16° C
Ma 2024. szeptember 12., csütörtök, Mária napja van.
16° C
Ma 2024. szeptember 12., csütörtök, Mária napja van.
Összeomlott a drezdai Carola-híd

Összeomlott a drezdai Carola-híd

Szeptember 11-én, hajnali három óra körül mintegy 100 méter hosszan az Elbába omlott a drezdai Carola-híd.   Az éjszaka folyamán a Carola-híd egyik oldalának 100 méter hosszú szakasza az Elbába omlott. A gyalogos- és kerékpárút, valamint a villamosvágányok...

Magyar matematikusok azonosítottak új geometriai alakzatokat

Magyar matematikusok azonosítottak új geometriai alakzatokat

A HUN-REN és a BME közös Morfodinamika Kutatócsoportja az Oxfordi Egyetemmel együttműködésben fedezett fel új, univerzális formaosztályt.   Sokáig rejtély volt, hogyan fejlődtek a természetben azok a geometriai alakzatok, amelyek hézagok és éles csúcsok nélkül...

Két hétre lezárják a Kőröshegyi völgyhidat

szept 2, 2024 | országjáró

Karbantartási munkálatok miatt szeptember 2-től várhatóan két hétre teljesen lezárják a Kőröshegyi völgyhidat az M7-es autópályán.

 

Az MKIF Zrt. korábban azt közölte: a nyári vakációra tekintettel a munkát az iskolakezdés utánra ütemezték, hogy a forgalmat a legkisebb mértékben zavarják. A pályazár idején a Budapest felől érkezőknek Zamárdi felső/Siófok nyugat csomópontban kell elhagyniuk az autópályát, és Balatonszárszónál térhetnek vissza. Az országhatár felől közlekedőknek Balatonszárszó csomópontban kell elhagyniuk a sztrádát, és Zamárdi felső/Siófok nyugatnál térhetnek vissza. Az MKIF tájékoztatása szerint az évenkénti hídvizsgálatokból és a félévente tartandó hídszemlékből, valamint a tavaszi próbaemelésekből derült ki, hogy a Kőröshegyi völgyhíd 38 sarujából három erősen elhasználódott. Ezek cseréje kezdődik meg szeptemberben. Hangsúlyozták: a nagy precizitást igénylő sarucsere csak a forgalomtól elzárt hídon történhet, mivel közben a híd szerkezetét pár centiméterre el kell emelni a pillérektől, vagyis gyakorlatilag kiemelik a helyéről a hidat. A saruk cseréje előre tervezett munkálat, a híd biztonságos, jó állapotban van. A saruk cseréjével egy időben négy helyen felújítják a dilatációs elemek korrózió elleni bevonatait is.

A völgyhíd Közép-Európa legnagyobb viaduktja, melyet 2007 augusztusában adtak át a forgalomnak. A 1872 méteres híd engedélyezési terveit a Pont-Terv készítette, a kiviteli tervek elkészítését felelős tervezőként a Hídépítő Zrt., társtervezőként a Pont-TERV Zrt. végezte. A híd és a pálya szerkezetét mindkét végéről indítva, egyszerre építették: különleges technikai érdekessége, hogy minden pillér kúszózsalus technológiával, toronydarus kiszolgálással, a felszerkezet pedig két támaszon átívelő, hosszirányban mozgatható acél segédhídszerkezeten függő zsaluzókocsikkal, szabad-betonozásos technológiával készült. A kivitelezés közben az építési idő lerövidítése érdekében technológiaváltás történt: a szabadbetonozás helyett az egyes elemeket a helyszínen előregyártották, majd a meglévő szerelőhíd segítségével emelték végleges helyükre. Ehhez a kiemelkedő műszaki alkotáshoz 18,5 kilométernyi cölöp, 26 340 köbméter vasbeton gerenda és 16 620 tonna betonacél kellett. A 16 pillér össztérfogata 15 330 köbméter.

 

Kép: Wikipédia

Összeomlott a drezdai Carola-híd

Összeomlott a drezdai Carola-híd

Szeptember 11-én, hajnali három óra körül mintegy 100 méter hosszan az Elbába omlott a drezdai Carola-híd.   Az éjszaka folyamán a Carola-híd egyik oldalának 100 méter hosszú szakasza az Elbába omlott. A gyalogos- és kerékpárút, valamint a villamosvágányok...

Magyar matematikusok azonosítottak új geometriai alakzatokat

Magyar matematikusok azonosítottak új geometriai alakzatokat

A HUN-REN és a BME közös Morfodinamika Kutatócsoportja az Oxfordi Egyetemmel együttműködésben fedezett fel új, univerzális formaosztályt.   Sokáig rejtély volt, hogyan fejlődtek a természetben azok a geometriai alakzatok, amelyek hézagok és éles csúcsok nélkül...