14° C
Ma 2024. október 15., kedd, Teréz napja van.
14° C
Ma 2024. október 15., kedd, Teréz napja van.
A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...

A Kocka – a világ első szénbeton épülete

febr 21, 2023 | kitekintő

A német Henn építésziroda és a Drezdai Műszaki Egyetem felépítette a világ első szénbeton épületét. A Kocka névre keresztelt, 243 négyzetméteres épület az új anyag próbájaként készült, laboratóriumi és rendezvényteret biztosít majd az egyetemi kampusz számára – adta hírül a brit Dezeen építészeti portál.

 

A Henn úgy írja le a tervezést, hogy a fal és a mennyezet nem különálló szerkezeti elemek, hanem egyetlen szerves egységet alkotnak. A tervezéssel az építészek egy jövőképet kívántak megmutatni, a környezeti felelősséget párosítva a formai szabadsággal. A drezdai TU Betonszerkezetek Intézetének kutatói szerint az épület homlokzatának vékony vonalát a szénszálas erősítés tette lehetővé, amely korrózióálló, ezért nem kell annyi betonnal lefedni. „A szénszál négyszer könnyebb és hatszor erősebb, mint az acél, és nincs kitéve a korróziónak” – nyilatkozta a csoport a Dezeennek. „Ez azt jelenti, hogy az erősítést nem kell annyi betonba zárni, hogy megvédjük a víztől, és egy azonos méretű szakasz nagyobb terhelést is elbír majd. Az alkatrészek és szerkezetek vékonyabbra tervezhetők, 50 százalékos vagy annál nagyobb anyagmegtakarítással. Ez csökkenti a CO2-kibocsátást és az egyéb értékes erőforrások, például a víz és a homok felhasználását.”

Az épület dizájnját mindkét oldalon bőséges üvegezés egészíti ki, valamint az épület tetején is, ahol egy tetőablak metszi átlósan a térfogatot. Az üvegezés hullámzó formái tükrözik az épület csavart formáját, miközben keretezi a környező kertet.

A Kocka a szénszál másik tulajdonságát is kihasználja: vezetőképességét. Az épület betonfalai szigetelőbetétekkel, fűthető textíliákkal és interaktív érintőfelületekkel vannak ellátva. „A szénszál vezetőképes, és könnyű áram átvezetése hőt termelhet” – mondták a kutatók. „Ezt a szerkezeti integritás figyelésére és interaktív felületek létrehozására is fel lehet használni.” A Kocka betonelemei kétféle gyártási módszerrel készültek: a világos színű csavart homlokzat sörétbetonnal készült, amelyet rétegelt lemez zsaluzatra fektetett szénszálas lapokra szórtak, míg a kisebb, sötétszürke doboz előregyártott betonpanelekből készült, amely szintén tartalmazott szénlap-rétegeket.

A Cube-ot 2021-ben jelentették és a kormány által finanszírozott Carbon Concrete Composite (CCC) kutatási program részeként fejlesztették ki, ami jelenleg a legnagyobb kutatási projekt a német építőiparban. 

A beton a világ legtöbbet fogyasztott anyagai közé tartozik, a víz után a második helyen áll, és a becslések szerint a globális szén-dioxid-kibocsátás négy-nyolc százalékáért felelős.

 

Forrás: Dezeen

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...