Az M85 autóút 53,5 kilométeres szakaszának forgalomba helyezésével javul a közlekedés színvonala és biztonsága, valamint erősödik a régió versenyképessége. A Balfi csomópontig tartó szakasz átadó ünnepségén jelen volt Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, Barcza Attila, a térség országgyűlési képviselője, Farkas Ciprián, Sopron MJV polgármestere és Kondrik Kornél, a NIF Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese.
Az M85-ös autóút története egészen 2017-re nyúlik vissza. Ekkor fejeződött be a 17 km hosszú Csorna elkerülő szakasz építése, majd 2018 februártól folytatódott a kivitelezés az elkerülő nyugati pontja és Sopron-kelet közötti 51 km-es szakaszon. Az M85 Csorna- Sopron- Kelet csomópontot tavaly december óta használhatják a közlekedők.
Az M85 autóút következő szakasza a Sopron-kelet csomópont – Fertőrákos csomópont közötti rész.
A 6,4 km hosszú szakaszon 2×2 sávos autóút került kiépítésre fizikai elválasztással (szalagkorlát), leállósáv nélkül, 24,60 m koronaszélességgel és 2,50 m stabilizált padkával. Elkészült 7 db műtárgy, valamint a Balf és a Fertőrákos különszintű forgalmi csomópontok is.
A kivitelezést a DS Konzorcium végzi, nettó értéke 20,4 milliárd forint. A terveket az UTIBER Kft. készítette, míg a mérnöki és műszaki ellenőri feladatokat a SCARBANTIA Mérnök Konzorcium végzi.
Mivel az M85 Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont és a Fertőrákos csomópont – országhatár közötti szakasz átadása időben eltér, és ez várhatóan forgalmi nehézséget okoz majd a város életében, ezt a projektelemet plusz műszaki tartalommal kellett kiegészíteni.
Új nyomvonalra kerül a 8527. jelű Sopron – Fertőrákos összekötő út 840 m hosszon a jelenlegi Mély út nyomvonalához igazodva, illetve megtörténik a 8527. jelű út 1,1 km hosszon történő burkolatfelújítása is a Mély út csatlakozásától az M85 autóút Fertőrákos csomópontjáig, valamint a Balf csomópont térségében egy zajvédő fal is épült 152 méter hosszon.
Az autóút Balf csomópont – Fertőrákos csomópont közötti szakaszának az átadása, a forgalmi zavarok elkerülése érdekében csak ezen új nyomvonal átadásával együtt lesz lehetséges várhatóan 2022. márciusában.
A tavaly decemberben átadott M85 Sopron-keletig tartó szakasz forgalmi viszonyainak vizsgálata alapján kiderült, szükség van arra, hogy a folytatás 6,4 kilométeréből, a Balf csomópontig tartó, 2,5 kilométeres szakaszt is minél előbb használhassák a közlekedők, hiszen így direkt kapcsolat jön létre Sopron-Balf városrésszel, tehermentesítve a Sopron-kelet csomópontot az ezen irányú többlet forgalom alól, mely fejlesztés várhatóan csökkenti majd a torlódásokat a városban. A nemzetközi tranzitforgalom (Bécs, Wien) útirányjelzések továbbra is a Sopron-kelet csomópontnál maradnak.
Az átadott részhez kapcsolódóan elkészültek még az országos közúti elemek (Balfi út és a Fertőrákosi út korrekciója), valamint a keresztező (Nemeskúti út, Tómalom út és Kallómalom út), illetve a párhuzamos önkormányzati utak.
A munkák a Mély útnál és a Fertőrákos-országhatár szakasznál folytatódnak tovább. Az M85 autóút várhatóan 2024 őszére éri el az országhatárt.