-1° C
Ma 2025. január 14., kedd, Bódog napja van.
-1° C
Ma 2025. január 14., kedd, Bódog napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

Az idei betonozási szezon szemléletváltást hozott

máj 31, 2023 | praxis

A cement árának emelkedése megváltoztatta a betonozás játékszabályait. A betonozás költsége még sosem volt ennyire magas.

 

Az idei betonozási szezonban a cement áremelkedése rákényszerít minket, hogy újraértékeljük módszereinket és technológiáinkat. Sütő-Kreisz Valentina, a Mapei Kft. betonadalékszer technológiai csoportvezetője szerint, a betonozás költsége a kivitelezés minőségével, innovációk alkalmazásával és optimális tervezéssel csökkenthető. A költséghatékonyság növelése nemcsak a pénztárcánkat kíméli, hanem hozzájárul az építőipar fenntarthatóságához is. A szakértő szerint nem csak az építőanyagok árai emelkedtek az elmúlt években, hanem az építtetők igényei is: fontosabbá vált a tartósság, az esztétikum és az ökológiai szempontok. Mivel a betonozás költsége igen jelentős, még fontosabbá vált az elkészült munkák tartóssága, hogy ne kelljen egy-két év után javítani a repedéseket.

A funkcionalitás mellett az esztétikum is egyre fontosabb elvárás a betonozási projektekkel szemben. Amellett, hogy a szép betonfelületek növelik egy ingatlan értékét, már egy ipari csarnok betongerendái esetén is egyre gyakoribb elvárás az esztétikus felület, amire eddig ügyet sem vetettek. Az építőipar szereplői egyre tudatosabbá válnak, egyre többen törődnek az ökológiai szempontokkal, amihez az optimális anyagfelhasználás, a hulladék csökkentése közvetlenül hozzájárul.

A betonozási költségek csökkentésének a legjobb módja a minőség növelése – fogalmaz Sütő-Kreisz Valentina. A jó tervezés és előkészítés kulcsfontosságú, hiszen néhány centi eltérés az alap mélységében jelentős cement pazarláshoz vezet. A megfelelő minőségű beton előállítása és a mennyiség kiszámítása ugyancsak kritikus. A legköltséghatékonyabb megoldás a transzport beton használata, ami garantálja a tervben megadott tulajdonságokat, valamint a mennyiség jól tervezhető. Azonban jól meg kell szervezni a munkát, hogy csak akkor rendeljünk betont, amikor már kész van az alap vasalása, mert az állásidő jelentősen megnövelheti a költségeket.

A különféle innovációk használatával számottevően csökkenthetők a költségek, mint például a vasalás helyett betonerősítő műanyag szálak alkalmazásával. A későbbi költségek elkerülhetőek a minőség javításával, ami történhet például a párazáró szerek használatával, ami védi a friss betont a napsütés vagy a szél okozta gyors vízelpárolgásból eredő felületi repedésektől.

„Az idei betonozási szezon szemléletváltást hozott. A mai viszonyok között az optimális tervezés és a kivitelezés minőségének javítása már nem választás kérdése, hanem elengedhetetlen a költséghatékonyság érdekében. De lehet ennek jó oldala is, hiszen javulhat a minőség!” – adott hangot véleményének Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...