2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

jún 7, 2023 | piac

11 százalék. Az eredeti tervekhez képest átlagosan ekkora pluszköltséget jelent az ágazat szereplőinek az utómunkák elvégzése. Az építőipari szoftverét a magyar piacon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 európai országban* – köztük Magyarországon –, összesen 2500 cég bevonásával végzett kutatása az okok feltárása mellett megoldást is kínált a hatékonyság növelésére, a termelékenység javítására.

 

„Abban mindannyian egyetértünk, hogy az idő minden üzleti stratégia lényeges tényezője. Ez különösen igaz az építőiparra, ahol az utómunka korántsem ritka, és minden érdekelt félnek költséges késedelmet okoz” – mondta a kutatás eredményeit értékelve Sander van de Rijdt. A PlanRadar társalapítója és vezérigazgatója úgy látja: az utómunka által okozott előre nem látható helyzetek nemcsak gazdasági szempontból, hanem a projektek és az üzlet egészére nézve is komoly következményekkel járnak, amelyek azonban a megfelelő eszközök használatával könnyen elkerülhetők.

A kutatásban Európa-szerte 2500 PlanRadar-ügyfél vett részt. A válaszadók többsége a projektek szereplői közötti kommunikáció hiányosságait jelölte meg kiemelt problémakánt (a 15 országból 12-ben ez volt az utómunkák elrendelésének elsődleges oka), amit szorosan követett a szervezetlenség és a megfelelő dokumentumkezelés hiánya, valamint a minőségellenőrzés mulasztásai. A felmérés eredménye szerint az utómunkák miatt nemcsak a költségek ugrottak meg, hanem a határidők is csúsztak, kárt szenvedtek a kivitelezők és a megrendelők kapcsolatai, csökkent az ügyfelek elégedettsége, romlott a projektekben részt vevő cégek szakmai megítélése.

„A piaci kihívások korában szükség van a minőségellenőrzés rendszerének megerősítésére, ami évente akár több millió euró megtakarítást eredményezhet a vállalatoknak azzal, hogy kevesebb hibát kell kijavítaniuk” – mondta Ibrahim Imam. A PlanRadar társalapítója és vezérigazgatója megoldásként az építőipari folyamatok digitalizációját ajánlotta, kiemelve, hogy a PlanRadar használata az építőiparban jelentősen mérsékeli az utómunka kockázatát.  Mindez lehetővé teszi, hogy a vállalatok csökkentsék a felesleges költségeiket, ami a növekedés és a siker fontos eleme.

A kutatásból az is egyértelműen kiderült, hogy az utómunkák a közvetlen gazdasági, valamint a vállalatok megítélésében keletkező szakmai károk, a presztízsveszteség mellett sok esetben vezetnek szerződésszegés miatt indított pereskedésekhez, kártérítési követelésekre alapozott eljárásokhoz. Ráadásul az anyagpazarlás a környezetet és így az egész társadalmat is hátrányosan érinti.  A képzett munkaerő hiányával küszködő vállalatoknak azt sem szabad figyelmen kívül hagyniuk, hogy az utómunkák károsan befolyásolják a dolgozók hozzáállását a munkához, frusztrációt okozhatnak, ami rontja a termelékenységet, a hatékonyságot.

 

A kutatás magyarországi eredményei

A magyarországi válaszadók 63 százaléka látja úgy, hogy a projektek szereplői közötti kommunikáció, információcsere hiányosságai jelentősen befolyásolják az elvégzendő utómunkákat. A cseh és a szlovák építőipari szereplők is hasonló mértékben küzdenek ezekkel a gondokkal. A probléma súlyát jól mutatja, hogy az ebben az összevetésben még a legjobb helyezést elérő német, osztrák és svájci cégek eredménye is megközelíti a 43 százalékot.

Az építési folyamatok dokumentálásában és szervezésében valamivel jobban áll Magyarország, a válaszadók nagyjából 36 százaléka tartja úgy, hogy az ezen a területen jelentkező hiányosságok kiemelten fontos szerepet játszanak az utómunkák elrendelésében. Érdekesség, hogy a Németország-Ausztria-Svájc triónál ez az arány kimondottan magas, a 62 százalékot közelíti.

A minőségellenőrzés hiányosságaiban szintén az élen állunk a csehekkel és a szlovákokkal karöltve, 57 százalékos eredménnyel, a nem megfelelő tervezés kategóriában pedig a középmezőnyhöz tartozunk, 35 százalékos aránnyal.

A képzett munkaerő hiánya, némileg meglepő módon nálunk nem okoz akkora gondokat, mint a lista élén álló olaszoknál, a briteknél vagy a spanyoloknál. Nagyjából a németekkel, az osztrákokkal, a svájciakkal és a lengyelekkel vagyunk egy szinten. A legkisebb gondot az építőanyagok minősége okozza.

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...