A budai fonódó villamoshálózat első ütemét 2015 végén adták át. A fonódó sikere bebizonyította: a közösségi közlekedés vonzóvá válhat, ha az utasok átszállás nélkül, vagy legfeljebb egy átszállással elérhetik úticéljukat. A budai fonódó villamoshálózat második ütemének fejlesztésével lehetőség nyílik a villamosvonal Szent Gellért tér és Budafoki út/Dombóvári út közötti meghosszabbítására, így a ma gyors ütemben fejlődő, közösségi közlekedéssel azonban gyengén ellátott dél-budai városrész jobb kiszolgálására is. A Műegyetem rakparti villamosvonal célja, hogy e dél-budai térség lakói és az ott dolgozók minél kevesebb időt töltsenek utazással, és az autó helyett inkább a közösségi közlekedést válasszák – ehhez szükség van a fenntartható kötöttpályás közlekedési módok, így a villamosközlekedés fejlesztésére is.
 

 

A budai fonódó villamoshálózat Műegyetem rakparton megépülő második ütemének köszönhetően javul a dél-budai városrészek közösségi közlekedése, javulnak a kerékpározási lehetőségek, és növekszik a zöldfelületek aránya is. Az új villamosvonal egyben kapcsolatot teremt az 1-es villamossal, illetve átszállási lehetőség adódik a Nádorkert megállónál a Déli körvasúttal is. Az áttervezendő villamosvonal megteremti az Észak- és Dél-Buda közötti ma még hiányzó kapcsolatot, de közvetlenül elérhetővé válik a pesti belváros.

Beszerzés tárgya a Budai fonódó villamoshálózat fejlesztésének II. üteme Műegyetem rakparti villamosvonal (Szent Gellért tér – Budafoki út és Dombóvári út csomópontja között) – tervdokumentáció felülvizsgálatára és módosítására, valamint a kivitelezési tenderdokumentáció elkészítésére irányult a közbeszerzési dokumentumokban részletezettek szerint.

Budai fonódó villamoshálózat fejlesztésének II. ütemének újratervezése projekt során az alábbi mennyiségi tartalommal kell számolni:

  1. 7 pár új akadálymentes megállóhely
  2. 2,8 km új kétvágányú villamospálya ebből 1,2 km új, füvesített burkolatú
  3. a Műegyetem előtti felső rakparti szakasz rendezése, a Műegyetem rakparton és a Pázmány Péter sétányon korszerű forgalmi rend és városkép kialakítása
  4. 3340 m közúttervezési feladat a Szent Gellért tér – Budafoki út és Dombóvári út csomópontja között
  5. a Déli összekötő vasúti híd alatti járda és kerékpárút kibővítése
  6. a folytonos rakparti sétány és kerékpárút kiépítése a Szt. Gellért tér és a Rákóczi híd között
  7. Pázmány Péter sétányon a tervek módosításával a fasorok megőrzése

A következő tervezési feladatok elvégzése szükséges:

– Előzményes tervező által készített kiviteli terv teljes felülvizsgálata és áttervezése tekintettel a 6. pontban jelzett tervezési diszpozícióban foglaltakra is az alábbiak szerint:

– Döntéselőkészítési Dokumentáció (DeD) elkészítése a módosított műszaki tartalomra

– Bírálati egyesített engedélyezési és kiviteli tervek leszállítása, az üzemeltetői és megrendelői véleményezést követően tervzsűri. Kapcsolódó környezetvédelmi, közmű, régészeti, szabályozási tervi munkarészek leszállítása,

– Végleges egyesített engedélyezési és kiviteli tervek készítése és leszállítása minden szakág vonatkozásában. TKÜ elkészítése és jóváhagyatása. Kezelői, üzemeltetői hozzájárulások teljeskörű megszerzése,

– DeBo tervtanúsítási eljárás lefolytatás, tervekre vonatkozó tanúsítvány megszerzése, a tervek engedélyező hatóságok részére történő benyújtása

– Összes jogerős hatósági engedély megszerzése – beleértve minden hozzájárulást és jóváhagyást – valamint építési engedélyek megszerzése

– Közérthető tanulmány dokumentáció készítése

– Vezetői tájékoztatást szolgáló anyagok elkészítése

– Tervezői kooperációk megtartása, levezetése

– Tenderdokumentáció elkészítése, szakágankénti kivitelezési költség becsléssel együtt.

 

A BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. által kiírt közbeszerzési eljárást a Főmterv nyerte.

 

Illusztráció: BFK