12° C
Ma 2024. október 07., hétfő, Amália napja van.
12° C
Ma 2024. október 07., hétfő, Amália napja van.
2030-ig kétszeresére nőhet a geotermikus energia hazai felhasználása

2030-ig kétszeresére nőhet a geotermikus energia hazai felhasználása

A földhő közvetlen hasznosításában Magyarország hosszú évek óta Európa első öt állama között található. A jövő a zöldenergiáé, a lehetőségek hatékonyabb kiaknázása erősíti az energiaszuverenitást, hozzájárul a kibocsátásmentes energiatermelés elterjedéséhez és az...

Szabad az út a Lánchídon

dec 16, 2022 | országjáró

December 16-ától, péntektől szabad az út a Lánchídon a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők előtt. A Budapest életében történelminek számító útpályamegnyitást a Fővárosi Önkormányzat és a BKK – ahogy a felújítás kezdetekor is – egy közös, MOL Bubi kerékpáros áttekeréssel tette emlékezetessé. Az átkelő korszerűsítése többek között a járdaépítéssel folytatódik, ezért gyalog csak a felújítás utolsó szakaszának befejezése után, várhatóan 2023 őszén lehet átkelni rajta. Addig a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – díjmentesen lehet utazni.

 

Tizennyolc hónappal a 2021. június 16-ai teljes lezárás után pénteken megnyílt a Lánchíd megújult útpályája a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők számára. Az ideiglenes forgalmi rend szerint a személy- és egyéb gépjárművel közlekedők nem mehetnek a hídra, őket a behajtani tilos tábla figyelmezteti erre.

Az útpályát megnyitották a forgalom előtt, ugyanakkor a Lánchíd felújítása – a közlekedés biztosítása mellett – az eredeti tervek szerint halad tovább, ezért a teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület. A kivitelezés többek között a járdák és a hídfőkben lévő aluljárók befejezésével, valamint a műemléki elemek rekonstrukciójával folytatódik.

Gyalog majd a felújítás végleges szakaszának lezárta után, előreláthatólag 2023 őszén lehet átkelni a hídon, ezért addig a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – díjmentesen lehet utazni.

A BKK a korábbinál több mint 20 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azoknak, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel utaznak. Az autóbuszok útvonaláról a közlekedésszervező korábbi közleményében írt részletesen. A híd végleges forgalmi rendjéről 2023 első félévében születik döntés a budapestiek véleményének kikérésével. A fővárosiak tehát megalapozottan, féléves tesztidőszak után határozhatnak arról, mi legyen a Lánchíd végleges funkciója a jövőben.

Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely a Lánchíd pénteki útpályamegnyitása alkalmából rendezett sajtóeseményen kiemelte: „Magyarország újkori történetek egyik legbonyolultabb, legösszetettebb beruházása a Lánchíd felújítása. A hídhoz – Budapest és Magyarország büszkeségéhez és szimbólumához – utoljára a nyolcvanas évek végén nyúltak hozzá. A kétezres években szinte minden évben elhangzott: a Lánchíd felújítása nem tűr halasztást. Már csak a cselekvés hiányzott – mostanáig. Ez a beruházás határidőben, a terveknek megfelelően és a költségkereten belül maradva valósul meg. Ezeknek a szavaknak azért is van súlyuk, mert Magyarországon nem ehhez vagyunk szokva. A Lánchíd színes és fordulatos történetének új, modern, nagyon is kortárs szakasza kezdődik ma. Legyen ez a fejezete is olyan, amelyik jól szolgálja a budapestieket, méltóképpen szimbolizálja a nemzet fővárosát, és ismét megfelel a nemzet közóhajának!”

„Újabb mérföldkőhöz érkeztünk, 548 nappal a teljes lezárás után befejeződött a korszerűsítés első nagy szakasza, és megnyitjuk az elkészült útpályát – hangsúlyozta dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója. – Kemény munka volt, de amit a vállaltunk, azt be is tartottuk: sikerült elvégezni a kivitelezővel és a műszaki ellenőrrel az útpálya ideiglenes forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat. Ezek közé tartozott például, hogy acélelemekből álló pályalemezre cseréltük az elöregedett vasbeton pályát. De még nem dőlhetünk hátra, a felújítás természetesen nem áll meg. A munka többek között a járdák és a hídfőkben lévő aluljárók befejezésével folytatódik. Az útpálya megnyitása és az ideiglenes forgalmi rend bevezetése alkalmat ad arra, hogy előnyben részesítsük a korábbinál 20 százalékkal nagyobb kapacitású közösségi közlekedést és a kis helyigényű közlekedési módokat, amelyek sokkal hatékonyabbak a szűk, történelmi belváros területén.”

A kivitelező A-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sal László elmondta: „Hatalmas volumenű és összetett műszaki kihívásokat tartogató munkafolyamatok állnak mögöttünk. A legnagyobb tapasztalattal rendelkező magyar hídépítő cégcsoport képviselőjeként mondhatom: nincs még egy olyan szimbolikus és nagy presztízzsel bíró projekt, mint a Lánchíd rekonstrukciója. Az első perctől tisztában voltunk azzal a felelősséggel, amit ez ránk ró. Tisztelettel, alázattal és magas szintű szakmaisággal végeztük a munkánkat, miközben törekedtünk arra, hogy értékteremtő módon és átláthatóan dolgozzunk. A munkálatok során az egész országot éreztük a hátunk mögött. Nemcsak a folyamatos figyelmet és visszajelzéseket köszönjük, hanem azt a támogatást is, amit kaptunk, és amit egy ilyen nemzeti érték felújítása megérdemel. A projekt minden résztvevője összehangolt munkájának köszönhetően 5 nappal a szerződésben vállalt határidő előtt teljesítettük az útpálya ideiglenes forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat. És nemcsak az ütemtervet tartottuk, de az elvégzett munkánk minőségét is elismeri a szakma.”

 

2023-ban többek között elkészítik a járdák burkolatát; felújítják és restaurálják a gyalogosokat védő műemléki korlátokat; befejezik a belső hídfőhelyiségek és aluljárók, illetve azok környezetének felújítását; visszaépítik a hiányzó műemléki elemeket, az öntvény mellvédeket, konzolokat, járdakandelábereket; restaurálják a pályaszint alatti kőfelületeket; változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel; megépítik a járdaelválasztó korlátokat, valamint gyalogos-átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között.

 

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ, fotó: Nyírő Simon (BKK)

2030-ig kétszeresére nőhet a geotermikus energia hazai felhasználása

2030-ig kétszeresére nőhet a geotermikus energia hazai felhasználása

A földhő közvetlen hasznosításában Magyarország hosszú évek óta Európa első öt állama között található. A jövő a zöldenergiáé, a lehetőségek hatékonyabb kiaknázása erősíti az energiaszuverenitást, hozzájárul a kibocsátásmentes energiatermelés elterjedéséhez és az...