27° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
27° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Termékfejlesztés és fenntarthatóság

febr 12, 2022 | kitekintő

A Protolabs 2022-es fenntarthatósági jelentése különböző iparágak és szakemberek körében végzett felmérésen alapul és áttekintést ad a termékfejlesztés fenntarthatósággal kapcsolatos kezdeményezéseiről.
 

 

A 3D nyomtatási és digitális gyártási szolgáltatásokat nyújtó Protolabs a napokban tette közzé 2022-es fenntarthatósági jelentését, amely azt vizsgálja, hogy a vállalatok miként tesznek lehetővé a fenntarthatóbb gyakorlatokat és technológiákat termékfejlesztési erőfeszítéseik során. Mintegy 200 mérnököt, terméktervezőt, fenntarthatósági vezetőt és vállalati vezetőt kérdeztek meg. A válaszadók többsége hangsúlyozta a fenntarthatóság jelentőségét a termékfejlesztés közvetlen befolyásolásában, 80%-uk megjegyezte, hogy a fenntarthatóság meghatározott szerepet játszik vállalatuknál, akár a termékfejlesztési folyamat részeként, akár a mindennapi programokban és tevékenységekben. A jelentés szerint a válaszadók közel 90%-a az elmúlt két évben olyan figyelemre méltó vállalati változtatásokat hajtott végre, amelyek a terméktervezés és -fejlesztés során a fenntarthatóság javulását eredményezték. A megkérdezettek 34%-a jelentős, 54%-a pedig csak mérsékelt változtatásokat hajtott végre.

A fenntarthatóság érdekében 68%-uk mesterséges intelligencia (AI) technológiákat, fenntarthatósági tervezést (DfS) és az elektronika integrálását alkalmazza. Eközben 63% a vállalati társadalmi felelősségvállalásra, 62% pedig a fenntartható csomagolásra is összpontosított. A jövőbeni bevezetés szempontjából figyelembe vett fenntarthatósági gyakorlatok közé tartozik a vállalati társadalmi felelősségvállalás (54%), a zárt körfolyamatú termékfejlesztés (47%) és az additív gyártás (40%). A terméktervezők és mérnökök a legnagyobb lehetőségnek a beszerzés és a beszerzés mellett az anyagtervezést tartják a fenntarthatósági célok elérésére. Az elmúlt két év során a terméktervezésben a preferált anyagok között szerepelnek az öntéshez és megmunkáláshoz használt műanyagok (PC, PBT, PA, PEEK), a megmunkáláshoz használt fémek (alumínium, sárgaréz, szén, rozsdamentes acél) és a 3D nyomtatáshoz használt fémek (szén, rozsdamentes acél). A fenntarthatósági célok elérésének legnagyobb kihívása azonban a költségek és a minőség egyensúlyban tartása lesz a nagy teljesítményű műanyagok fokozott használata miatt, ami várhatóan az elkövetkező években is folytatódik. Míg a felhasznált anyagok 65%-át főként a formázáshoz használt műanyagok teszik ki, a következő két évben a felhasználás gyakorisága várhatóan 72%-ra emelkedik.

„Innovatív tervekkel kell előállnunk, de a fenntarthatósági kormányzati (értsd állami) előírásoknak is meg kell felelniük. És persze tekintettel kell lennünk bizonyos költségekre is, hogy a vállalkozásunk megfelelően működhessen” – osztotta meg észrevételeit a felmérés kapcsán egy orvostechnikai eszközök tervezésével foglalkozó ipari mérnök. „Az anyaggazdálkodás jelenleg a legfontosabb fenntarthatósági célkitűzés (41%), és várhatóan a jövőben is ez lesz a legnagyobb kihívás. Ezt követi többek között az üzemeltetési termelékenység (37%), az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása (32%), a hulladékcsökkentés (28%) és a harmadik fél beszállítók/szerződéses partnerek fenntarthatósági megfelelése. Összességében a vállalatok arra számítanak, hogy két év múlva ugyanazokért a célokért fognak dolgozni, mint ma.

A felmérésben a válaszadók közel 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy legalább hat éve aktívan részt vesz a fenntarthatósági erőfeszítésekben. A fenntarthatósághoz való általános hozzáállás azonban még mindig csak „langyos”. A válaszadók többsége elismerte, hogy a fenntarthatósági kezdeményezéseket a vállalatuknál elsősorban a jogszabályok vezérlik, és a pénzügyi aggályok háttérbe szorítják őket. Néhány terméktervező és mérnök ugyanezeket az aggodalmakat osztotta meg, és a legtöbbjük csak mérsékelten bízik abban, hogy megérti, hogyan illeszkedik a fenntarthatóság az általános vállalati stratégiához. Emellett a válaszadók közel egyharmada osztotta meg, hogy vállalatuk még mindig nem rendelkezik a fenntarthatósággal kapcsolatos kulcsfontosságú teljesítménymutatókkal (ez az úgynevezett KPI-k).

Érdekes, hogy egyedül az orvostechnikai eszközök iparágában fejezték ki a válaszadók a fenntarthatóság jelentőségét a terméktervezésben és -fejlesztésben, mert szerintük ez a helyes dolog. Ezzel szemben az autóipari fejlesztőiparban dolgozó válaszadók úgy nyilatkoztak, hogy az ő iparágukban a fenntarthatósági kezdeményezéseket elsősorban a szabályozásoknak és az iparági normáknak való megfelelés vezérli. A felmérés szerint azonban úgy tűnik, hogy a pozitív hatások elérése tekintetében a repülőgépipar megelőzi mind az autóipart, mind az orvostechnikai eszközöket gyártó iparágakat. Ezt állítólag úgy érték el, hogy a fenntarthatóságot a vállalati kultúrába integrálták, és ezzel párhuzamosan a termékekbe is beépítették.

 

Forrás: https://www.engineering.com/story/protolabs-releases-2022-sustainability-report

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...