Megkötötték a szerződést, kezdődhet a Mexikói úti P+R parkolóházak tervezése. A Budapest Fejlesztési Központ által kiírt közbeszerzés nyertese a KÖZTI Zrt. – közölte közösségi oldalán a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid.
 

 

A Köztinek összetett tervezési programot kell végig vinnie a koncepciótervtől egészen az építéshez szükséges engedélyek beszerzésééig és a kiviteli tervekig. A tervezési munka nettó 624 millió forint értékben 2023 nyaráig tart, a projektet teljes egészében a kormány döntése szerint a központi költségvetés finanszírozza. A tervezési munkát a BFK a kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntései alapján végzi, Fürjes Balázs államtitkár irányítása mellett. A feladat az elsősorban az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen legalább 1500 férőhelyes új P+R-parkolóházak tervezése az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is.

Két, egymáshoz közeli helyszínen épülhetnek a parkolóházak. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházak létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének megújításához, zöldebbé tételéhez, a beruházás a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belváros forgalomcsillapításához szükséges feltétel.

A parkolóházak az utolsó bástyát jelentik majd a jelenleg még a Ligetbe és a Ligeten át a belvárosba tartó autóforgalom mérséklésére azzal, hogy jó lehetőséget adnak az autósoknak arra, hogy átüljenek a közösségi közlekedésre – írja a BFK irányítója –; az utolsót, de nem az egyetlent, az itt, a Hungária körútnál hagyott autóknál csak azok jobbak a város élhetősége és levegője szempontjából, amelyek már ide sem jutnak el.

A Városliget északi határán létesülő Mexikói úti P+R-parkolóházak ugyanakkor nemcsak a Városligeten, a Kós Károly sétányon át a belvárosba irányuló átmenőforgalmat csökkenthetik, hanem a célforgalmat is, vagyis a Városliget intézményeibe, például az Állatkertbe igyekvők is parkolhatnak itt. (Vagy a park másik, déli oldalán megnyílt Múzeum mélygarázsban.) A Liget autómentesítése ugyanis a parkolás megszüntetését is jelenti a fák között. A két funkció szerencsésen ki tudja egészíteni egymást, a parkolóházakban hétköznap elsősorban az ingázók, hétvégén, nagyobb rendezvények idején a Városligetbe látogatók hagyhatják majd az autóikat. Ugyancsak a térség közlekedési rendszerének átalakításához tartozik a Rákosrendező pályaudvara fölött épülő híd és a hozzá kapcsolódó komplex közlekedésfejlesztés (https://automentesvarosliget.hu/hid-rakosrendezo-folott/

Az évtizedek óta tervezett felüljáró egyrészt azzal tudja mérsékelni az autóforgalmat, hogy meghosszabbítja a 3-as villamos tengelyét minimálisan a Béke térig, azaz a 14-es villamos vonaláig, másrészt a szomszédos Zugló és Angyalföld összekapcsolásával tehermentesíteni tudja a Hungária körutat, hogy az elvezethesse a Városligettől az onnan kitiltandó forgalom továbbra is megmaradó részét.

A tervezőnek a terület funkcióvizsgálatával kell kezdenie a munkát, majd el kell készítenie a koncepcióvázlatokat. A tervezési munka elején a tervezőnek meg kell vizsgálnia, körül kell járnia többek között az alábbi szempontokat, kérdéseket:

– A tervezési területre jelenleg és a beruházás után érkező közúti forgalom napi csúcsórai nagysága, irányai

– A jelenlegi és a parkolóházak felépítése utáni átszállóforgalmak, jellemző gyalogos áramlási irányok

– Az épületenként biztosítandó P+R, kerékpártároló- és buszparkoló-férőhelyek száma

– A meglévő Mexikói úti troli- és buszvégállomás szükséges áttervezése

– Az M1 metró meghosszabbítási elképzeléseivel egyeztetett módon meghatározni a parkolóházak felépítését, elhelyezkedését

– Az egyes parkolóházak kapacitása

– Az M3-as sztráda végcsomópontja felüljáróinak a parkolóházak különböző szintjeire történő lehetséges kapcsolódási pontjai

– A közösségi közlekedési eszközökre történő átszállások lehetséges kialakításai

– Tekintettel a fontos helyszínre: igényes építészeti megjelenés, tömegképzés, városképi illeszkedés, homlokzatok

– Esetleges mélygarázsszint(ek) kialakításának vizsgálata

– Mikromobilitási eszközök tárolása esetleg bérlési lehetősége a parkolóházakban vagy azok közelében

– A fő gyalogosforgalmi áramlatok, átszállók fogadása

– Kiskereskedelmi funkció

– Tetőfelület hasznosítása (napelemek, extenzív zöldtető, közösségi tér vizsgálata)

– Turistabusz-parkolóhelyek

 

Forrás: Vitézy Dávid / Facebook