A legjobb ötletek gyakran a legváratlanabb helyzetekben jutnak eszünkbe, megvalósításukhoz gyakran rögös és fordulatokban gazdag út vezet. Ezt a kiismerhetetlennek tűnő folyamatot elemezve Giles Lury, a The Value Engineers vezető márkatanácsadó vállalat igazgatója az Inspiring Innovation: 75 Marketing Tales to Help You Find the Next Big Thing címet viselő kötetét a világ összes vállalkozó szellemű különcének, lázadójának, feltalálójának ajánlotta. Hangsúlyozta, hogy bár napjaink marketingmantrája a fogyasztót helyezi az első helyre, az eredetiséghez és a formabontó innovációkhoz nem feltétlenül innen szükséges elindulni. A Pallas Athéné Könyvkiadó által megjelentetett Inspiráló innovációk: 75 marketingtörténet – Kis segítség nagy ötletekhez című könyvben világszerte ismert márkák szórakoztató történetét olvashatjuk, röviden kiemelve az inspiráció forrását jelentő kulcsmomentumokat mint ötletszikrákat. Egyes felmérések szerint az új termékek, szolgáltatások közel 70 százaléka megbukik. E könyv viszont arra a 30 százalékra fókuszál, amellyel sikerült nagyot „dobbantani”.

Az innováció megannyi formában lát napvilágot; kibontakozhat szép lassan, de akár hirtelen is utat törhet magának, és az inspiráció is számos forrásból eredhet. A kötetben szereplő anekdoták marketinges tanmeséknek is tekinthetők, amelyek változatos élettörténeteket tárnak elénk. Egy szempontból azonban nagyon is hasonlók: a tanulságok alapján bárhol és bármikor mi is inspirációra lelhetünk. „Ha jó innovátorok akarunk lenni, mindig mindenhez kellő kíváncsisággal kell hozzáállnunk. A legnagyobb ötletek sokszor ott rejtőznek, ahol nem is keresnénk, és akkor születnek, amikor nem is várnánk. Csupán résen kell lennünk!” – javasolja a szerző, a nemzetközi marketingélet meghatározó szereplője.