2° C
Ma 2024. december 14., szombat, Szilárda napja van.
2° C
Ma 2024. december 14., szombat, Szilárda napja van.
A technológiai megatrendekről

A technológiai megatrendekről

A mesterséges intelligencia, a digitális átalakulás és a fenntarthatóság átformálja a társadalmat.   Itt az ideje, hogy a vállalatok elkezdjenek felkészülni a mesterséges intelligencia, a fenntarthatóság és a digitális átalakulás hatásaira. Az IEEE (Institute of...

Románia megduplázza nukleáris kapacitását

Románia megduplázza nukleáris kapacitását

Románia a két új Candu típusú reaktor építésével – 2007 óta ez az első ilyen típusú reaktorok építése a világon – csaknem megduplázza nukleáris kapacitását. A romániai fejlesztés során a Candu Energy, az ontariói székhelyű AtkinsRéalis vállalat, a Fluor Corporation,...

Újjászületik a pesti Duna-part

ápr 2, 2021 | praxis

Számos szakmai egyeztetést követően 2021. március végén elindult a pesti belvárosi Duna-part felújításához szükséges, kiviteli tervekre vonatkozó közbeszerzés. A RAK-PARK projektnek köszönhetően egy vonzó, sokszínű, pihenésre és színvonalas kikapcsolódásra alkalmas Duna-parttal gazdagodhat a főváros.

 

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2021. március végén elindította a közbeszerzés folyamatát, ezzel hivatalosan is elkezdődött a Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti felújításának utolsó tervezési fázisa. A nyertes ajánlattevő feladata az lesz, hogy elkészítse a Duna-part említett szakaszának módosított felújítási tervdokumentációját, elkészítse a kiviteli terveket, valamint megszerezze az építéshez szükséges engedélyeket.

A főváros tavaly többször is hosszabb időre megnyitotta a pesti alsó rakpartot a gyalog és kerékpárral közlekedők számára, és ehhez kapcsolódóan online kérdőívet indított a rakpartok jövőjéről. A mintegy 3500 válaszadó 75%-a szerint a rakpart elsődleges szerepe a kikapcsolódás biztosítása kellene legyen, és csak 21% szerint az autós közlekedés biztosítása. Még a jellemzően gépkocsival közlekedők 53%-a is a kikapcsolódást jelölte a rakpartok elsődleges szerepének, míg az autóval nem közlekedőknek 91%-a gondolta ezt hasonlóan. A válaszok alapján a rakpart megújítása során a legnagyobb igény a Dunára telepített stégek mellett több zöldfelületre, árnyékot adó fára és pihenőhelyre (89%), a kerékpározásra és rollerezésre alkalmas felületek kialakítására (79%), és akadálymentes rakpartra (82%) van szükség.

Tavaly novemberben 24 civil szervezet a főpolgármesternek írt nyílt levélben kérte a városvezetést, hogy biztosítsa a pesti alsó rakpart átmenő gépjárműforgalomtól mentes kialakítását a soron következő felújításkor. Az aláírók egyértettek azzal, hogy a most meghozandó döntés meghatározó lesz a következő évtizedekre, ezért azt támogatták, hogy a rakparton a belváros szerves részét képező, árnyékot adó fákkal és növényekkel beültetett közpark jöjjön létre.

 A RAK-PARK projekt célja, hogy felülvizsgálja az évtizedek óta változatlan forgalmi rendet és a térségben található közterületek funkcióit. A fejlesztéssel javulnak a kerékpáros és a gyalogos közlekedés feltételei, illetve kicserélik a leromlott állapotú burkolatokat is. A projektben szem előtt tartják a környezetvédelmi szempontokat, ezért több zöldfelületet alakítanak ki, ezzel vonzóbbá téve a rakpartnál lévő közterületeket.

 

A RAK-PARK projekt megvalósításában a főváros, a kormány, illetve a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) partnerként tekint egymásra. A közbeszerzés kiírását megelőzően Budapest Főváros Önkormányzata, a BKK, illetve a BFK folyamatosan egyeztetett a projekt műszaki tartalmáról, emellett a rakpartok fejlesztésének megvalósítását Magyarország Kormánya átvállalta a Fővárosi Önkormányzattól. Az egyeztetéseknek köszönhetően immár minden lehetőség adott ahhoz, hogy mindenki számára megfelelő módon újuljon meg a pesti alsó rakpart belvárosi szakasza. Örvendetes, hogy a főváros, a BKK és a kormányzat célja is az, hogy a pesti alsó rakparton csökkenjen az autók dominanciája.

A RAK-PARK terveinek elkészítésére a Fővárosi Önkormányzat még 2015-ben hirdetett építészeti tervpályázatot. A beruházás engedélyezési tervei 2018-ban elkészültek, amelyeket most felülvizsgálnak, aktualizálnak. A jóváhagyott kiviteli tervdokumentáció várhatóan 2022 nyarára készül el. A kivitelezési munkálatok pedig tervezetten két ütemben – 2023 őszére, majd 2024 nyarára – fognak befejeződni.

 

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ

Fotó: BKK/Nyirő Simon

 

A technológiai megatrendekről

A technológiai megatrendekről

A mesterséges intelligencia, a digitális átalakulás és a fenntarthatóság átformálja a társadalmat.   Itt az ideje, hogy a vállalatok elkezdjenek felkészülni a mesterséges intelligencia, a fenntarthatóság és a digitális átalakulás hatásaira. Az IEEE (Institute of...

Románia megduplázza nukleáris kapacitását

Románia megduplázza nukleáris kapacitását

Románia a két új Candu típusú reaktor építésével – 2007 óta ez az első ilyen típusú reaktorok építése a világon – csaknem megduplázza nukleáris kapacitását. A romániai fejlesztés során a Candu Energy, az ontariói székhelyű AtkinsRéalis vállalat, a Fluor Corporation,...