-2° C
Ma 2025. február 18., kedd, Bernadett napja van.
-2° C
Ma 2025. február 18., kedd, Bernadett napja van.
Jelentős villamosenergia-hálózati fejlesztések zárultak le

Jelentős villamosenergia-hálózati fejlesztések zárultak le

Több mint 60 kilométer új nagyfeszültségű villamosenergia-hálózatot telepített a Forest-Vill Kft. tavaly országszerte, ötszörösét a korábbi évek átlagának – közölte a villamosipari és energetikai létesítmények tervezésére és kivitelezésére szakosodott vállalat február...

Végleg leállítják a belgiumi Doel 1 atomerőmű működését

Végleg leállítják a belgiumi Doel 1 atomerőmű működését

Hivatalosan is lekapcsolják a belgiumi Doel 1 atomerőművet február 14-én – írta a The Brussels Times hírportál a belga Engie Electrabel energiaipari vállalat közlésére hivatkozva.   Az ország legrégebbi nukleáris reaktora ötven évnyi áramtermelés után végleg...

Hidrogén üzemanyagcellás motorvonat beszerzéséhez szükséges piackutatást indított a MÁV-Start

aug 23, 2022 | praxis

Hidrogén üzemanyagcellás motorvonat beszerzéséhez szükséges piackutatást indított a MÁV-Start augusztus 23-án – közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára a közösségi oldalán.

 

Vitézy Dávid Facebook-bejegyzése szerint nyilvános előzetes piaci konzultációt, lényegében a közbeszerzési eljárások szabályain belül lefolytatható piackutatást indított a MÁV-Start a potenciális gyártók számára, hogy felmérje, mire képes a járműpiac jelenleg. A hidrogén üzemanyagcellás motorvonatok első kísérleti darabjai már megjelentek Európában. A két piacvezető, az Alstom és a Siemens is bemutatta már a járművét, és több más gyártó is kapott már megrendeléseket Németországban, Franciaországban és Olaszországban. Az új technológia alapvetően a dízel motorvonatok mellékvonalakon való kiváltását szolgálja – jelezte az államtitkár.

A hidrogén üzemanyagcellás hajtás gyakorlati alkalmazása vasúti járművekben még nagyon új, mindegyik gyártó a kísérleti szakaszban van, az első szériákra szóló megrendeléseket adták ki nemrég Németországban. A piacfelmérés éppen ezért nyilvános, bármilyen gyártó jelentkezhet rá, de az iparág szóba jöhető 15 cégének külön is elküldte a MÁV-Start a felhívást – írta. Az államtitkár szerint a hidrogén üzemanyagcellás motorvonat lehet az egyik megoldás a nem villamosított, főképp regionális vasútvonalak emissziómentes személyszállítására. A dízel motorvonatok cseréje Magyarországon különösen sürgős, de a hagyományos dízel technológiájú motorvonatok a klímavédelmi szempontok miatt lényegében kikopnak a járműgyártók kínálatából, az akkus és a hidrogéncellás technológiában látja a jövőt a vasúti járműipar a nem villamosított vonalakon. A hidrogéncellás járművek előnye az akkusokkal szemben, hogy sokkal nagyobb a hatótávuk, egy töltés akár 1000 kilométerre, azaz több napra is elég, emellett a tartályokat gyorsan, a gázolajéhoz hasonló idő alatt lehet feltölteni.

A hidrogéncellás technológia lényege, hogy a járművön tartályokban, nagy nyomáson szállított hidrogént a levegő oxigénjével egyesítik az üzemanyagcellákon (tehát nem elégetik), és így áramot termelnek. A végtermék víz, amelyet pára formájában a levegőbe lehet engedni vagy hasznosítani lehet például télen a jármű fűtésére, illetve a víztartályok feltöltésére. Alapvetően környezet- és klímabarát technológiáról van szó, főleg, ha a hidrogén előállítása is zöld módon történik, amire szintén van szándék már Magyarországon. Mivel a szerelvény induláskor nagy teljesítményt vesz föl, akkumulátorokat is beépítenek, a kezdeti gyorsításkor ezek is segítik a hajtást, illetve a fékezési energiával lehet őket tölteni – ismertette Vitézy Dávid. Bejegyzése szerint piacfelmérésről van szó, még maga a vásárlás nem biztos, de a kérdések jól körülírják, hogy ha lesz később beszerzés, milyen paraméterekre lehet számítani. A MÁV-Starttal egy 18 járműves keretszerződésben gondolkodnak, amelyen belül először 6 vonatot lehetne lehívni, majd később legalább hármas csoportokban a többit. A legnagyobb sebesség 140 vagy 160 km/óra lehet, az ülőhelyek száma 120, illetve egyes járművek esetében 180 vagy 200.

A piackutatás eredményeként 2022 végéig döntenek a továbblépésről. Ha a technológia hazai alkalmazása mellett döntenek Magyarország Nemzeti Hidrogénstratégiájával összhangban, az új motorvonatokat az Európai Unió kvótakereskedelmi rendszeréből származó bevételek terhére a magyar kormány Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszere keretében finanszíroznák – közölte a TIM államtitkára. (MTI, fotó: Alstom)

Jelentős villamosenergia-hálózati fejlesztések zárultak le

Jelentős villamosenergia-hálózati fejlesztések zárultak le

Több mint 60 kilométer új nagyfeszültségű villamosenergia-hálózatot telepített a Forest-Vill Kft. tavaly országszerte, ötszörösét a korábbi évek átlagának – közölte a villamosipari és energetikai létesítmények tervezésére és kivitelezésére szakosodott vállalat február...

Végleg leállítják a belgiumi Doel 1 atomerőmű működését

Végleg leállítják a belgiumi Doel 1 atomerőmű működését

Hivatalosan is lekapcsolják a belgiumi Doel 1 atomerőművet február 14-én – írta a The Brussels Times hírportál a belga Engie Electrabel energiaipari vállalat közlésére hivatkozva.   Az ország legrégebbi nukleáris reaktora ötven évnyi áramtermelés után végleg...