11° C
Ma 2024. február 27., kedd, Edina napja van.
11° C
Ma 2024. február 27., kedd, Edina napja van.
Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki

Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki

A Suzuki esztergomi gyárában saját napelemparkot adtak át, a közel 800 millió forintos beruházás a vállalat éves energiaszükségletének 6-7 százalékát fedezi – közölte a cég kommunikációs vezetője február 26-án.   Bonnár-Csonka Zsuzsanna tájékoztatása szerint a...

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság megkezdte az Esztergomot védő új gátrendszer első ütemének megvalósítását, amelynek során másfél kilométernyi árvízvédelmi rendszer épül ki a Prímás-szigeten – közölte a szervezet szóvivője.   A sziget városiasabb területén, a...

Elkészült az ország eddigi legnagyobb vasúti fejlesztésének II. üteme

júl 14, 2022 | praxis

A most átadott beruházás a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal felújításának második ütemeként valósult meg. Ezzel vált teljessé az ország legnagyobb mértékű, mintegy bruttó 156 milliárd forintból megvalósult vasúti fejlesztése.

 

A Százhalombatta (bez.) – Pusztaszabolcs (bez.) vasútvonal szakasz a 40-es számú, Budapest – Pusztaszabolcs – Dombóvár – Pécs vasútvonal Budapest elővárosában található szakasza, mely a csatlakozó Dombóvár – Kaposvár – Gyékényes országhatár vonallal együtt az Európai Unió TEN-T törzshálózatának (Mediterrán korridor) része. A vasútvonal kiemelt elővárosi szereppel rendelkezik, emellett néhány jelentős ipartelep áruforgalmának kiszolgálása is a vonalon zajlik.

A vasúti pálya korszerűsítése a NIF Zrt. beruházásában két szakaszra bontva valósult meg. Két évtized után ismét épült új nyomvonalon vasúti pályaszakasz a MÁV törzshálózatán. A Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti szakaszt megelőzően legutóbb az ezredfordulón készült el új nyomvonalon vezetett vasúti pálya Zalalövő és Bajánsenye között.

A 15,7 km hosszú szakasz felújításának keretében 12,98 km hosszan teljesen új nyomvonalon épült ki a kétvágányú pálya, amely által külön választható a Magyarország számára kiemelt jelentőséggel bíró MOL Nyrt. Dunai Olajfinomítóba érkező és induló szerelvények leközlekedtetése.

Az elkészült vasúti pályán részben 120 km/h, részben pedig 160 km/h sebességgel haladhatnak majd a vonatok, melynek feltétele az új ETCS biztosítóberendezés kiépítése, amely a beruházás részeként külön projektben valósul meg.

A beruházás keretében teljesen megújult Százhalombatta állomás is. A közlekedés megkönnyítése és az utazók kényelme érdekében korszerű magasperonokat alakítottak ki, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek és perontetők épültek, a térvilágítást modernizálták. Az állomás környezetében 61 férőhelyes P+R parkoló és 40 férőhelyes B+R parkoló létesült, így kényelmesebbé vált a vasút megközelítése. A korszerűsítés keretében a teljes szakaszon megújult a villamos felsővezetéki hálózat, kiépült a villamos váltófűtés, 14 műtárgy és 6 különszintű csomópont épült vagy épült át. A vasúti zajhatás csökkentése érdekében összesen 1,2 km hosszan zajvédő falat emeltek.

Az Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között szintén megvalósult a 12,2 km hosszú, kétvágányú vasúti vonalszakasz teljes átépítése, a kapcsolódó létesítmények korszerűsítésével. Összesen 33 km hosszúságú hézagnélküli vágány épült, a villamos felsővezetéki hálózatot felújították, a villamos váltófűtést kiépítették.

A szakaszon 6 szintbeni csomópont és 10 műtárgy épült vagy épült át. A zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken összesen 810 m zajvédő fal létesült. Iváncsa állomás megállóhellyé épült át, teljeskörűen felújították Pusztaszabolcs állomást is. Mindkét helyen korszerű magasperonok, új gyalogos peronaluljáró, rámpák, liftek, perontetők épültek, korszerű térvilágítási rendszert létesítettek és elbontották a használaton kívüli állomási épületeket.

