210 éve született Luppis János feltaláló
Fiuméban, 1813. január 27-én született Luppis János (1813-1875) az osztrák-magyar haditengerészet tisztje, az önjáró torpedó feltalálója. Fiumei üzemben készült el 1866-ra az első korszerű torpedó, a későbbi tengeri harcok félelmetes fegyvere. Két legfontosabb alkatrészét, az oldalirány megtartására szolgáló pörgettyűt és váltótolattyút, valamint az expandáló nagynyomású levegő lefagyását meggátló fűtőberendezést és a vele egybeépített vízpárologtatót is magyarok találták fel: előbbit Obry Lajos arzenál művezető, utóbbit Gesztessy János sorhajóhadnagy. Találmányáért Luppis János 1869-ben magyar nemességet kapott.
125 éve született Szeniczei Lajos mérnök
Budapesten, 1898. január 27-én született Szeniczei Lajos (1898-1960) gépészmérnök, egyetemi tanár. A mérnöki oklevelét 1922-ben a budapesti Műegyetemen szerezte. 1922-től több vállalatnál működött, 1947-1952 között a Fogaskerékgyár főmérnöke volt. 1953-tól a Kohó- és Gépipari Minisztérium tervező-irodáinak, utóbb az Általános Gépipari Tervező Irodának tanácsadó mérnöke lett. 1953-1958-ig a Nehézipari Műszaki Egyetem bányamérnöki karán Sopronban, 1959-től Miskolcon a gépelemek tárgyat adta elő. 1950-54-ben a fogaskerekek és hajtóművek magyar szabványainak előkészítésén dolgozott. Hazánkban elsőként tárta fel az általános fogazások kérdéskörét. A csúszás-kiegyenlítés alapgondolata, a fogazási tartományok függvénytani elemzése, a csigahajtás elméleti és gyártási problémáinak vizsgálata, a kúpkerekek szilárdsági számításainak új módszerének kidolgozása jellemzi elsősorban a szakmai munkásságát. 1957-60 között a Gép címet viselő szakfolyóirat szerkesztője volt.
180 éve született Antolik Károly fizikus
A Szepes megyei Hidegpatakon, 1843. január 28-án született Antolik Károly (1843-1905) fizikus, középiskolai tanár. Fő törekvése az volt, hogy szemléletes, egyszerűen elvégezhető, látványos kísérletek segítségével megszerettesse a fizikát a diáksággal. Fáradhatatlan találékonysággal dolgozta ki ezeket a kísérleteket, és magyar, valamint német szaklapokban írt róluk beszámolókat, ill. egy könyvet is megjelentetett Magyar ifjúsági játékok címmel. Kutatóként az elektromosság érdekelte; felismerte az elektromosan töltött lemezeken kialakuló úgynevezett poralakokat – az „Antolik-féle porábrák”-at.
130 éve született Sávoly Pál mérnök
Budapesten, 1893. január 30-án született Sávoly Pál (1893-1968) Kossuth-, és Állami-díjas hídépítő mérnök, statikus, akinek tervei alapján épült a lánchídi aluljáró, a Margit híd aluljárója és az Árpád-híd felüljárója. 1945 után részt vett a lerombolt Duna-hidak újjáépítésében. Gyakorlatilag minden jelentősebb magyar híd tervezésében részt vett. Kiemelkedő hazai munkái közé sorolható az újpesti, a bajai és a dunaföldvári vasúti Duna-híd, a tokaji és a szolnoki Tisza-híd. A vezetésével épült hidak közül említendők még a Naft-folyó kábelhídja, az India részére tervezett híd, 52 sziámi híd és a tiencsini Hao-Ho folyamot áthidaló nyitható híd. Ugyanakkor több nemzetközi hídpályázaton szerepelt sikerrel (Casablanca, Mechra, Abbei stb.) Ő tervezte az 1958-ban átadott heluani (Egyiptom) 800 m hosszú közúti és vasúti Nílus-hidat is. Főműve az új budapesti Erzsébet híd megtervezése volt, amely komoly nemzetközi elismerést aratott és a főváros egyik legtöbbet fényképezett ékessége lett.