támogassák őket az önfejlesztésben, és hogy a munkahelyek felelősségteljes társadalmi szerepet vállaljanak. Az én tapasztalatom is az, hogy nagy hangsúlyt fektetnek az őszinteségre, az átláthatóságra és a társadalmi felelősségvállalásra. Fontos számukra, hogy az idősebb generációk autentikus és támogató módon közelítsenek hozzájuk, valamint, hogy olyan környezetet biztosítsanak számukra, amely támogatja a személyes és szakmai fejlődésüket.
Mit gondol, hogyan építhetünk hidat a Z generáció és az idősebb korosztályok között?
A hídépítés érdekében fontos, hogy a különböző generációk kölcsönösen megértsék egymás értékeit és munkastílusait. Az idősebbek számára hasznos lehet, ha nyitottak az új technológiákra és a fiatalok szemléletmódjára, de a fiataloktól elvárhatják, hogy tiszteljék az idősebbek tapasztalatait. A fiatalok arról számolnak be, hogy az intergenerációs mentorálás és a közös projektek révén sokkal jobban tudnak kapcsolódni az idősebb kollégáikhoz. A munkaerőpiacra most belépők értékelik az idősebb generációk tapasztalatát, és gyakran keresnek lehetőséget a tudás megosztására. A korban felettük járóktól azt várják el, hogy nyitottak legyenek az új technológiákra és az innovatív ötletekre, és hogy közösen dolgozzanak a kitűzött célok elérésén. Az együttes munkavégzés és a kölcsönös megértés elősegítheti a generációk közötti kapcsolatok erősítését és a munkahelyi harmónia kialakítását.
Hogyan lehet őket megszólítani? Mire harapnak?
A Z generáció nagyobb valószínűséggel reagál az olyan digitális platformokon történő kommunikációra, mint a YouTube, Instagram és TikTok, mint a hagyományos médiaformákra. (A eMarketer 2021-ben publikált adatai megerősítik ezt: a Z generáció jelentős része a közösségi média és a vizuális tartalom iránt érdeklődik, különösen az Instagram és TikTok platformokon.) Esetükben a személyre szabott, interaktív és vizuálisan vonzó tartalom hatékonyabb lehet. Leginkább az fontos számukra, hogy mi, akik idősebbek vagyunk, önazonosak legyünk – ne játsszuk meg, hogy ismerjük a szlengeiket, ne fiataloskodjunk. Fontos a nyitottság, a bizalom építése, és ehhez jó módszer az aktív hallgatás, amiről A rejtélyes Z generáció című könyvemben részletesen is írok. Ez segíthet abban, hogy ne érezzük úgy: folyamatosan elbeszélünk egymás mellett. Ilyenkor próbáljunk belehelyezkedni a fiatal kolléga helyzetébe anélkül, hogy tanácsot adnánk vagy állást foglalnánk. Miközben hallgatjuk a másikat, gesztusainkkal vagy egy-két rövid, közbevetett szóval jelezhetjük, hogy rá összpontosítunk. Időnként összegezhetjük, amit megértettünk. Amennyiben nem jól értelmeztük mondandóját, így biztosíthatunk lehetőséget arra, hogy más módon elismételje – hátha úgy jobban célba ér az üzenete. Amikor egy fiatal megnyílik előttünk, valójában sok esetben életének egy fontos mozzanatát osztja meg velünk, és ha azt látja, éppen akkor érdektelenek vagyunk, csak rutinból bólogatunk, érthető, hogy legközelebb már hiába számítanánk közlékenységére. Odafigyelve rá tanulhatunk róla és tőle, illetve arról, milyen is a világ egy Z generációs szemszögéből.
Jól értem, kifejezetten igénylik az idősebb generáció támogatását?
Egy másik tréningemen egy fiatal szakember elmesélte, hogy a huszonévesek nagy része elvárja, hogy az idősebb generációk támogatást nyújtsanak, és ne csak a szakmai tudásukat, hanem a személyes fejlődésüket is elősegítsék. A fiatalok nemcsak mentorálást várnak el, hanem autentikus kapcsolatok kialakítását is, amelyek alapján érezhetik, hogy valóban értékelik őket és hogy hozzájárulhatnak a közösséghez. Ez a fajta elvárás különösen fontos, mivel a Z generáció tagjai nagyobb mértékben keresnek olyan munkahelyeket és közösségeket, ahol személyes értékeik és céljaik összeegyeztethetők a szervezet céljaival.
Velük kapcsolatban olvastam a Bandersnatch formátum népszerűségéről. Miről van szó?
