7° C
Ma 2024. április 24., szerda, György napja van.
7° C
Ma 2024. április 24., szerda, György napja van.
Az ötödik kutat fúrják a békési gázmezőn

Az ötödik kutat fúrják a békési gázmezőn

A hétvégén láttak hozzá az ötödik kút fúrásához a Nyékpuszta lelőhelyen – jelentette be április 24-én közölt legfrissebb Facebook-bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).    A Sarkad térségében feltárt szénhidrogénmezőn tavaly február óta üzemel az első...

Megkezdődik a Budapestet elkerülő teherforgalmi vasútvonal előkészítése

márc 27, 2021 | praxis

Megkezdődik a Budapestet elkerülő teherforgalmi vasútvonal előkészítése – közölte Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.
 

 

A vasúti áruszállítás versenyképességének növelése érdekében a kormány 2020 végén döntött a fővárost délről elkerülő új teherforgalmi vasútvonal, a V0 előkészítéséről. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium elrendelése alapján napokon belül megindul a kapcsolódó közbeszerzési eljárás. A projekt keretében országos vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepció is készül. A kormány a következő évtizedben összesen mintegy hatezer milliárd forintot szán a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére és a járműállomány megújítására. A vasútstratégiában megjelölt kiemelt törekvés, hogy Magyarország Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává váljon. Az országos vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepció és annak alapján a V0 projekt átfogó célja a vasúti szállítási igények versenyképes kielégítése, a környezetkímélő vasúti áruszállítás részarányának növelése.

Az Európai Bizottság tavaly decemberben közzétett Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégiájában a vasúti teherszállítás teljesítményének megduplázását irányozta elő 2050-re. A környezetbarát vasúti árufuvarozás feltételeit érezhetően javítja Magyarországon, hogy a Déli Körvasút felújításán és a dunai átkelő háromvágányosra bővítésén már dolgoznak a kivitelezők. A vasúti szállítások klímacélokkal összefüggő, még nagyobb mértékű előtérbe helyezése miatt azonban érdemes további átkelési lehetőségekről is gondoskodni, középtávon ennek lesz hasznos eszköze a V0. A Budapestet délről elkerülő, Dunát keresztező vasúti kapcsolat új nyomvonalon, villamosított teherforgalmi vasútvonalként épülhetne meg 120-160 kilométer/órás tervezési sebességre. A V0 az országos és nemzetközi vasúthálózat meghatározó részeként hozzájárulhat a kedvezőbb, fennakadásmentes átmenő és belföldi teherforgalomhoz.

Az előkészítés keretében környezeti hatástanulmányt, megvalósíthatósági tanulmányt és költség-haszon elemzést készítenek el. Lefolytatják a környezetvédelmi engedélyezési eljárást alapvetően a Székesfehérvár és Cegléd térsége közötti szakaszra. A megvalósíthatósági tanulmány vizsgálja a Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakasz összhangját is az ugyanebben a nyomvonalsávban tervezett Budapest-Varsó nagysebességű vasútvonal fejlesztési elképzeléseivel. Áttekinti és értékeli az intermodális konténerterminál infrastruktúra kialakításának, fejlesztésének, a vasúti iparvágány-kapcsolattal rendelkező áruforgalmi központok és a repterekkel kialakítandó összeköttetések megvalósíthatóságának lehetőségeit is.

Az előkészítés során országos vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepciót dolgoznak ki. A folyamat várhatóan 2023 tavaszára ér célba, akkorra állhat rendelkezésre a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi engedély. (MTI)

 

Az ötödik kutat fúrják a békési gázmezőn

Az ötödik kutat fúrják a békési gázmezőn

A hétvégén láttak hozzá az ötödik kút fúrásához a Nyékpuszta lelőhelyen – jelentette be április 24-én közölt legfrissebb Facebook-bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).    A Sarkad térségében feltárt szénhidrogénmezőn tavaly február óta üzemel az első...