8° C
Ma 2024. április 25., csütörtök, Márk napja van.
8° C
Ma 2024. április 25., csütörtök, Márk napja van.
Az ötödik kutat fúrják a békési gázmezőn

Az ötödik kutat fúrják a békési gázmezőn

A hétvégén láttak hozzá az ötödik kút fúrásához a Nyékpuszta lelőhelyen – jelentette be április 24-én közölt legfrissebb Facebook-bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).    A Sarkad térségében feltárt szénhidrogénmezőn tavaly február óta üzemel az első...

Horvátországban átadták a régóta várt, Boszniát elkerülő hidat

júl 27, 2022 | kitekintő

Horvátország július 26-án megnyitotta a forgalom számára a régóta várt Pelješac hidat, amely az Adriai-tenger déli partvidékét, köztük a népszerű turisztikai célpontot, Dubrovnikot köti össze az ország többi részével, megkerülve egy keskeny boszniai területet.

 

A kínai építésű projekt az Adria déli partvidékét köti össze az ország többi részével: a 2,4 kilométeres és 89 méter magas híd a horvát szárazföldről a Peljesac-félszigetre nyúlik, amely összeköti a tenger és a Dinári-Alpok között fekvő horvát tengerpart déli részét. A híd az A1-es autópálya vonalán található, amely a tervek szerint 2029-re Dubrovnikig fog vezetni.

„A híd jelentősége óriási, és nem csak érzelmileg, Horvátország területének összekötése miatt, hanem általában a turizmus és a gazdaság szempontjából is” – mondta Oleg Butkovic közlekedési miniszter.

Az összeköttetés véget vet az ingázók, kereskedők és turisták által a bosznia-hercegovinai határon töltött megszámlálhatatlan óráknak, és az ország egyik legambiciózusabb infrastrukturális projektje azóta, hogy Horvátország 1991-ben kikiáltotta függetlenségét Jugoszláviától.

„Ez valóban történelmi projekt Horvátország számára” – mondta Sabina Mikulic, egy szálloda, camping és borászat tulajdonosa Orebicben, a félsziget legnagyobb városában. A vörös szőlők, kavicsos strandok és osztrigafarmok festői vidékének lakói alig várják, hogy megszűnjön a boszniai határ okozta földrajzi elszigeteltségük. A határon való órákig tartó várakozás és a napi utolsó komp lekésésétől való félelem mostantól a múlté lesz, mondják a területen élők.

Horvátország először 2007-ben próbálkozott a híd megépítésével, de a projekt öt évvel később költségvetési korlátok miatt megfeneklett. 2017-ben az Európai Unió – amelyhez Horvátország 2013-ban csatlakozott – 357 millió eurót (365 millió dollárt) különített el, ami a költségek nagyjából 85 százaléka.

A híd építésére 2018-ban egy kínai céget választottak ki, ezzel elsőként bízva jelentős horvát infrastrukturális projektet kínai kivitelezőkre.

 

Videón megtekinthető a híd: Exclusive: Driving across Croatia’s new Pelješac Bridge – YouTube

Forrás: Croatia opens long-awaited bridge bypassing Bosnia | News | Al Jazeera  

Az ötödik kutat fúrják a békési gázmezőn

Az ötödik kutat fúrják a békési gázmezőn

A hétvégén láttak hozzá az ötödik kút fúrásához a Nyékpuszta lelőhelyen – jelentette be április 24-én közölt legfrissebb Facebook-bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).    A Sarkad térségében feltárt szénhidrogénmezőn tavaly február óta üzemel az első...