-1° C
Ma 2025. január 14., kedd, Bódog napja van.
-1° C
Ma 2025. január 14., kedd, Bódog napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

Folytatódik a mélységi geológiai tároló helyszínének vizsgálata a Nyugat-Mecsekben

ápr 19, 2021 | országjáró

Folytatódik a radioaktív hulladékok elhelyezésére szolgáló, mélységi geológiai tároló lehetséges telephelyének vizsgálata a Nyugat-Mecsekben, a földtani kutatást végző Mecsekérc Zrt. befejezte az egyik fúrás mélyítését – közölte honlapján a kutatást megrendelő Radioaktív Hulladékokat Kezelő (RHK) Kft.

 

A mostani kutatási fázisban az RHK Kft. három mélyfúrást végez. A Kővágószőlősről Hetvehelyre vezető műút mellett, Boda külterületén a Bodai Agyagkő Formáció (BAF)-3 jelű, körülbelül 845 méteres fúrólyukat mélyítették, és megkezdődött egy, a tervek szerint 1600 méteres fúrólyuk, a BAF-3A mélyítése. A harmadik kutatófúrás, a BAF-4 Bükkösdön, Egéd közelében zajlik, melynek tervezett mélysége 800 méter.

A BAF-3 fúrólyuk mélyítésénél a fúrás szürke és tarka homokkövek alatt, 343 méter mélyen érte el a jellegzetesen vörös színű, bodai agyagkövet. A helyszíni mérések igazolták az agyagkő kedvező tulajdonságát: vízzárósága meghaladja a legjobb minőségű tetőcserépét, törések csak elvétve fordulnak elő benne, és azok vízvezető képessége is kis mértékű. Közvetlenül a BAF-3 fúrás mellett április elején lefúrták a BAF-3A felső 20 méteres szakaszát, ez a fúrás fogja feltárni a bodai agyagkő alsó, szintén több száz méter vastag részét.

A BAF-4 fúrás mélyítését 2021. március 16-án kezdték el. A fúrás április elejére elérte a 120 méteres mélységet, és várhatóan 750 méterig az agyagkőben halad. Befejezése után a szakemberek mindhárom fúrásba olyan speciális észlelőrendszert telepítenek, amely alkalmas a felszín alatti repedésvizek nyomásának hosszú távú megfigyelésére. A fúrási és helyszíni mérési program 2021 októberében zárul, amelyet hosszabb laboratóriumi vizsgálat és értékelés követ.

A bodai agyagkő elterjedésének és mélységi elhelyezkedésének pontosítására az RHK a következő években további geofizikai méréseket és újabb kutatófúrásokat tervez. Amennyiben a felszíni földtani kutatási programot sikerül ütemesen megvalósítani, akkor is több mint 10 év múlva lehet megalapozottan nyilatkozni a telephely esetleges alkalmasságáról, majd – a hatósági engedélyek alapján – hozzákezdeni az első kutatóvágatok, egy felszín alatti kutatólaboratórium kialakításához. (MTI)

 

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...