140 éve született Galamb József, ebből az alkalomból megkoszorúzták az emléktábláját, felavatták a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar lépcsőházában a róla szóló tablót, átadták a tiszteletére alapított Galamb József-díjat, és megemlékeztek a világhírű Ford T-modell főkonstruktőréről.
 

 

Galamb József mérnök, a Ford T-modell főkonstruktőre 140 éve született. A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának Mars téri épületében tanult három évet az akkori Fémipari Szakiskolában. Ebből az alkalomból Medgyesi Pál, a CSMMK tiszteletbeli elnöke javaslatára az SZTE Mérnöki Kar és a Csongrád-Csanád Megyei Mérnöki Kamara megalapította a Galamb József-díjat, mellyel minden évben egy tehetséges mérnök hallgatót támogatnak 200 ezer forinttal. „A Galamb József-díj megalapításával az alapító szervezetek egyrészt a kiemelkedő konstruktőr iránti megbecsülésüket kívánják kifejezni, másrészt ösztönözni szeretnék a műszaki képzési területen tanulmányokat folytató hallgatókat jövőbe mutató, innovatív műszaki megoldások kidolgozására, példaként állítva eléjük az egykor a Kar épületének lépcsőit koptató elődöt.” Az idei évben Szucsán Tamás, a Mérnöki Kar mechatronikai mérnöki szakos hallgatója nyerte el a díjat. A fiatal mérnök olyan kamera alapú robotot tervezett, mely egy eldobott tárgy elkapására alkalmas. Ez az innovatív ötlet növelheti majd a gyártási folyamatok hatékonyságát és biztonságát.

 

Az ünnepségen dr. Bíró István, a SZTE Mérnöki Kar dékánja, Bodor Dezső, a Csongrád-Csanád Megyei Mérnöki Kamara elnöke, dr. Halmágyi Pál, a Makói József Attila Múzeum nyugalmazott igazgatója, dr. Dehelán Aurélia Medgyesi Pál özvegye, és Szilágyi László, a Maros-parti Veterán Autós- és Motoros Közhasznú Egyesület vezetője megkoszorúzta a Kar Mars téri épületének homlokzatán található emléktáblát. Dr. Bíró István elmondta, hogy a Mérnöki Kar jövőre ünnepli 60. évfordulóját, ám Galamb Józsefnek köszönhetően mintha már 140 évre tekintene vissza a Kar. Ezen alkalomból a Kar épületének lépcsőfordulójában a jelenlévők felavattak  egy tablót,  amely Galamb Józsefre emlékeztet, a hallgatókat ösztönzi arra, hogy „Mérnökként Te is lehetsz világhírű!”. A Kar dékánja elmondta, hogy ezzel az emléktáblával is Galamb József emléke előtt szeretnének adózni, nagyon büszke arra, hogy ilyen nagyszerű mérnök tanult e falak között.

Bodor Dezső, a kamara elnöke felidézte Galamb József szegedi gondolatait, amikor elhatározta, hogy autót szeretne alkotni, majd addig küzdött, míg ezt meg is tudta valósítani. „Kívánom, hogy az oktatók olyan kiválóan oktassanak, ahogy Galamb Józsefet oktatták ebben az épületben, a hallgatók pedig olyan kiválóak legyenek, mint Galamb József volt” – folytatta az elnök.

A program zárásaként Halmágyi Pál, a makói József Attila Múzeum nyugalmazott igazgatója idézte fel Galamb József életútját.

140 éve, 1881. február 3-án született Makón Galamb József, aki a Ford-T modell tervezésével beírta nevét a világ autógyártásának történetébe. Emlékét szerte Magyarországon őrzik és ápolják, különösen szülővárosában és szakmai ismeretei első forrásánál Szegeden. A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának helyet adó épület – az egykori Fa- és Fémipari Szakiskola – falán emléktábla őrzi nevét.

A neves autókonstruktőr életének és alkotásainak ismertetése köteteket töltene ki, ezért e kerek évfordulón csak egy-egy mozzanatát villantjuk fel gazdag életútjának.

A Hosszú utcai kis makói ház, ahol született, tipikus példája a makói gazdaházaknak. Családja tősgyökeres makói református família. Felmenőit az 1700-as évek közepéig tudjuk visszakövetni az egyházi anyakönyvekben. Tanulmányait az újvárosi rész központjában álló református elemi iskolában kezdte 1888-ban. 1892-től három évig a makói polgári iskola padjait koptatta, majd a szegedi szakiskolába került. Már itt kitűnt társai közül remek rajzkészségével.

Útja a budapesti Felsőipariskolába vezetett tovább. Az intézet jogutódjaként az Óbudai Egyetem Galamb József múzeumterem – benne egy kitűnően restaurált T-modell – kialakításával őrzi híres diákja emlékét.

Galamb József 1903. október 3-án érkezett meg New Yorkba. Változatos munkahelyek után, 1905. december 11-én lett a detroiti Ford gyár alkalmazottja. Híres alkotásának tervezése 1907-ben kezdődött és 1908. október 1-vel elindult világhódító útjára a T-modell. 1927-ig több mint 15 millió autót gyártottak.  Méltán lett e gépkocsi 1999-ben az „Évszázad autója” (Car of the century) büszke cím viselője. Galamb József 1944-ig vezette főmérnökként a Ford Műveket. 1955. december 4-én, 74 éves korában ragadta el a halál.

Munkásságát a II. világháború után Magyarországon említeni sem lehetett. Terplán Zénó miskolci egyetemi tanár érdeme, hogy a „hallgatás falát” írásaival, előadásaival áttörte.

Galamb József első emléktábláját az egykori makói Ford lerakat falán, születésének 100. évfordulóján avatta fel Bátyai Jenő szegedi mérnök. Első kiállítása 1982-ben nyílt meg a makói múzeumban. A szülőváros szakmunkásképző iskolája 1990. december 1-én vette fel Galamb József nevét. Posztumusz díszpolgári címét unokája, Barbara Bauer 2000-ben vette át a makói városházán. Születésének 120. évfordulóján avatta fel mellszobrát a város főterén Brian Guss, az amerikai nagykövetség kultúrattaséja.

Ma már emléktábla díszíti szülőházát és makói iskoláit. A múzeumban életét bemutató kiállítás és egy 1919-ben gyártott T-modell vonzza a látogatókat. 2016 tavaszán Galamb József munkásságát a Magyar Örökség díj odaítélésével ismerték el. 2020 őszén végre megújult az egykori Ford lerakat épülete is, s a falat díszítő százéves freskók is újjászülettek.

Szülővárosa és a modern technika iránt érdeklődők ezrei büszkék Galamb József életművére és szeretettel őrzik és ápolják emlékét a 21. században is.

 

Bodor Dezső, Halmágyi Pál, dr. Bíró István