27° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
27° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Százéves szövőszékeket keltettek életre pécsi gépészmérnök-hallgatók

jan 12, 2023 | egyetemes

Több mint százéves szövőszékek hiányzó alkatrészeit tervezték és készítették el szerkezeti acélból a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karán (PTE MIK) tanuló gépészmérnök-hallgatók. A felkérés az egyetem művészeti karának oktatójától, dr. Pápai Lívia textilművésztől érkezett, mert az ajándékba kapott, ám hiányos, ezért működésképtelen eszközöket nem tudták használni. Hogy a szövőszékek oktatási célokat szolgálhassanak, ahhoz a gépészhallgatóknak meg kellett ismerniük a gépek működését, majd megtervezniük a sosem látott alkatrészeket és az igénybevételnek megfelelően legyártaniuk. A komplex mérnöki munka eredményeként ismét munkába állhattak a matuzsálemi korú eszközök.

 

A régi szövőszékekből többfajta alkatrész hiányzott, ezeket már nem lehet sem megvenni, sem máshonnan fellelni. Ahhoz, hogy az eszközök újra működőképessé válhassanak, csak az jelentette a megoldást, ha fémből elkészítik az egyes darabokat. „A kihívást az jelentette ebben a munkában, hogy először is meg kellett érteni, hogyan működnek ezek a berendezések. Ahány szövőszék, annyiféle kialakítás – a művészeti karos oktatók és hallgatók segítettek felkutatni a gépek mechanizmusait, emellett a gépészmérnök-hallgatók a működő szövőszékek tanulmányozása által jutottak információhoz. Ezek alapján alakították ki a hiányzó alkatrészek formáját, funkcióját” – ismerteti a nem mindennapi megbízás részleteit Vasvári Gyula, a PTE MIK Gépészmérnöki tanszékének megbízott vezetője. A hallgatók kilincskerekeket terveztek, egyedi méretű csavarokat, reteszeket vagy forgatókart, nem egyszer teljesen a sötétben tapogatózva.

„Az alkatrészek tervezésénél figyelembe kellett venniük az igénybevételeket, azt, hogy az adott tartozék milyen funkciót tölt be, mit mozgat, milyen terhelésnek, kopásnak stb. van kitéve. Például számolniuk kellett a fonal feszítőerejével, a sok szál tengelyre gyakorolt hatásával – ezek a tulajdonságok alapvetően meghatározzák, hogy milyen anyagból készüljenek a tartozékok. A tervezésnél 3D-nyomtatót is bevetettek, először műanyagból kinyomtatták a megtervezett darabokat, így könnyebb volt módosítani azokat, majd ezután formázták meg fémből a végleges alkatrészeket” – mondja Vasvári Gyula. A megmunkáláshoz a gépészképzésen is oktatott esztergálásra, marásra, hegesztésre egyaránt szükség volt, sőt az egyik szabálytalan formájú alkatrész kialakításában lézervágással segített a kar egyik ipari partnere. A folyamat nem volt ismeretlen a hallgatók számára, hiszen a gépészmérnöki képzés gépszerkezet- és folyamattervezés szakirányán karbantartást és üzemeltetést is tanulnak, ennek keretei között pedig felújítástechnológiával is foglalkoznak. 

Az alkatrészek tervezése, előállítása új felismeréseket is hozott a feladatban részt vevő hallgatóknak és oktatóknak. „Érdekes volt megtapasztalni, hogy ami a művészeknek egy »pöcök«, az a mérnököknek egy retesz vagy egy forgókar. A mindennapi gyakorlatban is fontos elsajátítanunk a megrendelő gondolkodását, kommunikációját, hiszen ők az alkalmazás, a mérnökök pedig a gyártás oldaláról közelítik meg a problémát. De meg kell értenünk egymást, hiszen így juthatunk eredményre” – fogalmaz a mb. tanszékvezető. A megbízás azért is volt hasznos a leendő mérnökök számára, mert egy olyan különleges eszközzel ismerkedhettek meg, amellyel nem találkoznak a ma működő vállalkozásoknál. A százéves mechanika tanulmányozása, az akkori mesterek gondolkodásának elsajátítása fejleszti az összefüggések megértését, a kreativitást, amelyre minden korban szükségük van és lesz a mérnököknek.

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...