Újabb jelentős összeggel, több milliárd forinttal támogatja a kormány Miskolc úthálózatának fejlesztését. Az Y-híd építésével kapcsolatos egyeztetéseken többször is felmerült, hogy a megnövekedett városi forgalom miatt, több helyen is szükség lenne új tehermentesítő utak megépítésére. A kormány támogatásával megszületett a szakmapolitikai döntés, hogy az Y híd által létrejövő úthálózati elemek fejlesztését folytatni kell további szakaszok 2×2 sávosra bővítésével. Ezen döntés eredményeképp még idén szeptemberben közbeszerzési eljárást indít a NIF Zrt. az Y híd utáni új útszakaszok tervezőjének kiválasztására.
 

 

„Örömmel jelenthetem be, hogy kérésem meghallgatásra került, a magyar kormány döntött arról, hogy újabb utak, útszakaszok megépítésével támogatja Miskolc város úthálózatának fejlesztését” – mondta Csöbör Katalin országgyűlési képviselő. „A megszületett szakmapolitikai döntés a meglévő úthálózatok 2×2 sávra bővítéséről és új útszakaszok megépítéséről szól. Még idén szeptemberben közbeszerzési eljárást indít a NIF Zrt. az új útszakaszok tervezőjének kiválasztására, és várhatóan jövő tavasszal kezdődik meg a bő két éves bonyolult tervezési munka. A kivitelezési munkák előreláthatólag 2025-ben kezdődhetnek meg. Úgy gondolom, hogy ezzel a döntéssel és a majdan megvalósuló infrastrukturális fejlesztéssel gyökeresen megújul majd Miskolc keleti városrésze, számtalan gazdasági lehetőséget is teremtve ez által. A projekt összköltségét több mint 10 milliárd forintra becsülik a szakemberek, pontos összeget csak a tervek birtokában lehet majd tudni. Az új projektelemek előkészítési fázisára a pénzügyi forrásokat teljes egészében a magyar állam biztosítja, így az Miskolc város költségvetését nem terheli.”

 

„Az Y-híddal kapcsolatban többször merült fel a kérdés, hogy mennyire ad megoldást Miskolc keleti városrészének közlekedési problémáira, és természetesen a válasz az volt, hogy csak részben, úgy viszont fontos válaszokat ad. Nem is volt kérdés, hogy folytatni kell, ez a mostani döntés arról szól, hogy ez a folytatás milyen irányban történjen meg. A tervezési szerződés jövő tavaszi megkötése után első fázisában feltárja a város fő tömegközlekedési csomópontjainak, a Búza tér, a Gömöri és Tiszai pályaudvarok egymással és az új útszakaszokkal való kapcsolódási lehetőségeit” – tájékoztatott Nyul Zoltán, a NIF Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Majd elkészül az új 2×2 forgalmi sávos, végig a felszínen vezetett főút engedélyezési terve az Y híd és a József Attila úti nagy körforgalom között, mintegy 3 km hosszban. Az új útszakasz az Y híd keleti ágától indulva új nyomvonalon elhalad a Tisza pályaudvar előtt, majd a Szinva és a vasúti területek között folytatódik keleti irányban, míg eléri a Fonoda utcát. A Fonoda utca kb. 800 méter hosszú szakaszán folytatódik a nyomvonal, annak szintén 2×2 sávosra való áttervezésével. A Csokonai utca csatlakozása előtt északra fordul az új nyomvonal és a Sajón egy új hídon átvezetve éri el a meglévő nagy körforgalmat a József Attila utcán. Az új útszakasz építési engedélyei és kisajátítási tervei tervezetten 2023. év végére állhatnak a NIF Zrt. rendelkezésre, melyet követően várhatóan 2024 II. félévében elkészülhetnek a kiviteli tervek is. Az építési engedély megszerzése birtokában a NIF Zrt. által megkezdődik az útszakasszal érintett területek magyar állam javára való megszerzése, majd azok kivitelezésre való előkészítése, a szükséges épületbontási munkák elvégzése. A kivitelezési munkák így legkorábban a területelőkészítések befejezése és a vállalkozó kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás lezárása után a pénzügyi források rendelkezésre állását követően 4 év múlva kezdődhetnek meg.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy Miskolcon a korábbi tervek között szereplő intermodális csomópont egy külön szintű városi átvezetésre rátelepített létesítmény lett volna a Tiszai pályaudvarra optimalizálva. Ezt az elképzelést az országgyűlési képviselő, az önkormányzat és a NIF együtt gondolkodása felülírta és úgy döntöttek, hogy inkább a ma is meglévő decentrumok (Tiszai pályaudvar, Gömöri pályaudvar és Búza tér) fejlesztésére, összekapcsolására fókuszálnak.

 

Jó ütemben halad az Y-híd építése

A 337 m hosszú Miskolci Y híd a Tiszai-pályaudvar felé vezető ágán a pályalemez betonozása történt meg két ütemben az előregyártott gerendák felhelyezését követően, valamint a szintén előregyártott támfal elemek közötti feltöltés is folyamatos. A híd felszerkezetének építése tovább folytatódik a monolit, helyszínen készülő vasbeton lemez építésének előkészítésével. Az „Y” híd Kisfaludy utcai ágán elkészült a cölöpalapozás és készül a cölöpöket összefogó gerenda is. Megkezdődött a Pfaff Ferenc utával párhuzamos szervízút nyomvonalának kialakítása is a humuszréteg eltávolításával, valamint a Vörösmarty utcán már elindultak a hírközlési hálózatok kiváltási munkái. A 92. sz. Miskolc-Bánréve-Ózd vasútvonal keresztezésében, a munkaterületen lévő vasúti átjáró külön kerékpáros átvezetéssel történő megvalósítása 2021. június 21-én befejeződött és a vasúti átjáró MÁV általi forgalomba helyezése megtörtént. A közforgalom számára azonban az átjáró továbbra is zárva tart.

 

Forrás: NIF