28° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
28° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Autómentes város Szaúd-Arábiában

máj 13, 2021 | kitekintő

Szaúd-Arábia bejelentette egy 100 mérföld hosszú, autómentes, egyetlen vonalra felfűzött város tervét, amelynek már a neve is megvan: The Line, vagyis a vonal.

 

Mohammed bin Salman, Szaúd-Arábia trónörököse mutatta be a 100 mérföldes, egymillió ember számára kialakítandó, nulla energiafelhasználású, gyalogos közösségekből álló övezet terveit. A lineáris városban nem lesznek autók és utcák, és minden lakos számára ötperces sétával elérhetővé teszik az alapvető létesítményeket. Bin Salman egy videóban jelentette be a The Line terveit, amelyet olyan „civilizációs forradalomként” jellemez, amely az embert helyezi előtérbe.

 

A megaváros összekapcsolt közösségekből – úgynevezett városmodulokból nevez – áll majd, és a Vörös-tenger partvidékét köti össze Szaúd-Arábia északnyugati részével. A város része lesz annak a nagyobb volumenű fejlesztési elképzelésnek, a Neomnak, amely Szaúd-Arábia 500 milliárd dolláros, teljesen automatizált régiója lesz, és amely Szaúd-Arábiát, Jordániát és Egyiptomot fogja átfogni, és teljes egészében megújuló energiával működik majd.

A Vonalon nem lesznek autók és utcák

Bin Salman szerint, aki egyben a Neom vállalat igazgatótanácsának elnöke is, a The Line építése 2021 első negyedévében kezdődik. A városban nem lesznek autók és utcák, minden, amire a lakosoknak szükségük van, ötperces sétával elérhető lesz.

„A nagysebességű közlekedés, a közművek, a digitális infrastruktúra és a logisztika zökkenőmentesen integrálódik majd a The Line mentén láthatatlanul futó rétegekben.” – áll a közelmúltban publikált közleményben. A rajzok mesterséges intelligencia (AI) által vezérelt járműveket, metróvonalat és a föld alatt elhelyezkedő nagysebességű teherszállítást mutatnak. A földfelszín felett egy „gyalogos réteg” lesz, amelyet két földalatti réteg támogat: egy „szolgáltatási, infrastruktúra réteg” közvetlenül a föld alatt, és egy mélyebben futó a szállítási feladatok ellátására. Ez a gerinchálózat köti majd össze a különböző közösségeket, amelyek az elképzelések szerint egymillió lakosnak adnak otthont, és 100 mérföldön keresztül terjeszkednek. A Neom fejlesztői szerint a The Line egyik végétől a másikig tartó közlekedés soha nem fog 20 percnél tovább tartani.

Bin Salman a projektet a környezetszennyezés és a közlekedési balesetek problémáira adott válaszként pozícionálja: „2050-re az ingázás időtartama megduplázódik” – állítja. „2050-re egymilliárd embernek kell majd elköltöznie lakóhelyéről a CO2-kibocsátás és a tengerszint emelkedése miatt. Az emberek 90 százaléka szennyezett levegőt lélegzik be. Miért kellene feláldoznunk a természetet a fejlődés érdekében? Miért kell évente hétmillió embernek meghalnia a környezetszennyezés miatt? Miért kellene évente egymillió embert elveszítenünk a közlekedési balesetek miatt?” – tette hozzá.

 

AI-alapú közösségek

A mesterséges intelligencia által vezérelt közlekedést a tömeges adatfelhasználás teszi majd lehetővé. Egy nyilatkozatban a The Line fejlesztői elmondták azt is, hogy a közösségek kognitívak lesznek, és az AI fogja működtetni őket, amely „folyamatosan, előrejelző módon tanul majd annak érdekében, hogy könnyebbé tegye az életünket”.

Becslések szerint a rendelkezésre álló adatok 90%-át fogják hasznosítani a város működtetésekor. Összehasonlításképpen: a jelenlegi okos városok jellemzően a rendelkezésre álló adatmennyiség 1%-át hasznosítják. Az épületek szén-dioxid-kibocsátás szempontjából pozitívak lesznek, és tiszta energiával működnek majd. A Neomot 2017-ben jelentették be, és része Szaúd-Arábia 2030-as jövőképének, amelynek célja, hogy diverzifikálja gazdaságát, és kevésbé függjön az olajtól. A területet több robot fogja benépesíteni, mint ember, és napelemek, illetve szélerőművek fogják táplálni.

2018-ban Norman Foster brit építész, aki a Neom igazgatótanácsában ült, a Jamal Khashoggi újságíró meggyilkolása után ideiglenesen felfüggesztette részvételét a projektben.

 

Forrás: Saudi Arabia to build 170 kilometre-long city as part of Neom project (dezeen.com)

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...