Jászberény városában egy régen várt elkerülő út épült meg a NIF Zrt. beruházásában. A több ütemben megvalósuló fejlesztés III. ütemének elkészülte kapcsán tartott átadó ünnepségen beszédet mondott Lázár János, építési és beruházási miniszter, Pócs János, Jász-Nagykun-Szolnok megye 2. számú választókerület országgyűlési képviselője és Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.

 

A Jászberényt elkerülő út I. üteme déli irányban 6,3 km hosszban 2005-ben, míg a II. ütem délkeleti irányban 2,7 km hosszban épült meg 2009-ben. A beruházáshoz kapcsolódik a város elkerülésében ugyancsak fontos szerepet betöltő, az önkormányzat által több ütemben felújított, 2,4 km hosszú felsőmező út is, melynek munkái 2010-ben készültek el.

A most átadott III. ütemben megépült új 2×1 sávos út a 32. sz. főutat a 31. sz. főúttal köti össze 4,5 km hosszon. Az útszakasz a tervezési szakasz elején a 32. sz. főútnál nyomvonalkorrekcióval indul, annak végén a 31. sz. főúti csomópontnál a meglévő körforgalomhoz csatlakozik. Az új nyomvonal és a 3203. sz. Gyöngyös-Jászberényi út keresztezésében egy 25 m sugarú, 4 ágú körforgalmú csomópont valósult meg, melynek gyöngyösi ága 150 m hosszban, a jászberényi ága pedig 500 m hosszban került felújításra. A környező ingatlanok megközelítése ~2,5 km hosszú szervizút hálózattal biztosított. Az új nyomvonalat érintő Gyilkos ér I. belvízcsatorna és a Kis-Gyilkos csatorna közös medre felett 12 m hosszú kéttámaszú, előregyártott vasbeton tartós gerendahíd épült. A Zagyva folyó keresztezésében három-nyílású, 66,2 m hosszú előregyártott, vasbeton tartós gerendahíd épült.

A megépült útszakaszon a közlekedők 2×1 sávon, 90km/h maximálisan megengedett sebességgel autózhatnak. A burkolat szélessége: 7,5 m, az útkorona szélessége: 12 m.

Lázár János, építési és beruházási miniszter elmondta: „Ebben a térségben, ebben a megyében mintegy 300 km utat építettünk az elmúlt 12 esztendőben és további 300 km út megépítésére van tervünk és elképzelésünk. Azt szeretnénk elérni, hogy 2030-ra a magyar közlekedési infrastruktúra legyen az egyik legfejlettebb kiépítettségében, színvonalában és üzemeltetési minőségében is Európában. Ebben Jász-Nagykun-Szolnok megyének kifejezetten nagy szerepe van, hiszen a megye déli részét érinti az M44-es út kiépítése Kecskemét és Békéscsaba között. Óriási előrelépést teszünk azzal, hogy a gazdasági nehézségek ellenére is mintegy 200 milliárd Ft-os beruházásból folytatjuk az M4-es építését. A régió számára szintén fontos előrelépést jelent, hogy a következő időszakban Magyarország Kormánya kész és képes támogatni, valamint előkészíteni, hogy Jászberényt és az M3-as autópályát 4 sávos út kösse össze.”

Pócs János, Jász-Nagykun-Szolnok megye 2. számú választókerület országgyűlési képviselője hozzátette: „Ez egy történelmi jelentőségű beruházás. 2010 után elkezdtük a 32-es út komplex felújítását Hatvantól Jászfényszaruig, majd onnan Jászberényig. Így, hogy most elkészült az elkerülő, a Jászság, ha kilométerben nem is, de menetidő és komfort szempontjából közelebb került az M3-as autópályához és a fővároshoz.”

Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója kiemelte: „A több ütemben megvalósuló fejlesztés most, a teljes elkészülte után kedvezően hat majd a térség forgalombiztonságára, versenyképességére, valamint az ott élők életminőségére. Emellett javul a környező települések megközelíthetősége és megnövekszik a közúti közlekedés szolgáltatási színvonala és biztonsága. Az elkerülő útnak köszönhetően jelentős mértékben csökken majd a közlekedési balesetek kockázata is a térségben. Idén ősztől Jászberény lakói már nem fognak találkozni a városon áthaladó sűrű tehergépjármű-forgalommal, ennek következtében csökken a zajterhelés és a levegőszennyezés.”

A III. ütem fejlesztése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg. A kivitelezést a Colas Út Zrt. – HE-DO Kft. közös ajánlattevő végezte, nettó 4.947.644.008 Ft értékben.

 

Forrás: NIF