A fényeslitkei terminál elsődleges funkciója, hogy átrakodják az ide beérkező vasúti szállítmányokat, amire azért van szükség, mert míg Európában 1435 milliméteres nyomtávú vasúti síneket használnak, addig Oroszországban és számos más ázsiai országban az 1520 milliméteres nyomtáv terjedt el.
Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója szerint Európa legnagyobb és legmodernebb, zöld koncepciójú vasúti-közúti logisztikai központja visszahelyezte Magyarországot a vasúti logisztika térképére. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a konténerek kezelése mellett az EWG terminál képes mezőgazdasági termékek, például gabona és napraforgóolaj átrakására. Az ehhez szükséges berendezések beszerzését követően havonta akár 15-20 ezer tonna Ukrajnából érkező gabonát is képesek lesznek majd átrakni más vasúti és közúti szállítóeszközre – tette hozzá.
Az ünnepélyes átadón begördült a terminálra az első, ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény, az EWG saját szervezésű szállítmánya. Az Ugrain Trade LLC által feladott, összesen 1146 tonna búza, köles és zöldborsó 44 darab húszlábas konténerben érkezett; a szállítmányt az átrakást követően a Csepeli Szabadkikötőbe szállítják tovább.
A kiadott sajtóanyag szerint a terminálon összesen tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint 225 ezer négyzetméter betonburkolat épült. Egy 15 ezer négyzetméteres raktárt is használhatnak a partnerek, de további raktárak, összeszerelő-üzemek létesítésére is lehetőség van a zrt. tulajdonában álló 140 hektáros fejlesztési területen. A teljesen magánbefektetésből megvalósult beruházás közvetlenül mintegy száz új munkahelyet hozott létre a hátrányos helyzetű térségben, a jövő év közepére további létszámbővítés várható.
A fényeslitkei az első olyan szárazföldi intermodális kombiterminál Európában, amely saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és technológiai eszközeinek működtetésére. Emellett az EWG energiaellátását zöldtechnológiával biztosítják, nagy teljesítményű napelemparkkal, valamint hőszivattyús rendszerrel, a terminál területén pedig elektromos termináltraktorokat és e-autókat is használnak. (MTI)