Rendkívüli kereskedői konferenciát rendezett a Mapei Kft., hogy segítsen felkészülni a küszöbön álló válságra. A június 8-án, Budaörsön tartott rendezvényen mintegy 70 építőanyag-kereskedés képviselője vett részt.

 

Komor a hangulat: a Mapei Kft. májusi gyorsfelmérése szerint a szakemberek 95 százaléka számít válságra. Bár a vállalat szerint az ágazat lassulását az év végéig fékezi az otthonteremtési és -felújítási támogatások rendszere, azonban a kedvezőtlen nemzetközi gazdasági folyamatok, az orosz–ukrán háború, a csökkenő önkormányzati beruházások előre vetítik az építőipar nehézségeit.

„Vége a kényelemnek! Fel kell állnunk a fotelből!” – figyelmeztet Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője. A szakember előadásában rámutatott, hogy az előző időszak építőipari növekedése átalakította a piacot. Nem ritkán már az igények kielégítése is nehézséget okozott az élénk kereslet miatt. Ennek hatására az építőanyag-kereskedések nem eladnak, hanem kiszolgálnak. A vállalat kereskedelmi statisztikai adataiból kiderült, hogy 2021-ben több mint egyharmadával csökkent az eladás kezdeményezése az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A szakember szerint a következő időszak kulcsfeladata, hogy javítani kell az üzleti folyamatok, különösen az értékesítés hatékonyságát. Azt javasolja, hogy a kereskedések az értékesítők bevonásával dolgozzanak ki egy stratégiát arra, hogy milyen folyamaton keresztül lesz vásárló az üzletbe belépő potenciális vevőjelöltekből. Ugyanakkor ebben az időszakban sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a vevők kiszolgálására, támogatására, mint eddig bármikor. Ez a siker feltétele! Ennek érdekében minden eddiginél nagyobb figyelmet kell adni a törzspartnereknek, és gondosabban kell kezelni őket. Erre példa egy kiemelt projektekre specializált értékesítő, aki a kereskedés környékén található kisebb-nagyobb projekteket folyamatosan látogatja, és értékesít – tanácsolja Markovich Béla.

 

„Mire készüljünk? Mindenre!”

Így foglalta össze az építőipar kilátásait Szautner Csaba, a Mapei Kft. kereskedelmi vezetője. Véleménye szerint a legnagyobb a visszaesés valószínűsége, azonban egy válság lehetőségét sem lehet kizárni, mindenre fel kell készülni. Azonban ami biztos, hogy a következő időszakot nemcsak hogy túl lehet élni, de akár ki is lehet aknázni, ha felkészülnek rá a kereskedések.

A legfontosabb, hogy át kell tekinteni a kiadásokat, különösen a megszokásból végzett tevékenységeket, melyek megtérülése bizonytalan. Ilyenek a meg nem térülő kiadások, mint a luxusautók, utazások, valamint a hosszú megtérülésű beszerzések és a hosszú távú, fedezet nélküli anyagi kötelezettségvállalások, mint a hitelből építés. Hangsúlyozta, hogy meg kell becsülni a jó és megbízható régi vevőket, valamint a megbízható, jó kollégákat. Véleménye szerint megbecsülést azok a kollégák érdemelnek, akik termelnek, hűségesek, magukénak érzik a céget, és hajlandóak fejlődni.

A szakember felhívta a figyelmet, hogy a válság lehetőségeket is teremt. Készen kell lenni a felszabaduló piacok kiszolgálására, a jó szakemberek megszerzésére, valamint az esetleges cégfelvásárlásokra, telephely- és eszközvásárlásra.

 

A felkészülés mindennél fontosabb

„Azért döntöttünk a konferencia gyors megszervezése mellett, mert a korábbi válságokból látjuk, hogy a felkészülés a túlélés feltétele! Aki felkészültebben várja a visszaesést, az képes lesz nemcsak túlélni, de akár meg is erősödni. Az elmúlt évek konjunktúrájában nagyon sok nem fenntarthatóan működő vállalkozás, köztük számos kontár cég alakult, melyek kevéssé válságállók. A felszabaduló piacban rejlő lehetőségek kiaknázása kulcsfontosságú!” – foglalta össze Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.

A konferencia további programjában marketingről, ügyfélkezelésről, a nehéz gazdasági helyzetben szükséges vezetői intézkedésekről hallhattak előadásokat a részt vevő építőanyag-kereskedők.