1° C
Ma 2025. február 07., péntek, Tódor és Rómeó napja van.
1° C
Ma 2025. február 07., péntek, Tódor és Rómeó napja van.
Lázár János: hatsávossá bővül az M1-es autópálya Győrig

Lázár János: hatsávossá bővül az M1-es autópálya Győrig

Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A kormány által jóváhagyott, 800 milliárd forintos beruházás 100 év viszonylatában a legnagyobb autóút- és autópálya-építés lesz – jelentette be az építési és közlekedési...

A Nemetschek Group új AI asszisztenst mutatott be

A Nemetschek Group új AI asszisztenst mutatott be

A Nemetschek-Csoport mesterséges intelligencia chatbotja az Allplan és a Graphisoft rendszerekben debütál, majd idővel a Nemetschek teljes portfóliójára kiterjed.   Ez az első kézzel fogható megnyilvánulása a Nemetschek azon tervének, hogy idén portfóliójában...

Európa legnagyobb felhő-, és MI központja épül

Európa legnagyobb felhő-, és MI központja épül

2030-ban az angliai Hertfordshire-ben helyezik üzembe Európa legnagyobb felhő- és mesterséges intelligenciaközpontját, amely a DC01UK nevet kapta.   Az adatközpontok ma már „kritikus nemzeti infrastruktúrának” számítanak, és a techUK szakmai szervezet...

Mint a mesében: újabb viták a Notre-Dame rekonstrukciója körül

dec 15, 2021 | kitekintő

Újraindult a vita a tűzvészben leégett párizsi Notre-Dame székesegyház rekonstrukciójáról, mivel a belső tér turistabarát átalakításának tervei lényeges változtatásokat javasolnak az eredeti állapotokhoz képest. A kritikusok szerint Disney-fikciónak tűnő elképzelések születtek, a döntés még várat magára.
 

 

Párizs híres gótikus székesegyházát 2019 áprilisában hatalmas tűzvész sújtotta, súlyosan megrongálva azt, amely a XIX. századi torony leomlását okozta. A tűzvész után építészek javaslatokat tettek a katedrális modern újjáépítésére, ám a szakrális épület jövőjével kapcsolatos találgatásoknak 2019 májusában Emmanuel Macron elnök nyilatkozatával vetett végett, mely szerint a tornyot a tűzvész előtti formájában építik újjá.

A Notre-Dame felújításának legmegfelelőbb módjáról szóló vita azonban az idei év végéhez közeledve újra fellángolt, amikor napvilágra kerültek a katedrális belső terének tervezett átalakításáról szóló tervek. Maurice Culot, párizsi építész és kritikus a Telegraphnak azt nyilatkozta, hogy „mintha a Disney lépne be a Notre-Dame-ba. Amit a Notre-Dame-mal terveznek, azt soha nem tennék meg a Westminster apátsággal vagy a római Szent Péter Székesegyházzal” – mondta. Ez egyfajta vidámpark, nagyon gyerekes és triviális a hely nagyságához képest”.

Maria Luisa Ceccarelli Lemut, a pisai egyetem középkori történelem professzora a lapnak elmondta: „Egyszerűen restaurálást kellene végezni, és nem olyan megoldásokat választani, amelyek megváltoztathatják az építészeti elrendezést vagy önkényesen „modernizálhatják” az épületet.”

A javasolt változtatások főként a székesegyház azon részeire vonatkoznak, amelyeket a tűz viszonylag érintetlenül hagyott, a sérült elemeket még mindig a korábbi állapotukban kívánják helyreállítani. A gyóntatófülkéket, oltárokat és klasszikus szobrokat modern művészeti falfestményekkel, valamint új fény- és hangeffektekkel kívánják felváltani, amelyek célja „érzelmi terek” létrehozása – olvasható a Daily Telegraph című brit napilapban. Az újság által ismertetett javaslatok szerint a látogatókat egy „felfedezőútvonalon” vezetnék végig a tematikus kápolnákon, köztük egy olyanon, amely erősen környezetvédelmi témájú. A tervek szerint a kápolnák falára a Bibliából vett idézeteket vetítenének ki különböző nyelveken, többek között mandarinul.

A felújítás tervezésében részt vevő egyházi tisztviselők azzal érveltek, hogy a változtatások segítenek majd a kereszténységet közérthetőbb formában elmagyarázni a katedrális évi több millió látogatójának. A francia Nemzeti Örökség és Építészeti Bizottság is tárgyalja a javaslatokat, csak ezt követően születik végső döntés a rekonstrukcióról.

 

Forrás: Controversy over Notre-Dame restoration reignites (dezeen.com)

 

Lázár János: hatsávossá bővül az M1-es autópálya Győrig

Lázár János: hatsávossá bővül az M1-es autópálya Győrig

Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A kormány által jóváhagyott, 800 milliárd forintos beruházás 100 év viszonylatában a legnagyobb autóút- és autópálya-építés lesz – jelentette be az építési és közlekedési...

A Nemetschek Group új AI asszisztenst mutatott be

A Nemetschek Group új AI asszisztenst mutatott be

A Nemetschek-Csoport mesterséges intelligencia chatbotja az Allplan és a Graphisoft rendszerekben debütál, majd idővel a Nemetschek teljes portfóliójára kiterjed.   Ez az első kézzel fogható megnyilvánulása a Nemetschek azon tervének, hogy idén portfóliójában...

Európa legnagyobb felhő-, és MI központja épül

Európa legnagyobb felhő-, és MI központja épül

2030-ban az angliai Hertfordshire-ben helyezik üzembe Európa legnagyobb felhő- és mesterséges intelligenciaközpontját, amely a DC01UK nevet kapta.   Az adatközpontok ma már „kritikus nemzeti infrastruktúrának” számítanak, és a techUK szakmai szervezet...