8° C
Ma 2024. október 12., szombat, Miksa napja van.
8° C
Ma 2024. október 12., szombat, Miksa napja van.
Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Esztergom fölött bújik meg az a szlovákiai, zömében magyarok lakta kis falu, melynek borait a világ legjobb éttermeiben kínálják. A vidék egyik borászata, azonban nemcsak emiatt vált érdekessé az utóbbi időben, hanem mert a pincészet épületei szinte világítanak a...

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol tart jelenleg az elektromobilitás folyamata, kik diktálják a járműfejlesztés trendjeit, a technológiai versenyben jelenleg milyen fejlesztési irányokat preferálnak a gyártók, illetve napjainkban milyen új megoldásokon dolgoznak a mérnökök? – ezekről a kérdésekről...

Fahidak új generációja

júl 9, 2021 | kitekintő

A németországi Rems-völgyben a közelmúltban átadott, tömör fából készült gyalogos- és kerékpároshidak nemcsak egy fenntartható új műszaki megoldást kínálnak – amely kihasználja a modern faépítés lehetőségeit –, hanem a fahídépítés önálló, modern tervezési nyelvezetének kialakítását is lehetővé teszi. Mindez abban az indokolásban szerepel, amellyel Baden-Württemberg tartomány szakmai zsűrije alátámasztotta az Állami Építődíj (Staatspreis Baukultur) odaítélését.
 

 

A többesszámot az indokolja, hogy egyszerre három hidat adtak át: a Rems és az Urbach folyókon átívelő Urbacher Mitte és Birkelspitze nevű hidak a támpillérekkel együtt egyaránt 38,20 méteresek, míg a harmadik – a Häckermühle – 16,6 méteres.

 

A Stuttgarti fahíd elnevezésű interdiszciplináris kutatási és fejlesztési projekt célja egy sorozatgyártású, innovatív fahídszerkezet kifejlesztése és megvalósítása volt. Ezért a mérnöki és építészirodán (Knippers Helbig GmbH, Stuttgart, és Cheret Bozic Architekten BDA DWB, Stuttgart) kívül a Schaffitzel Holzindustrie építőipari vállalat és a Stuttgarti Egyetem Anyagvizsgáló Intézete is részt vett a munkában. A projektet az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és a Holz BW klaszter finanszírozta. A gyalogosok és kerékpárosok számára készült ragasztott szerkezeteket eleve integrált tömörfa hidakként tervezték, azaz sérülésre hajlamos csapágyak és illesztések nélkül, és nagyrészt előregyártott, a gát területén cölöpalapra helyezett és elől összefogott vázszerkezetek segítségével állították fel. A hidak a tartószerkezeten túlnyúló, vékony textilbeton lemezekből készült járófelület alkalmazása miatt szerkezeti favédelemmel is rendelkeznek, és ezért kifejezetten alacsony karbantartási igényűek. A hosszú élettartam mellett a minimálisra csökkentett beton, illetve cementtartalom ökológiai szempontból is előnyös.

A lépcsős kialakítású aljzatnak köszönhetően a masszív falszerkezet ellenére a hidak nagyon filigránnak tűnnek. A rozsdamentes acél kábelhálóval borított korlátok szépen formázottak. Mindez együtt azt eredményezi, hogy a hidak természetes módon illeszkednek a környezetükbe.

 

Forrás: https://www.baukultur-bw.de/initiativ/staatspreis-baukultur-2020/staatspreis/die-stuttgarter-holzbruecke-im-remstal-in-urbach-und-weinstadt

 

Fotók: Schaffitzel Holzindustrie

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Esztergom fölött bújik meg az a szlovákiai, zömében magyarok lakta kis falu, melynek borait a világ legjobb éttermeiben kínálják. A vidék egyik borászata, azonban nemcsak emiatt vált érdekessé az utóbbi időben, hanem mert a pincészet épületei szinte világítanak a...

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol tart jelenleg az elektromobilitás folyamata, kik diktálják a járműfejlesztés trendjeit, a technológiai versenyben jelenleg milyen fejlesztési irányokat preferálnak a gyártók, illetve napjainkban milyen új megoldásokon dolgoznak a mérnökök? – ezekről a kérdésekről...