A történet – például a streaming platformon – nem lineáris, több alternatívája is van a filmnek, a néző a távirányítójával dönthet, hogy egy-egy elágazásnál merre halad tovább, de természetesen akár valamennyi variációt megnézheti. A Bandersnatch interaktív filmformátum is jól illusztrálja, hogy a Z generáció tagjai aktívan részt akarnak venni a történetek alakításában és preferálják az interaktív, döntés-alapú tartalmakat. A Z generációt máshogy nevelik a szülők, mint a korábbi nemzedékeket: korán bevonják őket a döntésekbe, éppen ezért megszokják, hogy dönthetnek; a Z generáció jelentős része élvezi az olyan interaktivitást biztosító lehetőségeket, amelyeket a Bandersnatch nyújt.
Említette, hogy a Z-k kifejezetten érzékenyek. Hogyan viselik a kudarcokat?
A Z generációra jellemző a magas elvárások miatti kudarcérzékenység és szorongás. Az American Psychological Association 2020-as jelentése szerint ennek oka részben a társadalmi nyomásban és az elvárásokban keresendő. A megoldás a támogatás, a mentális egészségre való odafigyelés és a reális célok kitűzése lehet. A munkahelyi környezetben a pozitív megerősítés és a fejlődési lehetőségek biztosítása segíthet.
Hogyan kell(ene) a Z-ket oktatni?
A Z generáció számára a modern oktatási módszerek – mint például a projektalapú tanulás és a digitális eszközök használata –, hatékonyabbak lehetnek. A nekik szóló oktatásnak jobban kell illeszkednie a digitális korban szerzett készségekhez és a valós világ problémáihoz. Az olyan metódusok, amelyek lehetőséget adnak a gyakorlati tapasztalatokra és a kreatív problémamegoldásra, segíthetnek abban, hogy a Z generáció tagjai boldog és sikeres felnőttekké váljanak. Az OECD 2020-as riportja ezt úgy fogalmazza meg, hogy „a projektalapú és technológia-orientált oktatás jobban elősegíti a Z generáció sikeres fejlődését a munkaerőpiacon.” Ugyanakkor válaszokat kell kapniuk a kérdéseikre nemcsak a tudásszerzésben, hanem más dimenziókban is, például a lelki egészség terén. Úgy érzem, ezen a téren jelenleg komoly hiány van. Ezt pótlandó indítottam el a Három királyfi Három királylány alapítvány támogatásával a Z-én időm podcast sorozatot (Tiktokon Zsengeneráció néven fut), amelyeken olyan Z-generációs kihívásokról beszélgetek ismert szakemberekkel és népszerű influenszerekkel, mint a digitális függőségek, a mentális egészség megőrzése, az MI-tanulás, a testképzavar és a közösségi média használata stb. Szeretném megjegyezni, hogy teljes mértékben egyetértek a World Economic Forum megállapításával, mely szerint a folyamatos alkalmazkodás és a készségek fejlődése kulcsfontosságú a jövőbeni sikerekhez, és ez valamennyi generáció számára releváns.
Rozsnyai Gábor
A könyv
Miként kezelhetjük a generációs ellentéteket szülőként vagy tanárként? Hogyan dolgozzunk együtt a Z generáció tagjaival? Miért érik el könnyeben a youtuberek és a tiktokerek a fiatalokat? A Z generációról, a mostani 13–26 évesekről kialakult sztereotípiák – például, hogy nehezen motiválhatók, érdektelenek, csak a telefonjukat nyomkodják, képtelenek a kitartó erőfeszítésre, nem akarnak felnőni, és még hosszan sorolhatnánk – abból is fakadnak, hogy keveset tudunk a világukról. Szülőként, pedagógusként, munkaadóként vagy munkatársként azonban elengedhetetlen, hogy együttműködjünk velük, túl tudjunk lépni az előítéleteinken, megoldjuk az esetleges konfliktusokat, és ne mélyítsük tovább a generációs szakadékot. Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő gondolatébresztő és hiánypótló könyvében – mely a HVG Könyvek sorozatában jelent meg – a tudományos kutatások eredményeit és saját széles körű tapasztalatát számos ismert szakember és több mint húsz hazai influenszer véleményével egészíti ki.
https://hvgkonyvek.hu/konyv/a-rejtelyes-z-generacio
Hangos könyv https://voiz.hu/hangoskonyv/bereczki-eniko-a-rejtelyes-z-generacio
A témával kapcsolatos kutatásokról bővebben: https://onlineplatformok.hu/cikk/a-pandemia-hatasa-az-online-felhasznaloi-szokasokra
https://generationdilemmas.com/
Z-én időm podcast:
https://open.spotify.com/show/1HHdlMUp7oavJTPFcpjNkB?si=w6As8Ky1SvSZ4B6JWdf1Cg&nd=1&dlsi=156928cafbc54e4b
https://www.youtube.com/@haromkiralyfi/videos
https://www.tiktok.com/@zsengeneracio?_t=8kRvje2qHuD&_r=1