Iváncsa megállóhelyen 124 férőhelyes P+R parkolót, 56 férőhelyes B+R parkolót, Pusztaszabolcs állomáson 72 férőhelyes P+R parkolót és 120 férőhelyes B+R parkolót alakítottak ki, ezzel is segítve az állomásra érkezők közlekedését.

A mintegy 156 milliárd forintból megvalósuló beruházás teljes mértékben igazodik azon szemléletbe, mely a vasutat az unión belüli személy- és áruszállítás gerincévé kívánja tenni, ezzel az autózással szemben egy környezetkímélő, energiahatékony és biztonságos közlekedési alternatívát biztosítva, fókuszban tartva a klímavédelmet és a klímasemlegességet.

Tessely Zoltán, Fejér megye 3. sz. választókerületének országgyűlési képviselője kiemelte: “Húsz éve nem volt ilyen vasút-fejlesztésre példa Magyarországon: felújított, átépített állomásépületek várják az utasokat. Emellett a magas peronok, peronaluljárók, liftek, térvilágítás és parkolók mind-mind olyan kényelmi eszközök, amelyek a lakosság mindennapjait teszik élhetőbbé.  A kötöttpályás közlekedés fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír, ez a beruházás is felértékelődik majd a jövőben.

Virág István, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta: „Mindennapjaink egyik legnagyobb értéke az idő, az ügyfélközpontú működés fontos alappillére pedig a megbízhatóság. A Százhalombatta–Ercsi elágazás közötti új pályaszakasznak és az üzembe helyezett Központi Forgalomirányításnak köszönhetően a 40a, valamint a 40. számú vonalakon kiszámíthatóbbá, megbízhatóbbá válik a vasúti közlekedés. A Déli pályaudvarról délután Dunaújvárosba, illetve este Dombóvárra közlekedő zónázó vonatok, és a reggel Pusztaszabolcsról Budapestre közlekedő zónázó vonatok is megállnak Iváncsa megállóhelyen. A jegy- és bérletvásárlás megkönnyítése érdekében a vonalon 2022 tavaszán minden állomásra és megállóhelyre új típusú jegykiadó automatát telepített a MÁV-START.”

Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója elmondta: „Külön projektszakaszként, de a vasúti pálya megújításával összehangolt ütemezésben új elektronikus biztosítóberendezés és korszerű utastájékoztatási és távközlési rendszer is kiépült. A munkálatok során megvalósult a Százhalombatta és Pusztaszabolcs államoások felvételi épületének teljes körű, illetve Iváncsa állomás felvételi épületének részleges rekonstrukciója.  A beruházás részeként korszerűsítettek 3 állomási és 3 nyílt vonali útátjárót. A mai átadót követően a vonalszakaszt érintő munkák nem érnek véget, mivel az ETCS rendszer megvalósítása jelenleg is folyamatban van a Siemens Mobility Kft. kivitelezésében.” 

A pályafelújítási munkálatokat a Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. és Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft. konzorciuma végezte, a biztosítóberendezési munkarészeket pedig a Siemens Mobility Kft. A fejlesztés uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával, a Technológiai és Ipari Minisztérium (jogelődje: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.

 

Forrás: NIF

Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki

Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki

A Suzuki esztergomi gyárában saját napelemparkot adtak át, a közel 800 millió forintos beruházás a vállalat éves energiaszükségletének 6-7 százalékát fedezi – közölte a cég kommunikációs vezetője február 26-án.   Bonnár-Csonka Zsuzsanna tájékoztatása szerint a...

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság megkezdte az Esztergomot védő új gátrendszer első ütemének megvalósítását, amelynek során másfél kilométernyi árvízvédelmi rendszer épül ki a Prímás-szigeten – közölte a szervezet szóvivője.   A sziget városiasabb területén, a...