Az ABB a világ egyik legnagyobb elektromos buszflottáját kiszolgáló, nagy teljesítményű töltési infrastruktúra tervezésére, szállítására, tesztelésére és üzembe helyezésére kapott megbízást. A projekt keretében az ABB nagy teljesítményű töltési infrastruktúrát szállít ahhoz az 1000 elektromos járműből álló buszflottához, amely naponta 50 ezer utast szállít Katar-szerte.   
 

 

Katar azt a célt tűzte ki, hogy a közösségi közlekedésben működő buszhálózata esetében az elektromos hajtás részarányát 2022-re 25%-ra, míg 2030-ra 100%-ra emeli. E terv keretében az emírség egy ütemben a világ egyik legnagyobb, e-buszokra épülő hálózatát kívánja kiépíteni. A Mannai Trading Company-val, az infrastruktúra fejlesztésért felelős hatósággal, az Ashghallal, valamint a flottaüzemeltetővel, a Mowasalattal együttműködve az ABB nehézgépjármű-töltőberendezéseket tervez, illetve telepít Katar-szerte több helyszínen: 4 autóbuszgarázsba, 8 buszállomáson és 12 metróállomáson. A projekthez 3 évre szóló szerviz-megállapodás is tartozik.

Frank Muehlon, az ABB E-mobilitás divíziójának vezetője így nyilatkozott: „Az ABB 2030-ig szóló fenntarthatósági stratégiájával összhangban arra törekszünk, hogy a technológia élvonalába tartozó, intelligens töltési megoldásainkkal elősegítsük, hogy a járműflottákkal ki tudják aknázni az e-mobilitásban rejlő lehetőségeket. Mivel a világ a zöld buszflották megvalósítása felé tart, így a megoldásainkkal azon a téren is élen járunk, hogy világszerte segítjük a nagyvárosokat és a régiókat megismerni az elektromos hajtás előnyeit, és bemutatni számukra, hogy az miként segíti elő az áttérést a tisztább és zöldebb közlekedési megoldásokra.”          

 

A projekt keretében az ABB több mint 125 MW töltési kapacitást, 1300 járműtelepi töltőcsatlakozót és 89 pantográfos töltőt szállít. Az utóbbiak közül négy mobil kivitelű lesz. Ezzel a Mowasalat teljes elektromos buszflottájának feltöltése biztosítható éjszaka, a járműtelepen való parkolás közben, míg üzem közben, a pantográfos töltők biztosítanak az üzemeltetők és az utasok számára egyaránt kedvező, gyors és kényelmes töltést, az utasforgalom megzavarása nélkül.

Az ABB olyan adatkapcsolatot és interfészeket is szállít, amelyekkel a töltési infrastruktúra működése összekapcsolható és integrálható a Mowasalat flottairányítási rendszerbe (Mowasalat Fleet Management System), így biztosítva a flottaüzemeltetés folyamatos optimalizálását a hét minden napján. A flottairányítási rendszerbe történő integráláson túl, a töltők csatlakoznak az ABB Ability™ felhőre is, így biztosítva lesz az infrastruktúra 400 paraméteren alapuló távoli ellenőrzése és diagnosztizálása is. Ez a teljes körű megoldás maximalizálja az üzemidőt és a hatékonyságot, illetve megbízható töltési infrastruktúrát biztosít az utazóközönség számára is.

Dr. Saad Ahmed Ibrahim Al Mohannadi, a Public Works Authority ‘Ashghal’ elnöke így nyilatkozott: „Katar már eddig is fontos lépéseket tett az éghajlatváltozás ellensúlyozására és a fenntarthatóság támogatására. Ennek keretében különböző helyi programokat és kezdeményezéseket indítottunk el, és hozzáláttunk a zöld közösségi közlekedési megoldások bevezetéséhez is. Katar ambiciózus célokat tűzött ki a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén, és jelentősen hozzájárul a klímaváltozás mérséklését, illetve az ahhoz való alkalmazkodást célzó világméretű törekvések sikeréhez is. Az e-mobilitási infrastruktúra kiépítése Katarban szintén ezeket a célokat szolgálja. A projekt kapcsán azért választottuk partnerünknek az ABB-t, mert osztja a zöldebb jövő megteremtésére vonatkozó jövőképünket, és olyan szaktudással rendelkezik, amely hatékonyan támogatja Katar környezetvédelmi és közösségi közlekedési céljainak elérését. Nagy várakozással tekintünk az ABB-vel folytatott együttműködés elé.” 

A cég nagy teljesítményű töltőit már telepítették sok buszdepóban és a világ számos nagyvárosában; az ABB berendezései töltik Németország első, a Hamburger Hochban AG üzemeltetésében lévő elektromos buszflottáját is. A vállalat legutóbb a milánói közlekedési cég, az ATM San Donato járműtelepére tervezett kísérleti programhoz szállított töltőberendezéseket.